مساجد گنجینه مهمی در میراث فرهنگی

مساجد تاریخی و قدیمی گنجینه عظیمی از میراث فرهنگی و معنوی نهفته در کشور که مقصد گردشگری و جاذبه دینی هستند.

خبرگزاری شبستان-اصفهان: یکی از ظرفیتهای مهم تاریخی و گردشگری که جز میراث فرهنگی بوده و میراث ملموس و ناملموس را در خود دارد، مساجد قدیمی و با معماری قدیمی و سنتی می باشد.

تنوع و گستردگی مساجد تاریخی در کشور حائز اهمیت که استان اصفهان یکی از مهمترین مناطق دارای این پتانسیل به شمار می رود که مقصد بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی قرار می گیرد.

 

مسجد تاریخی امام اصفهان مصداق بارز این بناهای دینی و اعتقادی بوده که گنیجنه معنوی را با معماری اسلامی و ایرانی در درون خود نهفته داشته است.

مسجد شیخ لطف الله، مسجد چهارباغ و مسجد سید از جمله آن در مرکز استان که در شهرستان ها چنین فرصتی وجود دارد.

 

میراث فرهنگی که گره خورده با دین و اعتقادات مردم و در مساجد تاریخی مناجات و ارتباط معنوی خوبی از گذشتگان برقرار شد و به لحاظ ظرفیت جایگاه معنوی بسیار ارزشمند و تردد در این‌ مکان سبب خیر و سعادت است.

استفاده از این پتانسل معنوی تنها به عنوان یک‌ مرکز تاریخی نباید مورد توجه قرار گیرد بلکه علاوه بر حفظ هویت باید تداوم مسیر فعالیت نیز مورد توجه باشد.

حفظ بافت سنتی و اقامه‌نماز و اجرای برنامه فرهنگی در این مراکز دینی لازم‌ بوده و سازمان اوقاف و امور خیریه، وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، مردم و مسئولان دغدغه مندانه به این موضوع بپردازند.

 

ظرفیت گردشگری مساجد تبیین شود

 

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه موقوفات این استان ظرفیت بالایی در حوزه گردشگری دارند، گفت: ظرفیت گردشگری مساجد و سایر موقوفات تبیین تا انگیزه برای بازدید از این مراکز فراهم و تقویت شود.

«مهدی طغیانی« به گستردگی و تنوع ظرفیت گردشگری بقاع متبرکه و مساجد اشاره کرد و اذعان داشت: یک محیط معنوی با قدتمت چهارصد سال به گونه ای زنده و پایدار است که امکان استفاده از آن بنا وجود دارد.

وی به تفاوت معماری های گذشته در امروز اشاره کرد  اذعان داشت: نوع مهندسی و توجه به تنوع نیازها و استحکام بنا اهمیت خاصی دارد که با گذشت چهارصد سال آن طرح و بنا اثرگذار ولی برخی از ساختمان های احداثی امروزی چندان مقاومتی نداشته و بعد از چند دهه از بین می روند.

 

طغیانی از مسئولان سازمان اوقاف و امور خیریه و متولیان حوزه گردشگری خواست تا بیش از گذشته نسبت به این مراکز دینی تاریخی توجه کرده و با مرمت و بهسازی ماهیت آن را حفظ کنند.

 

ضرورت تلاش برای حفظ بناهای تاریخی مساجد و بقاع متبرکه

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان بر ضرورت همت همگانی بر حفظ میراث فرهنگی تاکید کرد و اظهارداشت: فرهنگ عمومی در این حوزه مانع از تخریب و خسارت به این مراکز خواهد شد.

«علیرضا ایزدی« افزود: تلاش برای حفظ بناهای تاریخی مساجد و بقاع متبرکه توسط متولیان این مراکز لازم است تا پیش از تخریب و تجاوز اقدام لازم صورت بگیرد.

وی ادامه داد: با ایراد خسارت به این مراکز تاریخی و دینی باید تشکیل پرونده و طرح شکایت در محاکم انجام شود ولی در صورت پیشگیری نه تنها خسارتی وارد نخواهد شد بلکه از اتلاف وقت برای دستگیری و بررسی پرونده قضایی نیز نخواهیم داشت.

 

ایزدی همچنین بر تلاش برای پیشگیری از صدمه به بناهای دارای ارزش میراثی تاکید کرد و یادآورشد: به دنبال جذب اعتبار برای مرمت و بهسازی بناهای تاریخی استان در قالب سفر رئیس جمهور هستیم.

 

گردشگری دینی بر محوریت مساجد

 

یکی از فرصت هایی مهم گردشگری، توجه به ظرفیت مساجد و بناهای تاریخی معنوی است که کمتر نیز مورد توجه ویژه و با تعریف کار ویژه صورت گرفته است.

مساجد تاریخی مهد و جایگاه مهمی در توسعه گردشگری دینی خواهند داشت و معارف و ارزش های دینی و اعتقادی دوران های گذشه را به نسل های امروز منتقل می کنند.

این انتقال فرهنگ و نوع معماری گذشته در احداث مدارس نقش مهمی در توسعه فرهنگی داشته و جامعه به آن نیاز دارد که تقویت گردشگری معنوی در این عرصه کارساز است.

کانون های مساجد در مراکز تاریخی

 

تاسیس بخشی از کانون های فرهنگی و هنری مساجد در مساجد تاریخی و قدیمی پیوند خوبی بین نسل امروز و گذشته ایجاد و جذابیت های خاص خود را دارد.

آمار مشخصی از مساجد تاریخی و تعداد کانون های مستقر در این مراکز نداریم اما لازم است تا با بررسی این موضوع ارائه طرح و برنامه های جدیدی انجام و سرفصل جذابی تعریف شود.

کد خبر 1176666

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha