شناسایی زیارت در سپهر مطالعات معنوی

امامی گفت: کتاب زیارت های پیاده در جهان معاصر به جامعه شناسان کمک می کند که زیارت را در سپهر مطالعات معنوی بشناسند و برای زیارت های اربعین مفاهیم جدیدی پیدا کنند.

 

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، سید مجید امامی امروز یکشنبه 25 اردیبهشت در نشست نقد و بررسی کتاب زیارت های پیاده در جهان معاصر که در سرای اهل قلم در سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار شد، گفت: دانشجویانی که زیارت پژوه هستند و به خصوص حول زیارت اربعین کار می کنند، جمع شدند و یک انجمن به نام انجمن علمی بین المللی اربعین در دانشگاه امام صادق (ع) تشکیل دادند.

 

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور اظهار داشت: به نظر می رسد بزرگترین دلیل عدم بومی شدن، منطبق شدن و کاربردی شدن علوم اجتماعی در تمام شئون اش در کشورهایی مثل ما که سپهر تمدن عمیقی دارند، این است که تحولات و کنش های خود را خودشان بازخوانی نمی کنند، از طرفی کنش های دیگران را از چشم خودشان نمی خوانند.

 

وی بیان کرد: ما به موضوع و حیات خود کم می پردازیم و اگر هم می پردازیم در حد مطالعات درجه دو است. نمی خواهم بگویم کتاب زیارت های پیاده در جهان معاصر یک کار کامل و تمام است اما این کار یک شروع در مورد پدیده زیارت است که مسئله خودمان است و علاوه بر این در زمینه آن اشتراکاتی با جهان داریم. وقتی تعبیر زیارت پیاده روی را به کار می بریم داریم انسجام بخشی یا بازسازی در نظم معرفتی انجام می دهیم. بحث پیاده روی از ما درنیامده است ولی با اشتراک گیری بین هفت پدیده بزرگ در جهان است. در حرکت تجربه مقدس و معنوی پیدا می کنیم و جامعه شناسان نمی توانند از این پدیده بگذرند.

 

امامی در مورد اهمیت کتاب زیارت های پیاده در جهان معاصر برای جامعه شناسان خاطرنشان کرد: این کتاب کمکی به جامعه شناسان است که زیارت را در سپهر مطالعات معنوی خود بشناسند، با ادیان ابراهیمی آشنا شوند و برای زیارت های اربعین مفاهیم جدید پیدا کنند. زیارت اربعین الزاما با مختصات زیارتهای قبلی شیعیان قابل مقایسه نیست. این زیارت منحصر به فرد است و با تحولات جامعه ایران و عراق عجین شده است.

 

لازم به ذکر است، کتاب زیارت های پیاده در جهان معاصر نوشته محمدرضا پویافر و مهشید رضایی مشتمل بر 441 صفحه از سوی انتشارات دانشگاه امام صادق (ع) به چاپ رسیده است. این کتاب برای نخستین بار به مطالعه و معرفی همزمان هفت آیین پیاده روی زیارتی در جهان می پردازد.

 

گفتنی است، سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از 21 تا 31 شهریور با شعار با کتاب سلامتیم در بخش حضوری در مصلی امام خمینی (ره) و در بخش مجازی در سایت Ketab.ir برگزار می شود.

کد خبر 1175503

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha