محوریت مساجد در محلات یکی از راههای جذب حداکثری جوانان است

حجت الاسلام حسینی با اشاره به کارکردهای مختلف مساجد گفت: با محوریت مساجد در محلات و ارتباط آن با سایر مراکز آموزشی زمینه جذب حداکثری جوانان و ترویج قران در جامعه فراهم می شود.

سید حسن حسینی نوری، امام جمعه شهرستان شهریار در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان در مورد راهکارهای تحقق منویات رهبر انقلاب مبنی بر هر مسجد یک پایگاه قرانی گفت: مسجد کارکردهای زیاد دارد که از ان جمله کارکردهای عبادی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی ، اموزشی، تربیت، نظامی  و .... است، با توجه به کارکردهای بی شمار مساجد چگونه می توانیم برای ترویج کتاب آسمانی که مورد تاکید پیامبر گرامی (ص) با  توجه به تاکید رهبر انقلاب مبنی بر هر مسجد یک پایگاه قرانی چند اقدام می توانیم انجام دهیم.

 

امام جمعه شهریار افزود: ابتدا اینکه کرسی های تلاوت در مسجد  را مدیریت و برنامه ریزی کنیم و کرسی تفسیر را به صورت هفتگی برگزار کنیم  و همچنین قراعت و تفسیر و حفظ قران از دیگر برنامه های ترویج و تبلیغ قرآن است.

 

وی گفت: برای تحقق منویات رهبر انقلاب در مورد هر مسجد یک پایگاه مهمترین گام این است که در هر مسجد یک مهد قرآن داشته باشیم  ونونهالان در این مهدها آموزش داده شوند.

 

حجت الاسلام حسینی ادامه داد: امام جماعت و هیات امنا و کانون ها ، و تمام اجزا مسجد با همتراز با هدف قرانی باشد اگر شورای فرهنگی در هر مسجد با پشتیبانی هیات امنا فعال شود  ما می توانیم به این هدف برسیم.

 

وی گفت: نقش خیرین و بازاریان و کسبه نیز در ترویج و تبلیغ قرآن بسیار موثر است و می توان از ظرفیت بالقوه جامعه در این زمینه برای ترویج و تبلیغ قرآن بهره برد.

 

حجت الاسلام حسینی تصریح کرد: برگزاری مسابقات قران برای تشویق قرانیان در محلات و ایجاد رقابت سالم میان مساجد محلات برای ترویج و تبلیغ قران بسیار موثر است و می تواند مخاطبان  بیشتری را جذب کند و در مراحل بالاتر ورود امور مساجد  و ایجاد رقابت در سطح منطقه و شهرستان  و استان از دیگر راههای تحقق هدف مساجد به عنوان پایگاه های قرانی است.

 

وی گفت: مسجد اگر محور محله شود  در ارتباطی که با اموزش و پرورش و مراکز آموزشی دیگر می تواند داشته باشد می تواند موضوع  قران را ترویج و اقدامات موثری برجای گذارد.

 

امام جمعه شهرستان شهریار خاطر نشان کرد: طرح قران در خانه از جمله طرح های موفقی است که می تواند در ترویج قران موثر باشد. دراین طرح هر مسجد می تواند 60 نفر از نمازگزاران خود را ثبت نام کند و نصف جز قران را هر روز ختم کنند که  در این طرح قراعت و روخوانی و تفسیر می تواند مورد توجه مخاطبان قرار بگیرد.

 

حجت الاسلام حسینی گفت: با محوریت مساجد می توانیم تشویق و ترغیب مخاطبان را در اولویت قرار داد تا زمینه جذب حداکثری مخاطبان فراهم شود.

 

وی گفت: بسیاری از مساجد سنتی و بسته عمل می کنند بسیاری از ائمه جمعه فکر می کنند که مسجد فقط برای اقامه نماز است و اقدام دیگری در ان نباید شکل بگیرد. باید در مسجد تحول و انقلاب رخ  دهد تا جوانان جذب شوند، باید هیات امنا ، ائمه جماعت به روز شوند و با نیاز سنجی روز جامعه، جوانان تشویق به مسجد شوند و یا والدین را برای اوردن کودکان به مساجد ترغیب کنیم و جوایزی برای والدین و کودکان در نظر بگیریم. برگزاری مسابقات ورزشی و فرهنگی مطابق با نیاز روز محله و جامعه می تواند در ترغیب جوانان به مساجد موثر باشد.

 

کد خبر 1176627

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha