حوزه های علمیه مسئولیت سنگینی در قبال تبیین و تحقق قانون جامع جمعیت دارند

رئیس ستاد راهبردی جمعیت و خانواده حوزه علمیه گفت: حوزه ای علمیه مسئولیت مهم و سنگینی در قبال تبیین و تحقق قانون جامع جمعیت دارند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، حجت الاسلام والمسلمین محمدناصر سقای بی ریا امروز(پنجشنبه ۲۹اردیبهشت) در همایش روز ملی جمعیت در موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به ضرورت توجه به جوانی جمعیت اظهار داشت: از روزی که رهبر انقلاب توصیه فرمودند و نسبت به جمعیت اظهار نگرانی داشتند، در حد توان وارد صحنه شدیم.


رئیس ستاد راهبردی جمعیت و خانواده حوزه علمیه افزود: مجموعه فعالیت هایی که در کشور در حال انجام است به خصوص قانون جامع جوانی جمعیت که توسط مجلس شورای اسلامی مصوب و زمینه‌های اجرایی اش اخیرا با تشکیل ستاد ملی جمعیت فراهم شده است، جنبه های فرهنگی کار نشان از آن است که مردم دغدغه افزایش جمعیت دارند و توجه ها به این امر مهم جلب شده اما راه نرفته زیاد است و باید به صورت جهادی فعالان وارد شوند.

 

وی تصریح کرد: بازکردن گره های فرهنگی وفکری از جمله این دغدغه هاست و از همان ابتدا دست اندرکاران همایش ملی تغییرات جمعیتی افتخار داشتیم در خصوص تغییرات جمعیتی خدمت رهبری برسیم و ایشان روی باز کردن گره های فکری تاکید کردند که همین مساله را در پیام کوتاه و متقن خویش بیان فرمودند.


حجت الاسلام والمسلمین سقای بی ریا با اشاره به اینکه حوزه ای علمیه مسئولیت مهم و سنگینی در قبال تبیین و تحقق قانون جامع جمعیت دارند بیان کرد: حوزه های علمیه در این زمینه مسئولیت اول را دارند به خصوص با توجه به ظرفیت های عظیمی که در اختیار حوزه های علمیه قرار داده باید مساله باز کردن گره ای فکری و کار فرهنگی در مورد دیدگاه اسلام و قرآن و روایات مورد توجه قرار دهند.

 

وی عنوان کرد: مسئول نخست در این عرصه حوزه های علمیه هستند و موسسه امام خمینی(ره) اولین همایش ملی را برگزار کرد که مورد استقبال قرار گرفت و مطالباتی بعدی رهبری باعث شد کارگروه جمعیت در موسسه به وجود بیاید و تعداد متنابهی کتاب و آثار ناظر به افزایش جمعیت تدوین گردد.

 

رئیس ستاد راهبردی جمعیت و خانواده حوزه علمیه خاطرنشان کرد: در گروههای مختلف موسسه چه گروه روانشناسی که در راس گروهها و پایه گذار همایش بود و نیز گروه جامعه شناسی و اقتصاد و حقوق و گروههای مرتبط فعال شدند و تعدادی پایان نامه و رساله های دکترین تدوین شده است.

 

وی گفت: در این باره کارهای خوبی آغاز شده ولی هرگز کفایت نمی کند؛ بنده مسئولیت ستاد راهبری خانواده حوزه های علمیه را از اواخر سال 99 به عهده داشتم و این ستاد راهبری یکی از برکات حوزه های علمیه است.

 

حجت الاسلام والمسلمین سقای بی ریا افزود: تمام معاونت های حوزه در این ستاد اعم از حوزه های علمیه جامعه الزهرا و دفتر تبلیغات اسلامی و مرکز خدمات و برخی از سازمان های بیرون از حوزه از جمله شورای عالی انقلاب فرهنگی و سازمان تبلیغات و اوقاف نمایندگانی دارند و از اواخرسال 99 تاکنون جلسات آن بدون وقفه ادامه داشته و بیش از 50 جلسه برگزار شد.

 

وی اظهار داشت: یک کار از زمان تشکیل شروع شد و هنوز قانون جوانی جمعیت مصوب نشده بود و این بو که راهبردها و راهکارهای جمعیت را در حوزه های علمیه و در سراسر کشور این ظرفیت ها را با انجام مصاحبه های عمیقی دنبال کنیم و از حدود 22 نفر از فعالان عرصه جمعیت مصاحبه هایی انجام شد.

 

رئیس ستاد راهبردی جمعیت و خانواده حوزه علمیه عنوان کرد: در این راستا مجموعه راهبردها و راهکارهایی ارائه شد و برنامه ای 5 ساله تدوین کردیم و در میان که قانون جوانی جمعیت مطرح شد ناظر بر بندهای این قانون به آن اولویت دادیم و در برنامه خودمان برش یک ساله زدیم و مقطعی که ستاد تشکیل شد، دست اندرکاران اعلام کردند که بهترین برنامه از سوی حوزه علمیه ارائه شده بود.

 

وی تصریح کرد: در جلسه ای که نزد آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه کشور داشتیم از این طرح تجلیل کردند و زمنیه های خوبی باز شد و با جلسات مداوم همدلی و هم افزایی بین اعضای ستاد و زیر مجموعه هایی به وجود آمده و می توان گفت حوزه های علمیه از گذشته آماده تر هستند و اقدامات را شناسایی کردند و در آینده برنامه های تاثیر گذاری اجرایی می شود.


حجت الاسلام والمسلمین سقای بی ریا بیان کرد: امید است همه خانواده های به ویژه نوپا، این آموزه های لازم را بینند و انگیزه های الهی خانواده ها فعال باشد و نسل جدید و با نشاط و مومن را در مسیر الهی به وجود بیاورند و زمینه ظهور ولی عصر را در عالم مهیا کنند.

کد خبر 1176854

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha