۸۰ درصد مقالات دانش نامه فلسفه دین را تدریس کردم

رحمتی با بیان اینکه کتاب دانشنامه فلسفه دین در هشت دفتر تنظیم شده است، گفت: سعی کردم دانشنامه هایی که می نویسم نظم موضوعی داشته باشند تا به عنوان کتاب آموزشی و درسی نیز مورد استفاده قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، دکتر انشاءالله رحمتی امروز شنبه 24 اردیبهشت در نشست نقد و بررسی کتاب دانشنامه فلسفه دین که در سرای اهل قلم سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب برگزار شد، گفت: دانشنامه فلسفه دین عضوی از یک سه گانه است. در این سال ها سه کتاب به عنوان دانش نامه منتشر کردم که اولین آنها دانشنامه فلسفه اخلاق بود که حجم آن از کتاب دانشنامه فلسفه دین بیشتر است. دانشنامه فلسفه در آخرین ویراستاری که از آن موجود است در 10 قطعه رقعی است.

 

این نویسنده و مترجم با بیان اینکه خیلی از مباحث در فلسفه نوپدید هستند، عنوان کرد: برای همین است که در طول زمان مقالاتی نوشته شد و به دانشنامه فلسفه اضافه شد. خود ویراستار اشاره می کند کسانی که این مقالات را نوشتند، شاگردان نویسندگان دانشنامه فلسفه دین هستند. بعد از دانشنامه فلسفه اخلاق دانشنامه فلسفه هنر منتشر شد که بنده فصل حکمت هنر اسلامی را به آن اضافه کردم چون می خواستم اثری که به دست خواننده می رسد، جامعیت داشته باشد.

 

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه سومین کار دانشنامه ام دانشنامه فلسفه دین بود، بیان کرد: سالیان سال اهتمام ویژه به فلسفه دین داشتم. یکی از درس هایی که تدریس می کنم، کلام جدید بود. خیلی از اساتید که این درس را تدریس می کردند با هدف رفع شبهه بود. اندک اندک جامعه ما با متون فلسفه دین آشنا شد و دیدیم که بحث جدی تر از آن است که فقط بخواهیم شبهات را رفع کنیم. بدین ترتیب باب جدیدی در تفکر دینی باز شد.

 

وی اظهار داشت: در تدریس هایی که در رشته کلام جدید داشتم، مباحث گسترده تر شد. در دکتری فلسفه دین باید درس فلسفه دین را تدریس می کردم نه کلام جدید را. 80 درصد مقالات دانشنامه فلسفه دین مقالاتی است که ظرف 20 سال در کلاس های مختلف تدریس کردم.

 

دکتر رحمتی با بیان اینکه کتاب دانشنامه فلسفه دین در هشت دفتر تنظیم شده است، تصریح کرد: سعی کردم در دانشنامه هایی که می نویسم نظم موضوعی رعایت شود که فراتر از آن به عنوان کتاب آموزشی و درسی مورد استفاده قرار گیرد. تلاش کردم مقالات در دانشنامه فلسفه دین جامعیت داشته باشد. نیت من این بود که نسبت کارهایی که در فلسفه دین شده است، یک گام جلوتر رویم. سعی کردم گستره مباحث فراتر از آن چیزی باشد که در کتاب های معمول است.

 

گفتنی است، سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از 21 تا 31 اردیبهشت با شعار با کتاب سلامتیم در بخش حضوری در مصلی و در بخش مجازی در سایت Ketab.ir برگزار می شود.

 

کد خبر 1175162

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha