تحقق شعار سال با ایجاد نوآوری در حوزه کتابخانه های عمومی

خیاطیان گفت: کتابخانه های عمومی، پیشران عرصه ترویج علم هستند و باید با هدف تحقق شعار سال و ایجاد نوآوری در حوزه کتابخانه های عمومی به ترویج و اشاعه کتابخوانی پرداخت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، «محمدصادق خیاطیان» امروز (سه شنبه 27 اردیبهشت) در آیین افتتاحیه همایش بین المللی «طراحی و توسعه خدمات کتابخانه های عمومی، ایده ها، الگوها و تجربه ها» که به میزبانی شهر شیراز برگزار شده است، گفت: انتخاب شیراز به عنوان مهد تمدن و فرهنگ ایرانی و اسلامی برای اجرایی شدن این همایش بین ‌المللی هوشمندانه بوده است.

 

رئیس مرکز بررسی‌ های استراتژیک ریاست جمهوری افزود: کتاب، زیربنای تمدن بشری است و در دوران امروز که شاهد توسعه فرهنگ و تکنولوژی هستیم، توسعه و ترویج کتابخوانی یک ضرورت است.

 

وی اضافه کرد: با وجود توسعه ابزار مختلف اطلاع رسانی، نسخه های مکتوب و کتاب همچنان جایگاه والایی دارند و کتاب وسیله ای مهم برای انتفال دانش و توسعه مرزهای دانش به شمار می رود.

 

خیاطیان تاکید کرد: کتابخانه های عمومی، پیشران عرصه ترویج علم هستند و در کشور ما که در عرصه دانش همواره پیشتاز بوده نقش نهاد کتابخانه ‌های عمومی به عنوان نهاد اجتماعی و علمی مشهود است و باید با هدف تحقق شعار سال و ایجاد نوآوری در حوزه کتابخانه های عمومی به ترویج و اشاعه کتابخوانی پرداخت.

 

وی ادامه داد: برای توسعه فرهنگ کتابخوانی باید به ارتقای توانمندی های فردی کتابداران و ابزارهای نوین پرداخت تا کتاب را به ساده ترین شکل در دسترس مردم قرار دهند و  مسیر توسعه کتاب و کتابخوانی باید در فضای جدید دنبال شود.

 

خیاطیان با تاکید بر ضرورت نقش نهاد کتابخانه‌ های عمومی کشور در حوزه دانش بنیان و زمینه سازی برای اقتصاد دانش بنیان عنوان کرد: ترویج علم و دانش، زمینه ‌ساز ترویج استعداد است و اگر اقتصاد دانش بنیان را دانش و نوآوری بدانیم، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور قطعا می‌تواند تاثیرگذار باشد.

 

وی افزود: یکی از نیازهای کشور، حوزه دانشی اطلاعات عمومی است و علیرغم توسعه فضای مجازی، مردم ما ذاتا به کتابخوانی علاقه دارند که  باید با به کار گیری ابزارهای جدید به این نیاز توجه ویژه کرد.

 

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری با تاکید بر لزوم توجه به حوزه کودک و نوجوان گفت: در حوزه تولید محتوا برای کودکان عقب هستیم و استفاده از شبکه نخبگان در دانشکده‌های مختلف کشور در این زمینه کار ساز خواهد بود.

 

کد خبر 1176197

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha