ضرورت اهدای بن کتاب به مردم/ نمایشگاه کتاب محمل تعاملات فرهنگی است

پور وهاب با بیان اینکه دولت باید تمهیداتی برای ارائه یارانه فرهنگی در قالب بن کتاب در نظر بگیرد، گفت: معتقدم در سال باید به هر ایرانی بن کتاب اهدا شود.

«محمود پوروهاب» در حاشیه برگزاری سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان گفت: برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران فی نفسه کار خوبی است. این نمایشگاه کمک بزرگی به ناشران، نویسندگان، شاعران و اهالی قلم است.

 

این نویسنده و شاعر اظهار داشت: به خاطر بیماری کرونا دو سال است که ناشران در وضعیت خوبی به سر نمی برند و کتاب ها فروش خوبی نداشته است. با برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب راهی باز می شود که مردم به سمت کتاب و کتابخوانی سوق پیدا کنند. علاوه بر این نمایشگاه کتاب به نوعی ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است. عده ای به دنبال کتاب هایی می گردند که آنها را پیدا نکردند و نمایشگاه کتاب تهران فرصتی است که آنها کتاب های مورد نیاز خود را پیدا کنند.

 

وی در مورد استقبال از سی و سومین نمایشگاه بین الملیی کتاب تهران خاطرنشان کرد: من پیش بینی می کردم استقبال خوبی از نمایشگاه کتاب امسال به عمل آید زیرا در برگزاری نمایشگاه دو سال وقفه وجود داشته است و تمامی دوستان ناشر و نویسنده منتظر برگزاری نمایشگاه کتاب تهران بودند.با وجود اینکه نمایشگاه در دو بخش حضوری و مجازی برگزار می شود، استقبال خوب است زیرا عده ای به صورت غیر حضوری و از سایت خریدهای خود را از نمایشگاه کتاب تهران انجام می دهند.

 

نویسنده کتابهایی همچون سکوت خیس درختان، کبوترهای دوست داشتنی، با تو هوا خوب است، همسفر ناشناس و آوازهای روشن بیان کرد: مسئله دیگر این است که حتی بسیاری از ما نویسندگان در این دو سال از تازه های نشر بی خبر هستیم و با برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در جریان کتاب های جدید دوستان و همکاران  خود قرار می گیریم و همچنین دیدار ها با دوستان و مخاطبانما تازه می شود.

 

پوروهاب با بیان اینکه نمایشگاه کتاب یک احساس تازه و روحیه نو در بین اهالی قلم به ویژه نویسندگان و ناشران فراهم می کند، عنوان کرد: این نمایشگاه زمینه ساز تعامل نویسندگان و ناشران خواهد بود و به نوعی تعامل فرهنگی در این نمایشگاه شکل می گیرد؛ ضمن اینکه در سرای اهل قلم نشست های خوبی برگزار می شود که این نشست ها و دورهمی ها آثار و برکات زیادی دارد.

 

وی در مورد محل برگزاری نمایشگاه کتاب تهران تصریح کرد: برای افرادی که از شهرستان به تهران می آیند، شهر آفتاب فضای بهتری است زیرا فضا بازتر است و مشکل ترافیک و جای پارک وجود ندارد اما برای خود شهروندان تهرانی مصلی بهتر است چون در دسترس تر است. مصلی برخلاف شهر آفتاب مشکلات ترافیک و معضل پارکینگ دارد.

 

پوروهاب در مورد نمایشگاه کتاب حضوری و مجازی اظهار داشت: در نمایشگاه حضوری کتاب، کتاب ها در معرض دید هستند و همین باعث می شود که مخاطبان آشنایی بیشتری با کتاب پیدا کنند. افراد از کنار غرفه ها رد می شوند و ممکن است کتابی توجه آنها را جلب کند، آنرا تورق و خریداری کنند.

 

این نویسنده و شاعر با تاکیر بر لزوم ضرورت حمایت از اهالی قلم عنوان کرد: امسال بنده بنی برای خرید کتاب دریافت نکردم. بهتر است از طرف نمایشگاه کتاب به اهالی قلم در قالب بن کتاب، کمکی شود. در واقع باید از اهالی فرهنگ حمایت شود. در سال های قبل بنی به اهالی قلم از جمله نویسندگان و شاعران می دادند و این به نوعی حمایت از قشری است که با کتاب پیوند دارند.

 

وی خاطرنشان کرد: معتقدم در سال باید به هر ایرانی باید بن کتاب بدهند به گونه ای که فقط آن را صرف خرید کتاب کنند. خوب است که ما یارانه فرهنگی داشته باشیم و به تمام افراد این یارانه تعلق گیرد. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید تمهیداتی برای ارائه یارانه فرهنگی در قالب بن کتاب در نظر بگیرد. این به نوعی ترویج کتاب و کتابخوانی است. به عنوان مثال وقتی ما به یک دانش آموز بن کتاب می دهیم، او احساس می کند که مهم است و به او احترام گذاشتیم از طرفی به کتاب و کتابخوانی سوق پیدا می کند و تمام اینها اثرات سازنده و مثبتی دارد.

 

گفتنی است، سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از 21 تا 31 اردیبهشت با شعار با کتاب سلامتیم در بخش حضوری در مصلی امام خمینی (ره) و در بخش مجازی در سایت Ketab.ir برگزار می شود.

 

کد خبر 1175660

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha