۷۰ درصد خانواده ‌های مرگ مغزی رضایت به اهدای عضو می دهند

خالقی گفت: ۷۰ درصد خانواده های مرگ مغزی رضایت به اهدای عضو می‌دهند اما ۳۰ درصد هم رضایت نمی‌دهند و می‌خواهیم که با همکاری رسانه ها این عدد را به صفر برسانیم.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، «ابراهیم خالقی» در نشست خبری با اصحاب رسانه تصریح کرد: از ۴ سال قبل که ۳۱ اردیبهشت به نام روز ملی اهدای عضو در تقویم به ثبت رسید رشد قابل توجه اهداها را داشتیم و می‌توانیم بگوییم که بیمارستان منتصریه با توجه به انجام عمل‌های بسیار و مؤفقیت‌آمیز قطب شرق کشور در زمینه پیوند اعضا بوده است.

 

مسئول واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه از سال ۱۳۸۰ تاکنون ۱۱۹۴ مورد پیوند عضو مرگ مغزی داشته‌ایم که اعضای بدن آنان به ۵۱۰۰ نفر از نیازمندان به عضو پیوند شده است، خاطرنشان کرد: همه ساله شاهد افزایش آمارها بودیم و عدد ۳ مورد سال ۱۳۸۰ به ۱۳۱ مورد در سال ۱۴۰۰ رسیده است.

 

وی ادامه داد: در طول این سالها پیوند ۴۹۷۶ عضو بدن ۱۱۶۷ بیمار مرگ مغزی شامل کلیه، کبد، قرنیه، قلب، ریه، پوست، پانکراس، همزمان کلیه و کبد و همزمان کلیه و پانکراس به بیماران نیازمند به این اعضا پیوند شده که پایین‌ترین آمار آن در سال ۱۳۸۰ با ۳ اهداکننده و ۶ دریافت‌کننده و بالاترین آمار آن در سال ۱۴۰۰ با ۱۳۱ اهداکننده و ۶۸۳ دریافت‌کننده بوده است.

 

خالقی افزود: در سال ۱۳۹۸ تعداد اهداها ۱۲۵ مورد بود، اما در سال ۱۳۹۹ این عدد به دلیل وجود بحران کرونا و محدودیت‌های کرونایی و نیز الزام بر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به ۵۳ مورد رسید، هرچند که در سال ۱۴۰۰ وضیعت با ۱۳۱ مورد هم بهتر شد و هم اینکه بالاترین آمار را به ثبت رساند.

 

مسئول واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۰ تعداد ۹۷ پیوند کلیه، ۸۹ پیوند کبد، ۲۳۲ پیوند قرنیه، ۲۱۵ پیوند پوست و ۱۸ پیوند قلب انجام شد و در همین سال ۱۳ مورد ارسال کلیه، و ۱۵ مورد ارسال کبد را به سایر استان‌ها داشتیم، تصریح کرد:از ابتدای سال ۱۴۰۱ تاکنون نیز ۱۱۴ عضو اهداشده ۲۷ بیمار مرگ مغزی را داشتیم که شامل ۱۲ پیوند کلیه، ۱۰ پیوند کبد، ۴۸ پیوند قرنیه، ۳ پیوند قلب، یک پیوند پانکراس و یک پیوند همزمان کلیه و پانکراس بوده است ضمن اینکه در همین مدت ۲ مورد ارسال کلیه و ۱۱ مورد ارسال کبد را به سایر سایر استان‌ها داشته‌ایم.

 

وی تاکید کرد: اعمال پیوندی روز تعطیل و غیرتعطیل ندارد و باید به‌موقع انجام شود تا جان فرد نیازمند به خطر نیفتد و در یک نمونه آن ۲ مورد مرگ مغزی در روز عید سعید فطر داشتیم که اعضای بدن آنها ۴ بیمار نیازمند به عضو را مرگ حتمی نجات داد.

 

خالقی با اشاره به اینکه سالانه بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر در لیست انتظار کلیه و بین ۴۰ تا ۵۰ نفر در لیست انتظار کبد فوت می‌کنند، بیان کرد: ۷۰ درصد خانواده‌های مرگ مغزی رضایت به اهدای عضو می‌دهند، اما ۳۰ درصد هم رضایت نمی‌دهند و می‌خواهیم که با همکاری رسانه‌ها این عدد را به صفر برسانیم.

 

مسئول واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اضافه کرد: رضایت خانواده حتی در صورت داشتن کارت اهدای عضو متوفی الزامی بوده و تا فرم رضایت پر نشود امکان انجام عمل اهدا و پیوند وجود ندارد، هرچند که تاکنون موردی نداشتیم که فرد رضایت دهد و خانواده‌اش مخالفت کرده باشند.

 

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه تعداد بیماران بستری روند کاهشی داشته و به همین جهت آمار اهداها در فروردین ماه روند کاهشی داشت، هرچند که متاسفانه چند مورد محدود مرگ مغزی داشتیم که اعضای بدنشان به بیماران نیازمند به عضو پیوند شد.

 

خالقی با تأکید بر اینکه موارد مرگ مغزی از طریق کد ۳۲۴ ICUهای بیمارستان‌ها اعلام می‌شود و بلافاصله اقدام لازم صورت می‌پذیرد، گفت: در موارد نارضایتی خانواده‌ها ۱۳ مورد شناسایی شده که اولین موردی که بیشترین مورد را هم شامل می‌شود عدم باور مرگ مغزی بوده و پس از آن موارد قومی و قبیله‌ای و اعتقاد به معجزه در رده‌های دوم و سوم قرار داشته‌اند و اقدامات موثر زیادی صورت پذیرفته تا رضایت آنان جهت اهدای عضو فرد متوفی جلب شود.

 

مسئول واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: برخی از رسانه‌های داخلی و خارجی موضوعی را با عنوان تجارت اعضای بدن تیتر می‌کنند و اینکه فرد برای معیشت خانواده‌اش قلبش را می‌فروشد تا دزدی نکند و نباید تحت تاثیر اخبار نادرست قرار بگیریم، گرچه از رسانه‌های دشمن انتظاری جز این نیست، اما از رسانه‌های خودمان انتطار انتشار مطالب نادرست را نداریم.

کد خبر 1176647

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha