مجلس، دولت و رسانه ها بیش از گذشته برای ساختن کشور تلاش کنند

مولوی با اشاره به دیدار رهبر معظم انقلاب با معلمان گفت: با توجه به سخنان مقام معظم رهبری در این دیدار، مجلس، دولت و رسانه ها باید بیش از گذشته از مسیر توجه به آموزش و پرورش برای ساختن آینده ‎ای درخشان ‏تر برای ایران اسلامی تلاش کنند.

«سید محمد مولوی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در منطقه آزاد اروند، با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در دیدار با معلمان اظهار کرد: سخنان مقام معظم در این دیدار نشان از نگاه دقیق و راهبردی ایشان به معلم و آموزش و پرورش دارد.

 

نائب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی افزود: این سخن ارزشمند رهبر انقلاب که (از امروزِ آموزش‌وپرورش می‌توانیم فردای کشور را حدس بزنیم)؛ تکلیف همه دستگاه ها را در حمایت و تقویت آموزش و پرورش به عنوان دستگاه آینده ساز کشور دو چندان سنگین و مهم می کند. 

 

وی تصریح کرد: از این رو همه نهادها از مجلس گرفته تا دولت و رسانه ها باید بیش از گذشته از مسیر توجه به آموزش و پرورش برای ساختن آینده ای هر چه درخشان‏تر برای ایران اسلامی تلاش کنند. 

 

مولوی تکرار چند باره برخی از مسائل بر زمین مانده از سال های گذشته را نکته برجسته ای دیگری در سخنان رهبر انقلاب برشمرد و اضافه کرد: این نکات باید به طور خاص مورد توجه دولتمردان امروز قرار گیرد؛ این که رهبر انقلاب بهبود معیشت معلمان را به عنوان سفارش همیشگی خود بیان می کنند دو نکته را در بردارد، نکته اول آن که تلاش ها و اقدامات انجام شده کافی و مناسب نبوده و باید تلاش مؤثر تری انجام شود و نکته دوم تأکید بر اهمیت و جایگاه والای حرفه معلمی دارد که معیشت معلمان آن قدر باید بهبود پیدا کند که معلمان در ردیف برترین مشاغل کشور قرار گیرند.

 

وی با بیان اینکه تأکید مقام معظم رهبری بر این است که دولت با وجود مشکلات و تنگنای امکانات و اعتبارات باید مسائل معیشتی معلمان را در اولویت قرار دهد و توجه ویژه ای به آن کند ادامه داد: نهایی کردن آئین نامه اجرایی و اجرای سریع و کامل رتبه بندی معلمان یکی از اقداماتی است که در این راستا باید انجام پذیرد. 

 

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی نگریستن به اهمیت و ارزش کار معلمی از زاویه تربیت کنندگان منابع انسانی و نسل برپا کننده تمدن نوین اسلامی و توجه دادن معلمان به جایگاه مثبت و درخشان آنها در  همه عرصه ها نکات دیگر ذکر شده در بیانات مقام معظم رهبری دانست.

 

وی عنوان کرد: گله مندی و انتقاد به برخی رویه ها و  عملکردهای چند ده ساله آموزش و پرورش در حوزه برنامه درسی و محتوی آموزشی از دیگر نکات مهم سخنان رهبری بود که خارج از لفافه و به صراحت بیان داشتند «بعضی مطالب در برنامه درسی کنونی، صرفاً محفوظاتی است که بدون هیچ سودی برای حال یا آینده دانش‌آموزان به ذهن آنها سرازیر می‌شود که باید این موارد شناسایی و از آموزش ها حذف شود.» این سخن از یک سو نشانگر ضرورت تحول اساسی در رویکردها و برنامه های سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی را گوشزد می کند و از سویی دیگر لزوم حاکمیت نگاه واقع بینانه در بازنگری و اصلاح برنامه های درسی مبتنی برنیاز و ضرورت های امروز و آینده دانش‏ آموزان جامعه را مورد تأکید قرار می دهد. 

 

نائب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: در این زمینه نیز باید توجه داشت که یکی از دلایل کاهش جذابیت مدارس و سیر نامطلوب یادگیری و مهارت آموزی دانش آموزان، وجود محتواهای غیرسودمند و خلاء مهارت های مهم مورد نیاز دانش آموزان است.

 

وی تقویت هویت ملی و اسلامی - ایرانی و تربیت دانش آموزانی با اعتماد به نفس و آگاه و برخوردار از مهارت های لازم برای سبک زندگی اسلامی، تعاون و همکاری اجتماعی، مطالعه و تحقیق، فعالیت های جهادی، مبارزه با آسیب های اجتماعی و نظم و قانون‌گرایی را از دیگر راهبردهای مورد تأکید رهبر انقلاب خواند و ابراز کرد: تأکید بر کارها و نقش ارزشمند معلمان در همه عرصه و یادآوری قدر دانستن فرصت دوازده ساله ای که دانش آموزان در مدرسه هستند از دیگر نکات برحسته سخنان معظم له است. 

 

مولوی ضرورت توجه به ایجاد جذابیت برای حرفه معلمی از طریق اصلاح نظام جبران خدمات و نگه داشت به گونه ای که شایسته ترین افراد جذب این حرفه شوند را از نکات مورد تاکید رهبر انقلاب عنوان کرد و گفت: معلمی می بایست جزو اولویت های اول برای انتخاب قرار گیرد و باید از محورهای اصلی مورد توجه باشد که قطعا نیازمند یک برنامه جامع و حمایت همه جانبه دولت و مجلس است.

 

وی اذعان کرد: نباید به‌گونه‌ای باشد که رتبه‌های پائین کنکور سراغ معلمی بروند و تقویت از لحاظ امکانات سخت‌ افزاری، مدیریت، اساتید، متون آموزشی و فعالیت‌های تربیتی برای تربیت «معلم مطلوب» نکته دیگری است که باید مبنای بازنگری در نظام تأمین و تربیت معلم کشور قرار گیرد.

 

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: کفایت اسناد و قوانین موجود و تمرکز جدی بر اجرای آنها سخن دیگری است که تمرکز و برنامه ریزی همه بخش های آموزش و پرورش بر اجرای جدی و مجاهدانه اسناد و قوانین موجود و ممانعت از تولید و انباشت اسناد نکته دیگری است که باید سرلوحه مدیران کلان و مراجع سیاست گذار کشور باشد. 

 

وی به انتقاد رهبر انقلاب از عدم اجرای سند تحول با گذشت بیش از ۱۰ سال از تنظیم سند و عدم توجه به اجرای یکپارچه آن به عنوان یک مجموعه کامل و تدوین شاخص های دقیق کمی برای سنجش پیشرفت و اجرای آن اشار کرد و یاد آور شد: این نکته کلیدی دیگری است که باید به آن اهتمام شود؛ اظهار نارضایتی از کم بودن ثبات مدیریت در آموزش و پرورش و گله مندی از تعدد رفت و آمد وزیران در ۱۰ سال گذشته نکته دقیق دیگری است که رهبر معظم انقلاب این مسئله را نوعی آسیب و آفت بر می شمارند، لذا به نظر می رسد هم مجلس و هم دولت باید در خصوص وزیر آموزش و پرورش به ایجاد ثبات مدیریت همراه با تأکید بر هدایت و اصلاح عملکردها و برنامه های وزیر آموزش و پرورش بپردازند.

 

کد خبر 1176441

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha