روابط عمومی نقش مؤثری در پویایی و تحرک درون سازمانی دارد. و در این راستا باید دولت به اصلاح ساختار و ارتقاء جایگاه روابط عمومى ها توجه جدی داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری شبستان در کرمانشاه، سعيدكرمى چمه  به بهانه ۲۷ اردیبهشت روز روابط عمومی  یادداشتی نوشته است، روابط عمومی‌ها در جهت تسكين مقطعى مشکلات موجود می‌توانند انجام دهند هم‌افزایی و افزایش تعامل با یکدیگر است،‌ که این امر تا كنون در استانداری محقق نشده و تاکنون هر درخواستی مبنی بر فرهنگ‌سازی،هماهنگی ، هم افزایی و حمایت از سوی دستگاه‌های اجرایی مطرح و اجرایی نشده است و این عدم حمایتها از سوی استانداری و آثار مخرب آن باعث تضعیف روابط عمومى ها می شود که نتیجه آن مى تواند اقدامات تاثيرگذار دولت و دستگاه های اجرایی آن را با شكست مواجهه كنند

 

در روزگاری نه چندان دور حضور مدیران ارتباطات و روابط عمومی در سازمان ها به دلیل عدم تعریف جایگاه تخصصی این حوزه، اثرگذاری کمی در سیاست های اجرایی سازمان و دستگاه های اجرایی در استان کرمانشاه داشت و صرفاً آشنایی با اصول تبلیغات چاپی و محیطی و اجرای برنامه های روابط عمومی به صورت سنتی نیازها را برطرف می کرد.

 

در نتیجه این دیدگاه مدیران ارشد، ادارات و واحدهای ارتباطات و روابط عمومی به حیاط خلوت سازمان ها و بالتبع محل ماموریت و استقرار مدیران کم تجربه و فاقد تخصص تبدیل شده بود و سطح عملکرد فعالان روابط عمومی به پایین ترین سطح ممکن و چیزی در حد متولی بخش تشریفات سازمان تقلیل یافته بود.

 

این در حالیست که با ایجاد شبکه های اجتماعی و تکنولوژی های جدید ارتباطی، احساس نیاز مبرم به مدیریت محتوا، افزایش سطح رقابت در ارائه خدمات و محصولات، جلب رضایتمندی مشتریان و راه اندازی باشگاه های مخاطبان وفادار شکل گرفت.

 

 

 با تلاش های مدیران روابط عمومی متخصص و اساتید در سطح مراکز مطالعاتی و دانشگاهی، مقوله روابط عمومی مدرن و همچنین نهادینه کردن اهمیت تنویر افکارعمومی در فرآیند مشتری مداری با بهره گیری از ابزارهای در اختیار روابط عمومی پایه گذاری شد و با تغییرات به وجود آمده در ساختار و اثربخشی رسانه ها که در پی قدرت گرفتن شبکه های اجتماعی به وجود آمده بود، گام های موثری در جهت معرفی و فروش تولیدات، محصولات و خدمات از طریق کانال های ارتباطی و کسب موفقیت سازمان ها در اطلاع رسانی برنامه های اجرایی برداشته شد.

 

هنری مینتزبرگ از اندیشمندان و نظریه پردازان علم مدیریت نوین معتقد است که مهارت ها از طریق تجربه آموخته می‌شوند و نمی توان بسادگی آن را در کلاس درس تدریس کرد. وی می گوید “شما می‌توانید با استفاده از منابع مختلف روند مدیریت را با افرادی که مدیر هستند، بهبود بخشید. اما نمی شود مدیریت را به کسی آموزش دهید که مدیر نیست؛ همانطور که نمی توانید جراحی را به کسی آموزش دهید که جراح نباشد .”

 

مدیریت حوزه ای در ادارات به نام روابط عمومی به عنوان رشته ای از مجموعه علم مدیریت ارتباطات، علاوه بر تبعیت از مفهوم علمی این دانش، بر دیدگاه مینتزبرگ مبنی بر لزوم مهارت آموزی از طریق تجربه نیز منبطق است. مدیریت روابط عمومی برای تحقق اهداف خاص و موردنظر، باید با در نظر گرفتن شرایط اضطرار حاکم بر جامعه و شرایط زمانی و مکانی خاص وقوع رویداد، استفاده حداکثری و مطلوب از منابع براساس اصول نظام مدیریت و بجا و بموقع صورت بگیرد

 

تعاریف متعددی برای روابط عمومی از سوی اندیشمندان، صاحب نظران و کارشناسان این حوزه در منابع مختلف مطرح شده است؛ اما این تعریف که “روابط عمومی مجموعه ای از اقدامات و کوشش های حساب شده ای است که هر سازمان برای برقراری ارتباطات مؤثر و هدفمند با گروه هایی که با آن در ارتباط است، انجام می دهد.” قرابت موضوعی بیشتری با محوریت موضوع روابط عمومی و پیشگیری از بحران در ادارات و دستگاه های اجرایی را دارند.

 

حال با این مقدمه باید گفت روابط‌عمومی‌ دستگاه‌های اجرایی استان كرمانشاه با چالش‌هایی رو‌به‌رو هستند که به طور کلی در حوزه دولت هنوز نتوانسته است آن چنان که باید از ظرفیت روابط عمومی ها به صورت منسجم و هدفمند درراستای تحقق اهداف و ماموریت‌های محوله به درستی استفاده کرد زیرا که بخشی از این مشکلات از ضعف روابط عمومی‌ها( ساختار ادارى ، نيروى متخصص و با تجربه و بودجه مستقل ) و بخش دیگر هم عدم توجه مسئولان به تحول ادارى وزارتخانه ها و دستگاه های ذی ربط و … به جایگاه روابط عمومی برمی‌گردد لازم به ذکر است که گفته شود که در همین راستا یکی از کارهايى که روابط عمومی‌ها در جهت تسكين مقطعى مشکلات موجود می‌توانند انجام دهند هم‌افزایی و افزایش تعامل با یکدیگر است،‌ که این امر تا كنون در استانداری محقق نشده و تاکنون هر درخواستی مبنی بر فرهنگ‌سازی،هماهنگی ، هم افزایی و حمایت از سوی دستگاه‌های اجرایی مطرح و اجرایی نشده است و این عدم حمایتها از سوی استانداری و آثار مخرب آن باعث تضعیف روابط عمومى ها می شود که نتیجه آن مى تواند اقدامات تاثيرگذار دولت و دستگاه های اجرایی آن را با شكست مواجهه كنند ،این در حالیست که روابط عمومى ها یار و یاور رسانه اى دولت در بدنه دستگاه اجرایی محسوب مى شوند زیرا توجه جدی و عزم راسخ دولت به اصلاح ساختار و ارتقاء جایگاه روابط عمومى ها از كارشناس به اداره روابط عمومی را می‌طلبد زیرا که تمام ساختار هاى ادارى و خدمت رسانى را براى افزايش خدمت به مردم و اقناع افكار عمومى و اطلاع رسانى عملكرد اقدامات دولت ها بايد به فوريت صورت گيرد و این امر صورت نمی گیرد مگر اینکه تحولی اساسی در بدنه روابط عمومی ها صورت گیرد.

 

پاما سوال اینجاست که چرا روابط عمومی ها به عنوان بازوی توانمند مدیریت و اتاق فکر سازمان و دستگاه های اجرایی ، وظایف و نقش خود را همزمان با وظایف محوله و مشخص آشکار می سازند؟

 

 

در حوزه اصول مدیریتی خود بر داشتن مهارت در مدیریت بسیار باید تاکید کرد زیرا مدیریت روابط عمومی حرفه ای برای رسیدن به سطح ایده آل از آمادگی در ماموریت های خود نیازمند داشتن تجربه ای مناسب در حوزه وظایف تعیین شده برای این نهاد در چارت مدیریتی خود است.

 

 

در یک نگاه کلی می‌توان گفت روابط عمومی دارای کارکردی درون سازمانی و برون سازمانی است. روابط عمومی از سویی به مانند ویترینی عمل می­کند که سازمان را در برابر چشم افکار عمومی نشان داده و به تصویر می­کشد و از طریق انعکاس مجموعه فعالیت‌های سازمان نقش سازنده‌ای را در خصوص رشد و توسعه سازمانی ایفا می‌کند و از سوی دیگر تعامل سازنده و پویا با کسانی که از بیرون به سازمان می­نگرند ضعف‌‌ها، نقص‌ها، کم و کاستی‌ها و نظرات سازنده را به مدیران سازمان انتقال می دهد. در این ارتباط شاید بتوان نقش آگاهی بخشی و اطلاع رسانی را هم پای فعالیت‌‌های سازمان، مهم و حیاتی برشمرد. در واقع روابط عمومی خلاق و پویا در پی ارتقای بخش‌های مختلف سازمانی، از طریق ارائه تصویر درست و واقعی از سازمان و نیز ارائه سیستم نظرسنجی و بازخوردگیری است. از این منظر می‌توان روابط عمومی را پل ارتباطی سازمان با افکار عمومی دانست که در راستای رسالت سازنده خود در ارتقا و پیشرفت سازمان موانع پیش رو را شناسایی کرده و به عنوان مشاور امین سازمان، در جهت رفع موانع گام برمی‌دارد.

 

علاوه بر این روابط عمومی نقش مؤثری در پویایی و تحرک درون سازمانی دارد. این بخش سازمان حلقه وصلی محسوب می‌شود تا از طریق برنامه‌ریزی برای ایجاد فضاهای ارتباطی بین مدیران و کارکنان سازمان در جهت شاداب کردن و تجدید روحیه افراد و نیز انتقال تجارب عمل کند. در واقع روابط عمومی حلقه طلایی ارتباطات اجتماعی درون سازمانی و برون سازمانی است که به ایجاد فضای تفاهم و گفتگو میان افراد سازمان و اجتماع کمک می­نماید.

 

فرصت مغتنمی است تا اندیشمندان و مسؤولان و دست‌اندرکاران به موضوع آسیب شناسی مدیریت در عرصه روابط عمومی نیز توجه نمایند تا با توانمندسازی هر چه بیشتر روابط عمومی‌ها، کمک به نهادینه شدن جایگاه و ساختار آن­ها درراستای حل مشکلات گامی مؤثر در جهت رشد و توسعه سازمانی و اجتماعی بردارند. امید است که با ایجاد ساختارهای متوازن و هدفمند در حوزه ارتباطات و روابط عمومی بتوان گامی ارزشمند در توسعه هویت فردی، اجتماعی و ساختاری را در روابط عمومی­ها شاهد باشیم.

 

سعيدكرمى چمه (مسئول روابط عمومى اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامى استان كرمانشاه )

کد خبر 1176216

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha