هشت هزار کیلومتر راه عشایری نیازمند بهسازی است/ قریب ۱۳۰ هزار نفر در ۱۷شهرستان استان کرمان عشایرنشین هستند

رئیس سازمان بسیج عشایری استان کرمان با تشریح عملکرد مربوطه گفت: جمعیت عشایری استان ۱۲۸ هزار نفر در ۱۷ شهرستان عشایر نشین هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان؛ شهریار سیاری، چهارشنبه(۲۸ اردیبهشت) در نشست خبری با اشاره به فرا رسیدن روز بسیج عشایری گفت: به مناسبت ۲۹ اردیبهشت، سالروز دیدار تاریخی عشایر با امام راحل در سال ۱۳۵۹، بسیج مستضعفین این روز را بسیج عشایری نامگذاری کرده است.

 

 

 

رئیس سازمان بسیج عشایری استان کرمان با بیان اينکه تاریخ یادآوری می کند عشایر، بهترین مدافعان کشور هستند؛ افزود: بیش از هزار و ۲۰۰ شهید استان ‌کرمان از جامعه عشایری هستند که گل سرسبد آنها سپهبدشهید حاج قاسم سلیمانی است که در جاهای مختلف به عشایر بودن خود افتخار‌ می کند.

 

 

 

وی افزود: عشایر همواره برای نظام یک فرصت بودند که مسئولین باید قدر بدانند زیرا این قشر، یار دولت ها و کمک کار آنها و نه بار دولت ها بودند و در همه عرصه ها حضور فعال، اثربخش و نقش راهبردی داشتند.

 

 

 

سیاری با اشاره به نقش مهم عشایر در تامین امنیت گفت: برای تامین امنیت باید هزینه های زیادی صرف کرد اما عشایر امنیت مکان ها و نقاط استراتژیک را بدون هزینه و صرفاً با حضور خود فراهم می کنند و در زمینه فرهنگی و اجتماعی حافظان واقعی آداب و رسوم هستند.

 

 

 

وی علت پایین بودن آسیب های اجتماعی در میان عشایر را سبک زندگی و فرهنگ اصیل ایرانی در میان آنان دانست و ادامه داد: در عرصه اقتصاد مقاومتی با کمترین هزینه و بالاترین بازدهی حضور و در تامین امنیت غذایی کشور نقش پررنگ و بسزایی دارند.

 

 

 

 

این مسئول به بیان اينکه ظرفیت ها و فرصت های بالقوه و بالفعل زیادی از جمله گردشگری و تولیدات عشایری وجود دارد که باید حمایت شوند و از این ظرفیت ها برای توسعه استان استفاده شود؛ افزود: جامعه عشایری با مشکلات و چالش هایی هم مواجه است از جمله خشکسالی که در سال های اخیر باعث خشکی ۸۰ درصد مراتع آنان شده و دامداری و معیشت آنها را دچار آسیب کرد که باید کاری کرد.

 

 

 

وی از مطالعه کشت های جایگزین برای تامین علوفه و نهاده های دامی عشایر متناسب با اقلیم کنونی خبر داد و در ادامه بیان کرد: حدود هشت هزار راه مواصلاتی عشایر داریم که با توجه به‌ وجود سیل در استان نیاز به بازسازی و تعمیر دارد تا از خسارت جدی جلوگیری شود.

 

 

 

سیاری حل مشکل آب شُرب عشایر را هم مهم خواند و در ادامه با بیان اینکه ۱۸ دستگاه اجرایی و نهاد باید به جامعه عشایری خدمت رسانی کند اما حضور آنها کمتر حس می شود؛ تأکید کرد: از نمایندگان مجلس به ویژه نمایندگانی که جامعه عشایری در حوزه انتخابیه آنان است استدعا داریم از ظرفیت مجلس استفاده و مشکلات عشایر را به صورت جدی پیگیری کنند.

 

 

 

وی با افزودن اینکه خدمت رسانی به عشایر را در چند سرفصل سازماندهی کردیم از جمله خدمات اجتماعی، محرومیت زدایی، فرهنگ، امنیت، زیست بوم عشایر و...از توزیع ۱۱ مرحله کمک های معیشتی، ذبح ۶ هزار و توزیع گوشت آن بین نیازمندان عشایر، ۵۹ هزار وعده غذا در قالب اطعام علوی غدیر، بیش از دو هزار سری لوازم التحریر، ۲۶۰ سری لوازم منزل خبر داد.

 

 

 

مسئول بسیج جامعه عشایری استان کرمان به  محرومیت زدایی و سازندگی با حضور ۱۴۷ گروه جهادی و ۳۹۷ پروژه عمرانی اشاره کرد و ادامه داد: در راستای حفظ محیط زیست بیش از ۳ هزار درخت در مناطق عشایری کاشت شد.

 

 

 

وی برگزاری ۵۷ یادواره شهدای عشایری و همایش وحدت سران طوایف جنوب شرق را از دیگر اقدامات انجام شده خواند و با اشاره به روزشمار هفته بسیج عشایری از تدارک ۲۵ عنوان برنامه در ۱۷ شهرستان عشایر نشین استان خبر داد.

 

 

 

سیاری در پایان اظهار کرد: بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۹ جمعیت عشایری استان ۱۲۸ هزار نفر است که ۴۰ هزار نفر عضو بسیج عشایری هستند.

کد خبر 1176446

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha