برگزاری بیش از  ۲۰ برنامه فرهنگی همزمان با هفته میراث‌فرهنگی

مرزبان ضمن تبریک هفته میراث فرهنگی از اجرای بیش از ۲۰ عنوان برنامه فرهنگی در این هفته در استان مرکزی خبر داد.

«مصطفی مرزبان» ضمن تبریک به مناسبت فرا رسیدن هفته میراث فرهنگی به خبرنگار خبرگزاری شبستان در اراک گفت: برنامه های مختلفی برای این هفته تدارک دیده شده است که با حضور اقشار مختلف و به منظور معرفی آثار تاریخی و میراث فرهنگی برگزار خواهد شد.

 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی، افزود: نشست‌ خبری با اصحاب رسانه، نقالی در موزه  حمام چهارفصل اراک، شب موزه در شهرهای آشتیان و خمین و  تجلیل از فعالان و خادمین میراث فرهنگی از جمله این برنامه ها است.

 

وی با اشاره به اینکه، رکاب زنی دوچرخه سواران باشعار روز جهانی موزه  در سطح شهر اراک و توقف در ورودی موزه ها از دیگر برنامه های این ایام است، ادامه داد: نشست صمیمی مدیر کل با هیئت امنای کلیسای مسروپ اراک، برگزاری جشنواره گلاب گیری در شهرهای محلات و خمین از جمله برنامه‌هایی است که از ۲۸ اردیبهشت الی ۳ خرداد در 12 شهرستان استان برگزار می‌شود.

 

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه برنامه‌های هفته میراث‌فرهنگی برای تمام گروه‌های سنی و اقشار جامعه از جمله  کودک، نوجوان، خانواده، سالمندان در نظر گرفته شده است، ادامه داد: پاکسازی اماکن تاریخی با همکاری دانش آموزان مدارس و برگزاری تور کودک و موزه، برگزاری نقاشی از اشیاء داخل موزه ها به منظور فرهنگ سازی نگهداری و محاظت از بناهای تاریخی در بین کودکان از جمله برنامه های مهمی است که امسال به طور ویژه انجام می شود.

 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی در ادامه به اینکه  مستند دستکند«شهر زیرزمینی» رباط آغاج، با همکاری صدا و سیمای مرکز استان تهیه و تنظیم شده است، اضافه کرد: این مستند در این ایام از شبکه 4 صدا و سیما در سه قسمت و  ۳ روز متوالی،  ۳۱ اردیبهشت ساعت ۲۳، ۱ خرداد ساعت ۲۳، 2 خرداد ساعت ۲۳ پخش خواهد شد.

 

اجرای عملیات مرمتی برای 30 اثر تاریخی در استان مرکزی

مرزبان در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اجرای 30 عملیات مرمتی در ابنیه تاریخی این استان در سال گذشته نیز گفت: در طول سال 1400 تعداد 30 بنای تاریخی استان مورد مرمت قرار گرفته است و برای مرمت این آثار تاریخی بیش از 42میلیارد ریال از اعتبارات ملی و استانی هزینه شده است.

 

‌وی با اشاره به اینکه این بناها از محل اعتبارات ملی و استانی و پس از برنامه‌ریزی توسط واحد حفظ و احیاء اداره‌کل مرمت و بهسازی شده‌اند، افزود: بازار تاریخی اراک، خانه حاج آقا محسن اراکی، مسجد مس سر در شهرستان دلیجان، امامزادگان 72 تن ساروق، امامزاده محمد فم تفرش از بناهای مهم و شاخص استان هستند که در سال گذشته مرمت و بازسازی شدند.

 

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی اضافه کرد: عملیات مرمتی امری تدریجی و استمراری است و مرمت آثار تاریخی به مرور انجام می‌شود و نمی‌توان اعلام کرد با این هزینه کرد مرمت آثار تاریخی پایان یافته است.

کد خبر 1176860

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha