شرایط امروز کشور اقتضا می کند که بیش از گذشته به قانون پایبند باشیم

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه فضای سیاسی کشور برای اظهار نظر گروه ها و فعالان سیاسی باز است، گفت: ما معتقدیم شرایط کشور اقتضا می کند که بیش از پیش همه به قانون پایبند باشند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، هادی طحان نظیف در نشست خبری شنبه 24 اردیبهشت در مورد مصوبه مجلس در رابطه با بکارگیری نیرو و استثنائات برای مجلس، مجمع تشخیص و شورای نگهبان و سه نهاد نظارتی دیگر گفت: دستگاه هایی که اشاره شد، مقررات خاص استخدامی دارند البته ممکن است مصوبه خاص از مجلس گرفته باشند و یا خودشان مصوبه خاص داشته باشند اما باید گفت که برخی از اینها مقرارت خاص استخدامی دارند و این به معنای بی ضابطه بودن آنها نیست بلکه آنها از ضوابط خاصی پیروی می کنند، شورای نگهبان نیز نمی تواند معترض شود که مجلس چرا برخی از دستگاه ها را در این زمینه ذکر کرده است و مواردی نیز ذکر نکرده است.

 

سخنگوی شورای نگهبان در رابطه با بحث مصوبه مجلس در رابطه با تغییر ساعت و اینکه شورای نگهبان در رابطه با این مصوبه فقط نظر شرعی و قانونی اش را اعلام کند و از لحاظ بعد فنی نمی تواند ورودی به این مصوبه داشته باشد، اظهار کرد: هر نهادی باید در راستای وظایف خودش کار کارشناسی و تخصصی انجام دهد شورای نگهبان در مورد ضرورت وضع یک مصوبه و یا خوب و بد بودن آن دخالتی نمی کند بلکه وظیفه ما این است که در قالب شرع و قانون مصوبات را بررسی کنیم تخصیص وجود ابهامات مغایرت های شرعی و قانونی نتیجه بررسی های مقدماتی و کارشناسی های شورا است. ما برای انجام وظایف خودمان چه در قالب طرح و چه قانون اساسی باید کار کارشناسی انجام دهیم.

 

وی در مورد نشست سخنگوی سه قوه و همچنین شورای نگهبان گفت: این نشست ها به منظور هماهنگی بیشتر است چرا که هر کس در حیطه خودش مستقل عمل می کند. در حال حاضر که کشور درگیر مشکلات اقتصادی است همه گفت و گوها باید برای حل مشلات مردم باشد. ما نیز در حیطه وظایف و اختیارغاتی که داریم این ها را لحاظ می کنیم اما این مسئله را مورد دقت قرار می دهیم که در حدود و چهارچوب قانونی خود خارج نشویم.

 

سخنگوی شورای نگهبان در مورد اینکه برخی رسانه های وابسته به جریانات خاص این روزها مطالبی در راستای ناامید کردن مردم و سیاه نمایی وضع موجود منتشر می کنند و آیا عملکرد این رفتار و رسانه ها در بررسی صلاحیت آنها موثر است، گفت: فضای سیاسی کشور باز است؛ گروه و فعالان سیاسی آزادند که در چهارچوب قانون اظهار نظر کنند اما شرایط امروز اقتضا می کند که همه بیش از پیش به قانون پایبند باشیم.

 

این عضو حقوقدان شورای نگهبان در پاسخ به این سوال که برخی از نمایندگان در رابطه با طرح شفافیت این استدلال را دارند که شورای نگهبان با آن مخالف است و به همین دلیل آن را به حاشیه برده اند، گفت: موضوع شفافیت موضوع بسیار مهم و مورد توجهی است. اظهارنظرهای مختلفی در رابطه با این طرح گفته می شود حتی برخی گفته اند مغایر قانون اساسی است اما ما معتقدیم باید متن طرح مجلس را دریافت کنیم و سپس در رابطه با آن اظهارنظر کنیم. قطعا اگر جایی از این طرح مخالف شرع و قانون اساسی باشد، شورای نگهبان آن را اعلام می کند.

 

وی همچنین در رابطه با مستنثی شدن شورای نگهبان در طرح شفافیت قوا گفت: اینکه چرا شورای نگهبان مستثنی شده است را باید از مجلس پرسید اما مسئله ای که وجود دارد این است که شورای نگهبان در درون خودش بحث شفافیت را سالهاست که اجرایی کرده است نظرات اعضای شورای در دسترس عموم قرار می گیرد و ما سامانه ای حاوی مذاکرات طرح ها و لوایح داریم که همگان به این سامانه دسترسی دارند. در واقع ما در حوزه مصوبات پیشتاز در شفافیت بوده ایم.

 

وی همچنین در رابطه با الکترونیکی برگزار شدن انتخابات مجلس و اینکه آیا شورای نگهبان در این رابطه پیش قدم خواهد شد، گفت: شورای نگهبان ناظر انتخابات است و مجری انتخابات وزارت کشور است. وزارت کشور می تواند به عنوان مجری انتخابات نظرش را به ما اعلام کند و ما سپس اظهارنظر کنیم در واقع این شورا نمی تواند در این رابطه رسما اقدام کند.

 

وی همچنین در مورد برگزاری اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری گفت: آخرین اصلاحات در رابطه با قانون انتخابات ریاست جمهوری در مجلس مربوط به یک سال قبل است که شورای نگهبان اعلام کرد نسبت به این مصوبه ایرادی ندارد البته هیئت عالی مجمع نسبت به آن ایراداتی داشت و ما آن ر ا به مجلس اعلام کردیم و این مصوبه در همین مرحله متوقف شد.

 

وی همچنین در رابطه با طرح اصلاح قانون انتخابات شوراها گفت: طرح اصلاح قانون انتخابات در راستای کمیسیون های تخصصی مجلس است اصلاح قانون انتخابات مبتنی بر سیاستی های کلی نیاز به همت بیشتری در مجلس دارد. مجلس باید تلاش خود را انجام دهد که این اصلاح به دور بعدی انتخابات برسد.

 

سخنگوی شورای نگهبان در رابطه با بحث نظام پارلمانی و اینکه آیا این مسئله نیاز به تغییر قانون اساسی دارد، گفت: این موضوع از مباحث بسیار علمی و کارشناسی است که نیاز به پژوهش و کار کارشناسی دارد اما در رابطه با تغییر در قانون اساسی و سازوکار بازنگری در قانون اساسی مسخص است و ما می توانیم طبق آن عمل کینم.

 

وی همچنین در رابطه با مصوبه واردت خودرو که در حال حاضر دولت آن را اجرایی خواهد کرد، گفت: شورای نگهبان ایرادات و ابهامات خود در رابطه با طرح ساماندهی خودرو به مجلس اعلام کرد، مجلس آنها را اصلاح کرد و ما نظر خود در این رابطه منتشر کردیم. ایراداتی را هیئت عالی مجمع تشخیص مصلحت نظام به این طرح داشت.

 

سخنگوی شورای نگهبان همچنین در رابطه با طرح برگزاری انتخابات تناسبی و استانی و رایزنی مجلس با شورای نگهبان در این رابطه گفت: ما همواره تاکید کرده ایم که از اصلاح قانون انتخابات استقبال می کنیم. اگر اصلاح قانون انتخابات مجلس به سال بعد برسد، مورد استقبال شورا قرار می گیرد اما در رابطه با بحث انتخابات استانی و تناسبی بحثی در شورا مطرح نبوده است جلساتی در مجلس در رابطه با اصلاح قانون انتخابات داشتیم که نمایندگان در رابطه با اتنخابات تناسبی و استانی مسایلی را مطرح کردند ولی پیشنهادی در این زمینه در شورا وجود نداشته است در واقع در شورای نگهبان چنین پیشنهادی مطرح نشده است.

 

سخنگوی شورای نگهبان در رابطه با آخرین مصوبات این شورا گفت: طرح جهش تولید دانش بنیان، طرح تغییر ساعت رسمی کشور مورد بررسی در شورا قرار گرفت و مغایر با قانون و شرع شناخته نشدند. طبق طرح تغییر ساعت رسمی کشور دولت نمی تواند ساعت رسمی کشور را تغییر دهد اما می تواند ساعت کاری کارکنان را تغییر دهد که این مسئله در گذشته هم وجود داشته است و دولت در این زمینه مختار است.

 

وی ادامه داد: لایحه تمدید اساسنامه شرکت ملی پست مغایر با قانون اساسی و شرع شناخته نشد اما لایحه خدمات سرویس دهی بین جمهوری اسلامی ایران و عراق و لایحه کنوانسیون اروپایی حمل و نقل مواد خطرناک مغایر با قانون اساسی و شرع شناخته شد.

 

 

 

کد خبر 1175184

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha