بی ارزش شدن پول ملی نتیجه  سوء مدیریت ها است

عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور زاهدان با بیان اینکه حق ملت از بیت المال، شفاف و بدون منت به ملت تقدیم شود، گفت: بی ارزش شدن پول ملی نتیجه سوء مدیریت ها است.

«عزیز اله اربابی» عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور زاهدان در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان پیرامون مولفه های یک جامعه سالم به لحاظ اقتصادی اظهار کرد: از نظر فارابی افراد جامعه یا بهتر بگوییم امت به علت انسان بودن دو نیاز اصلی دارند: ضروریات حیات و نیل به کمالات؛ این نیازها هرچه بیشتر برای افراد جامعه فراهم شود جامعه سالمتر خواهد بود.

 

این عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور زاهدان در بیان تعدادی از مولفه های جامعه سالم تصریح کرد: یکی از این مولفه ها، گسترش علم در جامعه و جلوگیری از شایعه پراکنی است؛ در آیه ۳۶ سوره مبارکه اسراء آمده است: "ولا تَقْفُ ما لَیسَ لک به علم اِنَّ السَّمْعَ والْبَصَرَ والفُؤاد کُلُّ اولئکَ کانَ عَنْهُ مَسْئُولا؛ در پی آنچه به آن علم نداری نیفت و پیروی مکن، چرا که گوش و چشم و دل، همه اینها مورد باز خواست قرار خواهد گرفت".

 

وی افزود: متاسفانه امت اسلامی با تمام تاکیداتی که قران و سنت پیامبر و ائمه اطهار بر به کارگیری علم داشته اند از جوامع غیر اسلامی(غرب مادی)عقب افتاده اند ولی همچنانکه سال جدید را مقام معظم رهبری سال تولید دانش بنیان نامیده اند باید بصورت همه جانبه در همه ابعاد چه تولید خدمات و چه تولید کالا، دانش بنیان شویم؛ در این صورت بسیاری از نابسامانی ها كه از شایعه سازی و جوسازی و قضاوتهای عجولانه و گمانهای بی‌اساس سرچشمه می‌گیرد با گسترش علم در جامعه برچیده خواهد شد.

 

اربابی دومین مولفه جامعه سالم را شایسته سالاری عنوان کرده و گفت: پیامبر اکرم(ص) می فرمایند: اگر کسی را به مسئولیتی را بگمارید در حالی که بهتر از او برای ان مسئولیت وجود داشته باشد (و در روایت دیگر) اگر مسئولیتی را بپذیرید در حالی که بهتر از شما برای آن مسئولیت وجود داشته باشد به خدا، پیغمبر خدا و تمامی مسلمین ظلم کرده اید. و البته تشخیص شایستگی از هر دو طرف باید بر حسب مولفه اول، یعنی علمی باشد.

 

وی با اشاره به بحث امنیت اقتصادی و آرامش با یاد خدا، به عنوان سومین مولفه، بیان کرد: امنیت ریشهٔ همه نعمت ها است و حقیقتاً چنین است زیرا هر گاه امنیت از میان برود سایر مسائل رفاهی و مواهب مادی و معنوی نیز به خطر خواهد افتاد. در یك محیط نا امن نه اطاعت خداوند مقدور است نه زندگی توأم با سربلندی و آسودگی خاطر و نه تلاش و كوشش و جهاد برای پیشبرد اهداف اجتماعی.

 

این مدرس دانشگاه پیام نور زاهدان اظهار کرد: باید توجه داشت كه برای داشتن جامعه‌ای خالی از كشمكش و دغدغه ابتدا باید آرامش افراد آن، تأمین شود؛ یك دستور كلی و سازنده كه واقعاً با به كار بستن آن، افراد به آرامش می‌رسند یاد خداوند است. « الا بذكر الله تطمئن القلوب » كه این ذكر هم نوع قولی و هم نوع قلبی را شامل می‌شود؛ و مسلماً با داشتن افرادی مطمئن و آرام كه در كارها به خداوند تكیه و اعتماد می‌كنند جامعه هر روز بیش از پیش استوارتر می‌گردد.

 

وی مولفه چهارم را رفاه نسبی برای همه و جلوگیری از طبقات اجتماعی دانست و افزود: در اقتصاد، نابرابری اقتصادی را با ضریب جینی محاسبه می کنند یعنی هرچه ضریب جینی کوچکتر باشد نابرابری کمتر است یعنی در جامعه سالم ضریب جینی به صفر میل می کند.

 

 اربابی تاکید کرد: پنجمین مولفه جامعه سالم، تقوی و عمل به احکام اسلام است. اصولاً هر امری كه برای انسان گناه محسوب شود برای جامعه مضر است و آن را فاسد می‌كند گناه همانند آتش است هنگامی كه در نقطه‌ای از جامعه این آتش روشن شود باید سعی و تلاش كرد كه آتش خاموش شود.

 
وی با بیان اینکه ششمین مولفه، تغییرات درونی افراد و دوری از استکبار و استعمار است، گفت: جامعه سالم دارای افراد سالم است یعنی اگر افراد یک جامعه از درون به ارزشهای دینی عمل کنند و از ارزشهای دنیای مادی دور شوند بجای همراهی و همکاری با استکبار و استعمار به منافع و دستاوردهای جامعه ایرانی می اندیشند و از استثمار بیگانگان، آزاد می شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور زاهدان اظهار کرد: مولفه هفتم، فعالیت اقتصادی به منزله عبادت بزرگ است. در جامعه سالم، فعالیتهای اقتصادی برای اقتصاد صرف نیست بلکه راهی برای تقرب الهی خواهد بود؛ این موضوع باید به یک باور عمومی تبدیل شود و در ارزشیابی ها نیز اعمال شود. 

وی آخرین مولفه را تضعیف شیاطین ضد انقلاب دانست و افزود: باید افرادی که دل به ارزشهای غرب دارند و در اصل، حافظ منافع غرب و شیاطین هستند از عرصه های تصمیم گیری جامعه طرد شوند.

اربابی در مورد عوامل بی ثباتی اقتصادی یک جامعه بیان داشت: اگر دنبال ثبات در اقتصاد جامعه هستیم باید تکلیف تعدادی از موضوعات را روشن کنیم و برای آن برنامه و دستور العمل اجرایی بنویسیم و همه جامعه و دست اندرکاران به آن پایبند باشند که این موضوعات عبارت اند از: بیت المال، یارانه، فعالیت اقتصادی خصوصی و اجرای اصل 44 قانون اساسی، ارزش پول ملی.

 وی با بیان اینکه باید مشخص شود بیت المال چیست مال کیست، چه کسانی می توانند از آن استفاده کنند و به چه نسبتی و با چه ساز و کاری تصریح کرد: بیت المال از آن خداست، در دست حاکمیت خدایی است و صرف امور مسلمین می شود. جامعه اسلامی جامعه بدون طبقه است و همگی مردم به یک نسبت در آن حق دارند حق، با یارانه به عاریت گرفته شده از جوامع غیر اسلامی فرق دارد.
 
این مدرس دانشگاه پیام نور زاهدان اظهار کرد: یارانه کالا دامی است که اقتصاد دانان غربگرا به جامعه و حاکمیت تحمیل کرده اند اگر ملت، حقی در بیت المال دارند باید مستقیم و شفاف و بدون منت به ملت تقدیم کرد؛ بخش عمده ای از فساد جامعه ریشه در این موضوع دارد راه حل بهتری از روش فعلی و روشهای گذشته وجود دارد که در فرصت مناسب ارائه می شود.

وی در خصوص فعالیت اقتصادی خصوصی و اجرای اصل 44 قانون اساسی گفت: ساز و کار فعلی پر ابهام و اشکال است و راه حل دانش بنیان دارد. و ماجرای پول ملی، قصه پر غصه ای است که محصول تصمیمات غلط و دزدی های بزرگ دولتها از جیب ملت است.
 
اربابی در مورد عوامل موثر بر بی ارزش شدن پول ملی بیان کرد: عوامل مختلفی در ارزش پول ملی نقش دارند که به پنج مورد اشاره می کنیم: اولین مورد تصمیمات دولت و بقیه قوا است: دولتها در مشکلات، بجای راه حل های درست، دست به خلق پول می زنند و باعث بی ارزش شدن پول ملی می شوند به زبان ساده تر دولتها هزینه ریخت و پاشها و سوء مدیریتهای خودشان را دزدانه از جیب ملت بر میدارند و قوای دیگر بجای نظارت، یا سکوت می کنند و یا همراهی می کنند.

وی دومین عاملی که منجر به بی ارزش شدن پول ملی می شود را عملکرد شرکتهای دولتی و خصولتی عنوان کرده و افزود: اقتصاد بجای مانده از قبل انقلاب، بیشتر دولتی یا شبه دولتی بود، بعد از انقلاب، علی رقم شعارهای خوب و حتی تصویب قوانین، متاسفانه از تصدی گری بصورت واقعی دست بر نمی دارد و متاسفانه زیانده و پرهزینه اداره می شوند و کسری آنها نیز عملا با ساز و کارهایی که هرگز علنی نمی شود با کم ارزش کردن پول ملی جبران می شود. 

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور زاهدان سومین عامل را عملکرد وابستگان دولتی و دولتهای قبل دانسته و اظهار کرد: جناحهای سیاسی، دارای عقبه اقتصادی هستند و در رقابتهای اقتصادی گاهی اقتصاد ملت را جهت اهداف سیاسی گروگان می گیرند.

وی ادامه داد: فرهنگ پولی مردم چهارمین عامل است؛ متاسفانه چون سالها روند بی ارزش شدن پول ملی ادامه داشته برای مردم هم بصورت فرهنگ درآمده و با نگاه جزیی نگری عملا ملت هم ناراضی بودن از این روند را ابراز نمی کنند چرا که به اشتباه احساس می کنند چیزی که دست خودشان است مثل خودرو و ملک و ... ارزش پیدا کرده است.

اربابی پنجمین عامل را عوامل خارجی برشمرده و تصربح کرد: باید بپذیریم دشمن داریم، دشمنان ما هم دشمنان قلدر با امکانات زیاد هستند؛ کسانی که این واقعیت را نمی پذیرند یا ساده لوح و بی سواد هستند و یا عامل دشمن، مهم این است که چنین افرادی در تصمیم گیری های پولی و اقتصادی کشور نباشند برعکس باید افرادی تصمیم گیر باشند که هم دشمنان خارجی و عوامل داخلی را بشناسند و هم سواد کافی و اعتقاد لازم برای مقابله با دشمنان را داشته باشند.

وی در پاسخ به این پرسش که مهمترین بحران اقتصادی جامعه کنونی ایران چیست؟ گفت: به نظر می رسد مهمترین بحران اقتصادی کنونی وجود اقتصاد دانان غربگرا و تئوریها و قوانین مادیگرایانه غربی در تصمیمات اقتصادی کشور است؛ تحصیلکردگان غرب که ساده لوحانه به غرب اعتماد دارند و یا نقش جاسوس در کشور بازی می کنند، این افراد با تمام وجود حتی سر کلاس درس هم در حال خدمت به دشمنان خارجی هستند و به کشور خودشان خیانت می کنند.

این مدرس دانشگاه پیام نور زاهدان یادآور شد: بحران کنونی، وجود تئوری های اقتصادی متضاد با فرهنگ ایرانی اسلامی، قوانین و مقررات متضاد و ساختارهای معیوب کشور است که تمام فرصتها را به غربگراها و واسطه گران زالو صفت می دهد.

کد خبر 1175648

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha