تخصیص ارز دولتی به تولید کنندگان لطمه می زند/ لزوم اصلاح هر چه زودتر ساختار اقتصادی کشور

حجت الاسلام احمد نجنو گفت: تخصیص ارز دولتی خود به خود مشوق حمایت از سیاست واردات بی رویه است و منجر به لطمه زدن به تولیدکنندگان داخلی می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از جنوب کرمان، ظهر امروز ۲۳ اردیبهشت ماه حجت الاسلام «احمد نجنو» در خطبه های نماز جمعه کهنوج، گفت: هفته گذشته به مناسبت روز کارگر رهبر معظم انقلاب اسلامی دیداری با کارگران داشتند و مطالبی در خصوص اقدام اخیر دولت بیان فرمودند که نشان از تایید اقدام  دولت در خصوص اصلاح ساختار اقتصادی کشور است.

 

امام جمعه کهنوج افزود: رهبری در این دیدار فرمودند؛ دولت برنامه های مهمی در پیش دارد که همه دستگاه ها و همه آحاد مردم باید دست به دست هم دهند تا به نتیجه برسد.

 

وی بیان کرد: حقیقت مطلب این است امروز کمتر کسی وجود دارد که به اشکالات اساسی و مزمن در حوزه اقتصاد شک داشته باشد، همه کارشناسان اقتصادی به اتفاق می گویند که ساختار اقتصادی کشور نیاز به اصلاح اساسی دارد.

 

حجت الاسلام نجنو با بیان این مطلب که ساختار اقتصادی کشور ما متاسفانه بیماری مزمنی دارد، خاطرنشان کرد: این ساختار باید هر چه زودتر جراحی شود البته این بیماری مربوط به زمان حال نیست بلکه میراث به جای مانده از دهه ۵۰ تاکنون است.

 

خطیب جمعه کهنوج ابراز کرد: بیماری ساختار اقتصادی کشور از دهه پایانی رژیم طاغوت شروع شده بود و اما پس از انقلاب علی رغم تلاش‌های انجام شده متاسفانه به سامان نرسیده است.

وی اضافه کرد: به عنوان نمونه این تورم بالایی که ما مرتب داریم با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم مربوط به سال های اخیر نیست بلکه این پدیده شوم قریب ۵۰ سال است که میهمان ناخوانده ما ایرانیان شده است.

 

حجت الاسلام نجنو عنوان کرد: همه دولت های مختلف پس از انقلاب به دلایلی از اصلاح جدی ساختار اقتصاد کشور یا باز ماندند و یا نخواستند که اقدامی را انجام دهند.

 

امام جمعه کهنوج تصریح کرد: باید توجه داشته باشیم که این اصلاحات یک دفعه صورت نمی گیرد بلکه باید گام به گام و با حرکت سنجیده انجام شود.

 

وی با بیان این مطلب که در حال حاضر دولت ۲ ماموریت اساسی در عرصه اقتصادی بر عهده دارد، تاکید کرد: ماموریت نخست دولت رفع موانع شکوفایی اقتصاد و تحقق اقتصاد مقاومتی و دومین ماموریت آن حرکت به سمت تحقق اقتصاد مقاومتی است.

 

حجت الاسلام نجنو با اشاره به این که در مسیر تحقق ماموریت های دولت موانع زیادی وجود دارد، ابراز کرد: یکی از این موانع ارز ترجیحی به اصلاح ۴۲۰۰ تومانی است، یارانه ای که به جای آن که در انتهای زنجیره مصرف یعنی در سفره‌های مردم توزیع شود در ابتدای زنجیره به واردکنندگان کالا داده می شد که این امر فسادزا بود تا آنجا که یارانه ۱۵ میلیون نفر فقط به یک نفر پرداخت شده است.

 

خطیب جمعه کهنوج افزود: تاکنون دولت  قبل به افرادی خاص ارز ۴۲۰۰ تومانی را به عنوان یارانه داده تا کالاهایی را وارد کنند و ارزان به دست مردم برسانند اما متاسفانه خیلی از این افراد به تعهداتشان عمل نکردند و مسیرهایی را رفتند که نتیجه‌ آن تورم بالا شد و کالاهایی که قرار بود ارزان به دست مردم برسد اما گران تحویل مردم شد و بخشی از این کالاها را به کشورهای دیگر قاچاق می کردند.

 

وی عنوان کرد: این بی عدالتی تا جایی پیش رفت که دولت سابق روی بلیط هر مسافر به تایلند قریب ۵ میلیون تومان یارانه می داد و از ابتدای سال ۹۷ تا پایان سال ۱۴۰۰ بیش از ۹۰۰ هزار میلیارد تومان رانت از مابه التفاوت ارز ۴۲۰۰ تومانی و نرخ دلار در بازار آزاد  فقط به جیب عده‌ای از واردکنندگان و دلالان رفت.

 

حجت الاسلام نجنو اظهار کرد: در دولت قبل مصرف برخی از کالاها همچون آرد یا روغن در کشور ما یک دفعه ۲ برابر شد زیرا بسیاری از این اقلام به کشورهای دیگر صادر می‌شد مثلا آردی که در کشور ما ۳۸ هزار تومان با یارانه به دست مردم می‌رسید در بازار آزاد به قاچاقچیان ۶۰۰ هزار تومان فروخته می شد.

 

امام جمعه کهنوج با تاکید بر این که مردم ما باید هوشیار باشند و فریب بلند گوهای رسانه ای دشمن را نخورند، تصریح کرد: مردم ما باید بدانند که این افرادی که به اصطلاح دایه مهربانتر از مادر شده اند و برای  ملت ما دل می سوزانند همانهایی هستند که سال های سال ما را تحریم کردند و معیشت مردم ما را به گرو  گرفته اند.

 

وی بیان کرد: مردم ایران به فضل خدا هوشیار و بصیر هستند و قطعا فریب بازی رانتخواران و کاسبان تحریم را نخواهند خورد و در عمل به سفارشات رهبری لبیک می گویند.

 

حجت الاسلام نجنو ادامه داد: ان شاالله با همراهی هر چه تمام از طرح اصلاح ساختار اقتصادی در راستای ساختن ایران  آباد و مقتدر به همراه دولت شجاع، انقلابی و خدوم سیزدهم، حکایت می کنیم.

 

خطیب جمعه کهنوج خاطرنشان کرد: دولت سیزدهم نشان داد که در مدیریت کرونا، مدیریت و مهار استقراض از بانک مرکزی موفق عمل کرده و این سابقه خوب امید را در دلها ایجاد می‌کند که در اجرای سیاست های اقتصادی در آینده  بتواند موفق عمل کند.

 

وی تاکید کرد: تخصیص ارز دولتی خود به خود مشوق حمایت از سیاست واردات بی رویه است و منجر به لطمه زدن به تولیدکنندگان داخلی می شود.

 

حجت الاسلام نجنو در خاتمه عنوان کرد: همچنین تخصیص ارز دولتی زمینه های وقوع فساد و رانت خواری را به شدت افزایش داده و منجر به از دست دادن سرمایه های کشور به ویژه در حوزه اجتماعی بود اما طرح اصلاح ساختار اقتصادی کشور جلوی این فسادها را خواهد گرفت.

کد خبر 1174915

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha