باید برای تقویت زمینه اخلاق تلاش بیشتری در سطح حوزه شکل گیرد

حجت الاسلام خزائی گفت: در زمینه تقویت اخلاق باید تلاش بیشتری در سطح حوزه شکل گیرد و بسیاری از علما درد دل‌هایی در این خصوص دارند، زیرا ما به یاد داریم که حوزه علمیه از نظر اخلاقی بسیار غنی بوده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، حجت‌الاسلام «محمد حسن خزائی» با اشاره به گذشته درخشان حوزه علمیه خراسان گفت: در این حوزه چهره‌های نامداری همچون شیخ حر عاملی، صاحب کتاب وسائل الشیعه که از مدارک احکام است، زیست کرده‌اند، این حوزه صدها سال قدمت دارد و بزرگانی همچون آیت‌الله میلانی که در زمینه فقه و اصول بسیار قوی بودند را به خود دیده است.

 

استاد حوزه علمیه خراسان ادامه داد:همچنین قبل از ایشان محمد آقا زاده، پسر آخوند خراسانی، مرحوم آیت‌الله حاج آقا حسین قمی، میرزای اصفهانی، میرزای نوغانی و حضرات آیات شیخ هاشم قزوینی، شیخ مجتبی قزوینی و مروارید و فرهیختگان و فقیهان دیگر.

 

حجت الاسلام خزائی تصریح کرد: از نظر ادبیات عرب نیز حضور چهره‌هایی همچون ادیب اول و ادیب ثانی و شاگردان زبده‌ای که تربیت کرده‌اند، حوزه علمیه خراسان را بسیار غنی کرد که این در میان حوزه‌های علمیه دیگر نیز معروف است.

 

وی با اشاره به اینکه حوزه علمیه خراسان به ‌لحاظ فقهی و از نظر سایر رشته‌ها هم غنی بوده است، گفت: با ورود مرحوم میرزای اصفهانی از نجف به مشهد، تحولی جدی در زمینه فلسفه و عرفان در این حوزه به وجود آمد و پس از این مکتب تفکیک در حوزه مشهد ایجاد شد و در بسیاری از رشته‌ها میان حوزه علمیه قم و نجف و مشهد رقابت وجود داشت.

 

استاد حوزه علمیه خراسان تأکید کرد: همچنین چهره‌های انقلابی فعال زیادی در این حوزه در میان علما و فضلا به چشم می‌خورد که مبارزات فراوانی داشتند و تحمل زندان و شکنجه یکی از شاخص‌های این افراد بوده است و طبق آنچه ما به یاد داریم در هنگام راهپیمایی‌ها و تظاهرات در جلوی صف، همیشه روحانیان حرکت می‌کردند و نقش فعالی در مبارزات انقلابی داشتند.

 

حجت الاسلام خزائی در خصوص اهمیت اخلاق در حوزه‌های علمیه گفت: در زمینه تقویت اخلاق باید تلاش بیشتری در سطح حوزه شکل گیرد و بسیاری از علما درددل‌هایی در این خصوص دارند؛ زیرا ما به یاد داریم که حوزه علمیه مشهد از نظر اخلاقی بسیار غنی بوده و بزرگانی همچون میرزا جواد آقای تهرانی در آن زیسته‌اند که رفتار و اخلاق و مشی آن‌ها برای همه الگو بوده است.

 

وی با بیان این توصیه به طلاب که تلاش کنید برای آحاد جامعه الگو باشید، گفت: ما زیر ذره‌بین قرار داریم و خدای ناکرده نباید کاری انجام دهیم که بدآموزی داشته باشد و اگر به پست و مقامی هم رسیدیم نباید تغییری در زندگی ما ایجاد شود و این‌گونه نباشد که طلبه‌ها حب جاه و مقام داشته باشند و بدانیم اگر به جایی رسیدیم از عنایت الهی بوده است تا دچار دنیازدگی نشویم.

 

استاد حوزه علمیه خراسان در خصوص اهمیت مباحثه در حوزه علمیه گفت: وقتی درسی از استادی فرا می‌گرفتیم آن را مباحثه می‌کردیم تا آگاهی ما نسبت به آن بیشتر شود که این موضوع امروزه قدری کم رنگ شده است لذا آنچه رهبر معظم انقلاب درباره تحول فرموده‌اند نیز ناظر به این است که امروز نسبت به گذشته شرایط تغییر کرده و ما نیز باید نسبت به تغییرات، درست عمل کنیم.

کد خبر 1175567

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha