نمایشگاه مجازی کتاب  هرگز جای نمایشگاه حضوری را نمی گیرد

باباجانی با بیان اینکه نشست های خوبی در نمایشگاه کتاب برگزار می شود،گفت: خوب است که این نشست ها بعد از نمایشگاه هم به صورت سلسله وار دنبال شود تا نتایج بهتر و اتفاقات موثری رقم بخورد.

«علی باباجانی» در مورد برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب بعد از دو سال وقفه به خاطر بیماری کرونا به خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان گفت: نمایشگاه مجازی کتاب به هیچ عنوان نمی تواند جای نمایشگاه حضوری کتاب را بگیرد. نمایشگاه حضوری کتاب حس و حال دیگری دارد، همان طور که کتاب فیزیکی نسبت به PDF حس و حال خاصی در خواننده ایجاد می کند. نمایشگاه حضوری کتاب بسیاری موثرتر از نمایشگاه مجازی است و در آن بسیاری از دیدارها و اتفاقات خوب فرهنگی رقم می خورد.

 

این نویسنده و شاعر اظهار داشت: البته برخی از ناشران دوست دارند که نمایشگاه مجازی کتاب را به نمایشگاه حضوری ترجیح می دهند زیرا هزینه ای برای رفت و آمد ، حمل و نقل کتابها و غرفه و غرفه داران متقبل نمی شوند و به همین دلیل نمایشگاه مجازی برایشان به صرفه است.

 

وی با بیان اینکه نمایشگاه بین المللی کتاب نوعی تفریح سالم برای خانواده هاست، عنوان کرد: بسیاری از افراد با اعضای خانواده به نمایشگاه می روند و این باعث می شود که بچه ها از نزدیک با کتاب ها ارتباط برقرار کنند و در یک فضای فرهنگی قرار بگیرند. این مساله باعث ایجاد علاقه در کودمان و نوجوانان نسبت به کتاب می شود. بچه های خودم با ذوف و شوق منتظر بودند که نمایشگاه کتاب برگزار شود تا به نمایشگاه بروند. از طرفی از نظر اقتصادی نیز نمایشگاه کتاب برای بسیاری از مشاغل از جمله رانندگان و اغذیه فروشان خوب است.

 

باباجانی تعامل نویسندگان با ناشران را از دیگر مزایای نمایشگاه حضوری کتاب دانست و افزود: امروزه اکثر ارتباطات به شکل مجازی است. ناشران، نویسندگان و مترجمان به شکل مجازی با ناشران در ارتباط هستند و ممکن است ما سالها همدیگر را نبینیم و کار هم را پیش ببریم اما در یک اتفاق حضوری همچون نمایشگاه کتاب گفت و گوهای رودررو اتفاق می افتد و این باعث تعامل هرچه بیشتر و همکاری بهتر بین اهالی ادب و فرهنگ می شود.

 

وی که کتابهایی همچون یک نفر تو را دوست دارد، منهای یک، حیات پاکان، آینه نازنین، دنیا هدیه می خواهد، تو را صدا می زنم و جشن بزرگ برکه را به رشته تحریر در آورده است، در مورد محل برگزاری نمایشگاه کتاب اظهار داشت: به نظر بنده شهر آفتاب گزینه مناسبی برای برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب است زیرا شهر آفتاب را برای نمایشگاه ساختند، برای همین فضا، فضای نمایشگاهی است. ضمن اینکه مشکل جای پارک وجود ندارد و فضای باز و زیبایی وجود دارد اما مصلی در مرکز شهر است و مشکلات زیادی از جمله ترافیک و جای پارک وجود دارد. از طرفی مصلی برای نمایشگاه ساخته نشده و برای همین برای برپایی نمایشگاه کتاب مناسب نیست.

 

باباجانی برگزاری نشست ها در نمایشگاه کتاب را یکی از مزایای آن دانست و گفت: نشست های خوبی در زمینه های مختلف و متنوع در نمایشگاه کتاب برگزار می شود. خوب است که این نشست ها در هر موضوعی حتی بعد از نمایشگاه هم به صورت سلسله وار دنبال شود تا نتایج و اتفاقات خوبی رقم بخورد.

 

این نویسنده و شاعر خاطر نشان کرد: از طرفی خوب است که نمایشگاه کتاب به شکل ماهانه و چرخشی در هر یک از استان های کشور برگزار شود. در این صورت همه مردم در شهرهای مختلف می توانند از نمایشگاه کتاب بهره مند شوند . علاقمندان به کتاب هم می توانند کتابهای مورد نیاز خود را بدون صرف وقت و هزینه زیاد از نمایشگاه شهر خود تهیه کنند.

 

گفتنی است، سی‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از بیست‌ویکم تا سی‌ویکم اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ در بخش حضوری در مصلای امام خمینی(ره) و در بخش مجازی در سامانه ketab.ir برگزار می‌شود.

کد خبر 1174730

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha