پرسش های دین معمولا در دل ادیان الهی ابراهیمی رخ داده است

دکتر محمودی گفت: یکی از مباحث حیاتی، مهم و ضروری در مورد فلسفه دین مفهوم تصور از خداست که در کتاب های فلسفه کمتر به آن پرداخته شده است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، دکتر حسین محمودی امروز شنبه 24 اردیبهشت در نشست نقد و بررسی کتاب دانش نامه فلسفه دین اثر انشاءالله رحمتی که در سرای اهل قلم سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب برگزار شد، گفت: داستان فلسفه داستان پرسش هایی است که برخی از آنها جاودان اند. از دیرباز می بینیم برخی پرسش ها همواره زنده بودند و پاسخ جاودان پیدا نکردند. در طول زمان گاهی پرسش های نوینی هم به آنها افزوده شد که بر اساس داده های جدید بود.

 

این نویسنده و پژوهشگر اظهار داشت: به تدریج که داده ها افزایش یا تغییر می کند، پرسش ها دوباره خود را نشان می دهند و پاسخی نوین می طلبند، به همین دلیل نظرات فیلسوفان و نظریه های فلسفی تغییر می کند. اگر داده ها را به قطعات پازل تشبیه کنیم، می بینیم که ما قطعات را می چینیم اما با پیدا کردن قطعاتی جدید متوجه می شویم که باید پازل را به هم بریزیم و دوباره طراحی کنیم. وقتی در دوران نوین پرسش ها در قالب دسته بندی و عنوان فلسفه دین، فلسفه اخلاق و فلسفه هنر طبقه بندی می شوند، رشته جدیدی در فلسفه ایجاد می شود.

 

این استاد دانشگاه با بیان اینکه معمولا پرسش های دین در دل ادیان ابراهیمی رخ داده است، عنوان کرد: قالب مسایل، توجهات و پاسخ ها بیشتر معطوف به ادیان ابراهیمی است و کمتر به ادیان شرقی و هندویی مربوط می شود. در کتاب دانشنامه فلسفه دین می بینید این خلا جبران شده است و به ادیان شرقی نیز توجه شده است.

 

وی با اشاره به اینکه چندین نوع دسته بندی در کتاب های فلسفه وجود دارد، بیان کرد: یک دسته کتاب هایی است که از دیرباز وجود داشته است. این کتاب ها گزارش ارایه می دهند و کتاب های درسی هستند. مولفان این کتاب ها نمی خواهند از تفکر خاصی دفاع کنند. در دسته دوم مولفان می خواهند نظریه خود را اثبات کنند. آنها سعی می کنند عدم جانبداری داشته باشند و انصاف را رعایت کنند اما معطوف به نتیجه گیری خاصی هستند. سعی می کنند به جای گزارشگری متن های اصلی فیلسوفان را گردآوری می کنند.

 

دکتر محمودی خاطرنشان کرد: یکی از مباحث حیاتی، مهم و ضروری در فلسفه دین مفهوم تصور خدا است که در کتاب های فلسفه کمتر به آن پرداخته شده است، اینکه قبل از بحث تصور چطور می توانیم از اثبات سخن گوییم. در کمترین منبعی دیدیم که به این موضوع به خوبی اشاره شده باشد. در دل هر کدام از ادیان یک تصور واحد وجود ندارد.

 

گفتنی است، سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از 21 تا 31 اردیبهشت با شعار با کتاب سلامتیم در بخش حضوری در مصلی و در بخش مجازی در سایت Ketab.ir برگزار می شود.

کد خبر 1175150

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha