بیش از ۹۰ درصد پیوندهای کلیه از دهنده مرگ مغزی بوده است

علی اکبریان گفت: بیش از ۹۰ درصد پیوندهای کلیه از دهنده مرگ مغزی بوده و در پیوند کبد زنده به زنده تنها از خویشاوند به خویشاوند انجام می‌شود، در مشهد این پیوند ۱۰۰ درصد از دهنده مرگ مغزی بوده و در شهرهایی همچون شیراز درصد کوچکی از دهنده زنده بوده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، «محسن علی ‌اکبریان» در نشست خبری خود با اصحاب رسانه، اظهار کرد: ۳۱ اردیبهشت با هدف ترویج فرهنگ اهدای عضو به نام روز ملی اهدای عضو نامگذاری شده است و در زمانی که افراد خودشان فرم اهدای عضو را پر می‌کنند، خانواده‌شان هم راحت‌تر به این امر رضایت می‌دهند.

 

رئیس بیمارستان منتصریه تصریح کرد: بیمارستان فوق‌تخصصی دیالیز و پیوند اعضاء منتصریه از سال ۱۳۸۰ فعالیت خود را در زمینه پیوند کبد، کلیه، پانکرانس و غیره آغاز کرده است و خوشبختانه این بیمارستان عضو مراکز درمانی برتر کشور در این حوزه بوده و معتقدیم که فرهنگ اهدای عضو باید در جامعه بیش از پیش ترویج یابد.

 

وی اضافه کرد: برخی از اعضا مانند کبد به بیمارستان نمازی شیراز، قلب، ریه و پوست به بیمارستان امام رضا(ع) مشهد و قرنیه به بیمارستان خاتم الانبیاء(ص) مشهد ارسال می‌شود و تنها پیوند روده در مشهد انجام نمی‌شود، هر چند موارد اندک حیاتی انجام شده، اما این نوع پیوند تنها در شیراز انجام می‌شود.

 

علی ‌اکبریان با بیان اینکه بیمارستان منتصریه قطب شرق کشور در زمینه پیوند اعضا بوده است، خاطرنشان کرد: در سال گذشته ۹۰ مورد پیوند کبد انجام شده و این آمادگی را داریم تا به بیماران نیازمند به این عضو در بیمارستان منتصریه ارائه خدمت داشته باشیم، ظرفیتی که در پیوند کلیه هم هست.

 

رئیس بیمارستان منتصریه تاکید کرد: بیش از ۹۰ درصد پیوندهای کلیه از دهنده مرگ مغزی بوده و در پیوند کبد زنده به زنده تنها از خویشاوند به خویشاوند انجام می‌شود، در مشهد این پیوند ۱۰۰ درصد از دهنده مرگ مغزی بوده و در شهرهایی همچون شیراز درصد کوچکی از دهنده زنده بوده است.

 

وی ادامه داد: هرچه قدر که فرهنگ اهدای عضو ترویج یابد به همان نسبت دغدغه‌ها بیماران نیازمند به عضو و خانواده‌های آنان کاهش می‌یابد و می‌توانیم همانند کشورهایی همچون آلمان باشیم که دغدغه‌ای در این خصوص ندارند و تا مورد مرگ مغزی تایید می‌شود بلافاصله نسبت به اهدای اعضای بدن متوفی به نیازمندان اقدام می‌کنند.

 

علی ‌اکبریان با اشاره به اینکه در ایام بحران کرونا خدمات‌رسانی‌ها متناسب با دستورالعمل‌ها بود، بیان کرد: گرچه تعداد عمل‌های پیوند کبد در سال ۱۳۹۹ به زیر ۴۰ مورد رسید، اما در سال ۱۴۰۰ این عدد به بیش از ۹۰ مورد رسید و منجر به ثبت به بالاترین آمار سالانه با وجود قرار داشتن در شرایط بحرانی کرونایی شد.

 

رئیس بیمارستان منتصریه با ذکر این نکته که متوفیان کرونا نمی‌توانند اهدای عضو داشته باشند و کرونایی‌های نیازمند به عضو هم باید پس از بهبودی جهت دریافت عضو اقدام کنند، تاکید کرد: از کسانی که در زمان فوت کرونا داشتند عضوی برداشته نمی‌شود، زیرا به لحاظ رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی امکان پذیر نیست، اما انجام این کار در کسانی که بهبود یافتند امکان پذیر است.

 

وی با بیان اینکه در در رسانه‌های دشمن اخبار نادرستی مبنی از دریافت وجه اهداکنندگان از دریاف‌کنندگان مطرح شده بود که این موضوع صحت ندارد، خاطرنشان کرد: اگر موردی مطرح شده هیچ ارتباطی به موارد مرگ مغزی نبوده و نباید تحت تاثیر سیاه نمایی دشمنان قرار بگیریم، به‌طور مثال مبحثی در خصوص فروش قلب مطرح شد که عقلاً امکان پذیر نیست، زیرا عضو حیاتی بوده و موجب فوت فرد می‌شود، شاید این مورد در برخی اعضا همچون کلیه هم مطرح شده باشد، اما باز هم نباید تحت تاثیر اخبار نادرست فضای مجازی قرار بگیریم.

 

علی‌اکبریان افزود: اهداکننده و دریافت‌کننده کلیه زنده به زنده از طریق انجمن‌های مربوطه باید اقدام کنند و مراجعات مستقیم پذیرش نمی‌شوند، ضمن اینکه کبد زنده به زنده تنها در شیراز انجام می‌شود و تنها مواردی محدودی که ضروری بوده در مشهد انجام شده است.

 

رئیس بیمارستان منتصریه با تاکید بر اینکه فرآیند بررسی و تایید مرگ مغزی کاملاٌ تخصصی بوده و زمانی این مرگ تایید می‌شود که با توقف‌های برگشت ناپذیر سلول‌های مغزی همراه باشد، گفت: در این خصوص ۴ متخصص و جراح مغز و اعصاب، داخلی، بیهوشی و ایمونولوژی اظهار نظر می‌کنند و پس از تایید نهایی از سوی نماینده پزشکی قانونی جهت دریافت رضایت‌نامه خانواده و برداشت عضو بیمار مرگ مغزی اقدام می‌شود.

 

وی با اشاره به اینکه مشهد رتبه سوم اهداهای کشور را پس از شیراز و تهران دارد، بیان کرد: در بیمارستان منتصریه به جز خدمات درمانی، خدمات آموزشی و پژوهشی ارائه می‌شود و در کنار آن هسته پژوهش پیوند دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم در این بیمارستان فعال شده است تا پژوهش‌های در این حوزه به‌صورت تخصصی‌تر انجام شود.

کد خبر 1176645

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha