دغدغه های که رفع نشد/ عشایر خراسان جنوبی در انتظار کوچ مشکلات

کم آبی، فقر مراتع و کمبود نهاده دامی، فروش دام مولد به دلالان به دلیل خشکسالی و ناکارآمدی بیمه دام برخی از مشکلات عشایر استان است که در نشست با استاندار خراسان جنوبی خواستار رفع آن شدند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، «اسحاق عنایتی» امروز (۲۹ اردیبهشت) در نشست سران عشایر با استاندار خراسان جنوبی اظهار کرد: در حال حاضر به هفت هزار و ۵۰۰ خانوار عشایری با تانکر آبرسانی سیار می‌شود مدت زمان تخلیه آب حداقل هشت تا ۹ روز است بنابراین باید فاصله آبرسانی کم شود تا آب شرب کیفیت لازم را داشته باشد.

 

عضو هیات اندیشه‌ورز بسیج جامعه عشایری خراسان جنوبی به فرسودگی و کم بودن تعداد گریدرهای عشایری برای مرمت ایل راه ها اشاره کرد و گفت: برای جمع آوری فرآورده‌های دامی و لبنی عشایر مشکل داریم و توسط دلالان به صورت چک های مدت دار خریداری می‌شود که نیاز است توسط شرکت های تعاونی خرید تضمینی و توافقی محصولات عشایر  انجام شود.

 

وی خواستار خرید فرش دستبافت تولیدی عشایر استان و پرداخت به موقع و به هنگام مبالغ آن شد و ادامه داد: عشایر می‌توانند درآمد خوبی از محل جمع‌آوری گیاهان دارویی داشته باشند که نیاز است زمینه برای خرید این محصولات از آنان فراهم شود.

 

عنایتی تصریح کرد: در شهرستان‌های سربیشه و نهبندان در مجاورت جامعه عشایری معادنی وجود دارد که در حال حاضر فقط گرد و خاک آن نصیب عشایر می‌شود که نیاز است صاحبان معادن با توجه به مسئولیت اجتماعی که دارند نسبت به تیغ‌زنی ایل‌راه‌های عشایر اقدام کنند.

 

به گفته وی عشایر با اجرای طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها دغدغه تامین آرد و نان خود را دارند که باید اختصاص سهمیه آنان به گونه ای تدبیر شود که دغدغه ای نداشته باشند.

 

گفتنی است در این نشست ۲ ساعته سران عشایر با استاندار خراسان جنوبی مشکلات و خواسته هایی از جمله کمبود نهاده دامی و علوفه، کم آبی در مناطق عشایری، کشتار دام مولد عشایر به دلیل خشکسالی، تسریع در اجرای طرح‌های آبرسانی پایدار، واگذاری چاه کشاورزی به عشایر برای کشت علوفه، درخواست افزایش سهمیه آرد، خرید تضمینی دام حذفی و محصولات تولیدی عشایر، تمدید تسهیلات، افزایش خدمات دامپزشکی، درخواست بهره مندی از دامدار کارت، ناکارآمدی بیمه دام در حوادث مختلف مطرح شد.

 

 

کد خبر 1176909

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha