ریزگردهای خاکی نفس لرستان را به شمارش انداخت

هوای مناطق شهری و روستایی لرستان در پی هجوم ریزگردهای خاکی در وضعیت خطرناک ناشی از آلودگی قرار دارد.

خبرگزاری شبستان_ خرم آباد؛ سالهاست که مردم مناطق غرب نشین بویژه استان لرستان با پدیده ریزگردهای خاکی آشناهستند، صبح ها که با سرفه از خاک بیدار می شوی و پرده اتاق خواب را کنار میزنی کوه ها و خانه ها در بی غباری از خاک گم شده است و این تصویر نوید بخش روزی سخت کاری در میان ریزگردهای خاکی است.

 

هر ساله با تشدید ریزگردهای خاکی دامان طبیعت جمع تر می شود، درختان جنگلی درگیر زوال می شوند و ریه های انسان ها درگیر بیماری های چون سرطان و....

 

استان لرستان  را به واسطه آب و هوای مطلوبش می شناختند و همین ویژگی تا چند سال قبل زبانزد همه بود، تا جایی که گردشگران در کنار همه جاذبه های دیدنی و خونگرمی مردم، محال بود که از آب و هوای خوش حرف نزنند و آن را عامل انتخاب این استان به عنوان مقصد گردشگری خود نام  نبرند.  اما حالا چند سالی است که این آب و هوای خوش جای خود را به آب نه چندان مطلوب و هوای گرد و خاکی داده است.

 

در روزهای اخیر به دنبال طوفان در بیابان‌های کشور عراق و هجوم ریزگردهای خاکی، هوای مناطق مختلف استان لرستان در وضعیت خطرناک قرار دارد.

 

این وضعیت تا جایی نگران‌کننده است که درپی تصمیم  ستاد بحران استان کلیه مدارس و دانشگاه‌های استان طی روزهای 27 و 28 اردیبهشت تعطیل شد.

 

توجه به ورود ریزگردها به ‌صورت مکرر به استان لرستان بیشترین آسیب را افراد مسن و کودکان تحت تأثیر گردوغبار می‌بینند.

 

ریزگردهای خاکی هوای تمیز را به شمارش انداخته است و تکرار آلودگی های خاکی می تواند نوید بخش  انواع دردهای بی درمان، سرطان، آسم، سکته، اختلال ژنتیکی، نوزادان ناقص و بیماری ریوی باشد.

 

سالهاست مردم مناطق غربی کشور از جملهاستان لرستان  به همزیستی مسالمت آمیز کنار ریزگردها عادت کرده اند و شاید ریه های که خاک را به عنوان اکسیژن پذیرفته اند آمادگی لازم را برای افزایش بی سابقه آمار سرطان داشته باشند.

 

24 روز آلودگی هوا در لرستان طی سال 1401

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان گفت: وضعیت هوای بیشتر شهرهای استان امروز (چهارشنبه)در وضعیت خطرناک یا بسیار ناسالم سپری می شود.

 

« علی سالاروند»  بیان کرد: بر این اساس تاکید می‌شود با توجه به‌ آلودگی هوا همه افراد جامعه از تردد غیر ضرور خودداری نمایند و سالمندان، کودکان و افراد دارای بیماری های قلبی، عروقی و تنفسی از در فضای باز اجتناب کنند.

 

وی خاطرنشان کرد: با توجه به پیش بینی سازمان هواشناسی، این موج آلودگی هوا در حال عبور از استان می باشد و در حال حاضر چشمه جدید آلودگی در کانون های گرد و غبار(کشورهای همسایه) ایجاد نشده است.

 

سالاروند عنوان کرد: ۲۴ روز آلوده طی امسال در استان  ثبت شده است.

تقریبا هر دو یا سه روز یک بار کشورهای غبارخیز درگیر ریزگرد می شوند و کشو ما نیز متاثر از آن می شود که با روند کنونی باید انتظار داشت روزهای گرد و غباری استان زیاد باشد.

کد خبر 1176548

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha