« جام رشی» در موزه باستان شناسی گیلان به نمایش درآمد

جام زرین رشی و ۲۰۰ قلم ظرف سیمین دوره ساسانی امروز( ۲۸ اردیبهشت) در موزه باستان شناسی گیلان به نمایش عموم درآمد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از رشت، جام زرین رشی، که در سال 1372 در روستای رشی رودبار کشف شده بود و 200 قلم ظرف سیمین دوره ساسانی امروز( چهارشنبه، 28 اردیبهشت) در موزه باستان شناسی گیلان به نمایش عموم درآمد.

 

« ولی جهانی» در آیین افتتاح این نمایشگاه که به مناسبت روز جهانی موزه‌‌ها و هفته میراث فرهنگی تا 10 خرداد برپاست، گفت: این جام در سال 1369 در روستای رشی در شهرستان رودبار کشف شد و پس از نمایش در پنج کشور،  امروز در زادگاه خود یعنی گیلان به نمایش درآمده است.

 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان افزود: این نمایشگاه تخصصی، به‌مناسبت روز جهانی موزه‌ها و میراث فرهنگی برپا شده است و علاوه بر جام بی‌نظیر رشی، 200 قلم شی که برخی در حفاری های باستان شناسی کشف شده و برخی اموال توقیفی است، در این نمایشگاه به نمایش درآمده است.

 

وی اظهارکرد: جام سیمین رشی با روکش طلا، به‌طور اتفاقی در روستای رشی کشف شد و دارای نقوش اساطیری و صور فلکی است و بررسی رمز و راز هر نقش و کارکرد آن در نشست تخصصی طی روزهای آتی، تحلیل می‌شود.

 

جهانی حضور فرماندار رودبار در این مراسم را مغتنم شمرد و گفت: لازم است جامعه محلی شهرستان رودبار با یک برنامه‌ریزی از این نمایشگاه بازدیدکند، زیرا این بازدیدهای عمومی موجب می‌شود، مردم نسبت به حراست از اشیای تاریخی و باستانی احساس مسئولیت بیشتری کنند.

* برگزاری 67 برنامه در سراسر گیلان به مناسبت هفته میراث فرهنگی

جهانی دیگر فعالیت‌های اداره کل میراث فرهنگی را برشمرد و گفت: به‌زودی تفاهم نامه با مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس به‌منظور راه اندازی موزه دفاع مقدس منعقد می شود.

 

وی با ببان اینکه 50 بنای تاریخی گیلان با اعتبارات ملی و دولتی مرمت شده است، اضافه کرد: کاخ سردار امجد در شهر تالش مرمت شده و با تفاهم نامه ای با سپاه منطقه، به موزه باستان شناسی و موزه شهدای غرب گیلان، تبدیل می شودهمچنین، عمارت قندچیان انزلی درحال مرمت است و قرار است به عنوان موزه سکه تغییر کاربری یابد.

 

جهانی با اذعان اینکه 50 اثر تاریخی و طبیعی شهرستان رودبار ثبت شده است، ابراز امیدواری کرد؛ با کمک بخش خصوصی این جاذبه‌ها کاربری گردشگری یابد.

 

مدیر کل میراث فرهنگی گیلان غار روستای دربند رشی را نیز مهمترین جاذبه منطقه خواند و گفت: سال 90 و پس از کاوش در این غار، همایشی در محل غار دربند برگزار شد، ولی اکنون این غار متولی مشخصی ندارد تا در حوزه گردشگری بیشتر معرفی شود.

 

مدیر موزه باستان شناسی گیلان نیز، با ابراز خرسندی از بازگشت این جام پس از 30سال به رشت گفت:  جام رشی، و دیگر ظرف دوره ساسانی به لحاظ قدمت، کارکرد و نوع ساخت و نقوش آن، بسیار ارزشمند است و در موزه های دنیا می درخشند.

 

« نسرین قوامی» درباره جام رشی افزود: این شی برای نخستین بار با شماره اموالی موزه رشت به ثبت رسیده و امسال  توانستیم این جام را در زادگاه خود به نمایش درآوریم.

 

گفتنی است، جام زرین رشی در سال 1369 در روستای رشی واقع در شهرستان رودبار کشف شد و با شماره 415 ثبت و در موزه ملی ایران نگهداری می‌شد.

 

حالا پس 30 سال، جام رشی به زادگاه خود بازگشته است و تا 10خرداد ماه مردم گیلان می توانند این بشقاب بی‌نظیر و 200 قلم شی دوره ساسانی را از نزدیک ببینند.

کد خبر 1176554

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha