خیام شاعر و خیام ریاضیدان یک نفر هستند

ماچیانی با بیان اینکه فخرالدین رازی و عمادالدین کاتب به خیام انتقادات شدیدی داشتند، گفت: بسیاری از افراد نمی‌توانستند قبول کنند که خیام ریاضیدان همان خیام شاعر است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، «ابوذر فرض‌پور ماچیانی» امرو چهارشنه 29 اردیبهشت در نشست بزرگداشت خیام که همزمان با روز بزرگداشت خیام در سرای اهل قلم نمایشگاه کتاب تهران برگزار شد، گفت: دو کتاب درباره جبر از خیام به جای مانده است یکی کتاب رساله جبر و دیگری مقابله .. این دو کتاب در زمینه حل معادلات درجه سه و پایینتر در ریاضی است. خیام روش حل مشخصی برای آن درنظر می‌گیرد.

 

این پژوهشگر و استاد دانشگاه  با بیان اینکه ما برای خیام به‌عنوان کسی که ریاضیات امروز را تدوین کرده است، ارزش قائل هستیم، افزود: خیام فردی بود که در جریان اصلاح تقویم حضور و اثر داشته است.

 

وی با اشاره به اینکه اعتراضات به خیام و برخی از اشعار او قبل از مرگ وی وجود داشته است، بیان کرد: کسانی که در طریق تصوف بودند برداشت‌هایی از اشعار خیام داشتند که خیام به این علت مورد انتقاد قرار گرفته است. فخرالدین رازی و عمادالدین کاتب به وی انتقادات شدیدی داشتند. بسیاری از افراد نمی‌توانستند قبول کنند که خیام ریاضیدان همان خیام شاعر است. با تحقیقاتی که امروزه صورت گرفته مشخص است که خیام شاعر و ریاضیدان یک نفر هستند. 

 

وی در پایان بخشی از کتاب جبر و معادله خیام را خواند: «ما گرفتار روزگاری هستیم که از اهل علم تعداد کمی مبتلا به هزاران رنج باقی مانده‌اند و پیوسته در اندیشه آن هستند که غفلت‌های زمان را فرصت یافته به تحقیق در علم و استوار کردن آن بپردازند»

 

 

گفتنی است، سی‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از بیست‌ویکم آغاز شده و تا سی‌ویکم اردیبهشت ماه 1401 در دو بخش حضوری در مصلای امام خمینی(ره) و مجازی در سامانه ketab.ir ادامه خواهد داشت.

کد خبر 1176691

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha