تهیه پیوست فرهنگی برای سواحل آزاد شده/ مناطق ساحلی نباید با مشکلات اقتصادی مواجه باشند

امامی ضمن تاکید بر تهیه پیوست فرهنگی برای سواحل آزاد شده کشور گفت: گردشگری بزرگترین کانون اقتصادی است بنابراین نباید مناطق ساحلی با مشکلات اقتصادی مواجه باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، «سید مجید امامی» امروز (پنج‌شنبه، ۲۹ اردیبهشت) در مراسم گردهمایی مسئله شناسی فرهنگی و اجتماعی سواحل کشور که در منطقه آزاد انزلی برگزار شد اظهار داشت: امیدواریم برنامه ملی سواحل کشور را در خروجی این جلسات تدوین کنیم.

 

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور تصریح کرد: امسال اقدام عمرانی خوبی در حوزه آزادسازی سواحل انجام شده است بنابراین باید برای این اقدام مهم پیوست فرهنگی آماده کنیم.

 

امامی با تاکید بر اینکه چرخش از انفعال به فعال سازی تفریحات سالم امری است که باید به آن برسیم ابراز داشت: چهار چرخش سیاستی در سیاستگذاری سواحل و در مواجهه با آنها مسجل است و با توجه به شناختی که از همکارانم در شورای عالی انقلاب فرهنگی و در دولت دارم تقریبا یقین دارم این امر، موضوعی اجماعی است.

 

وی چرخش اول سیاستی را چرخش از انفعال به فعال شدن و هدایت تفریحات سالم دانست و اظهار داشت: در واقع ما بعد از انقلاب نسبت به امر تفریح، منفعلانه برخورد کردیم بنابراین باید به سمت موضع فعال چرخش پیدا کنیم.

 

امامی چرخش دوم را، خروج گوشه گیرانه نظام ارزشی و فرهنگی جامعه محلی و تبدیل آن به کنش بانشاط جامعه محلی در حوزه سواحل برشمرد و گفت: متاسفانه میزبان ما از گردشگری ساحلی خروج پیدا کرده و به یک پستوی مرفه منافع اقتصادی آرمیده است اما وقتی او را به سابقه و تاریخ و هویت فرهنگی تهییج کنیم متوجه می‌شود که رویکرد مثبتی در این حوزه به وجود آمده است.

 

وی یادآور شد: چرخش سوم سیاستی این است که ما در سیاست‌های خود از فراغت های منقطع از فرهنگ به فراغت های چند بعدی و فرهنگ بنیاد برگردیم مخصوصا روی فراغت‌هایی که به خانواده، مسجد، بازی و مصرف فرهنگی، یادمان‌های شهدا، میراث تاریخی، مثل‌ها، افسانه ها و سوابق جوامع محلی ساحلی برمی‌گردد تاکید کنیم.

 

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور یادآور شد: در سواحل جنوبی میراث بزرگی از فداکاری‌ها و قهرمانی‌های واقعی ایثارگرانه و شهادت‌هایی از جمله جنگ قایق های تندرو با ناوهای تمام مسلح داریم که باید مورد توجه قرار گیرند.

 

امامی چرخش چهارم را چرخش از سفرهای فردگرا به سفرهای خانواده گرا دانست و تصریح کرد: وقتی فرد به شکل خانوادگی در سواحل حضور پیدا می‌کند زمینه بیشتری برای رعایت ارزش‌های جوامع محلی دارد.

 

وی با تاکید بر اینکه دشمن درصدد دعوت به ولنگاری پوششی و آرایشی است افزود: ما هم قبول داریم شکاف اجتماعی، لکنت زبان و ناکارآمدی اقتصادی داریم و به همین علت است که این قشر حرف های خوب ما را به خاطر وجود برخی از نارسایی‌ها نمی‌شنود.

 

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور ارائه انواع خدمات در سواحل شامل خدمات تبیلغی، رسانه‌ای، ورزشی، مشاوره‌ای و حتی مسائلی حقوقی و حکمرانی را نیازمند یک نگاه جدی خواند و گفت: مقوله اقتصاد فرهنگی ساحل هم در این حوزه مهم است زیرا بازی، تفریح، تعامل و خود گردشگری بزرگترین کانون اقتصادی است و اصلا مناطق ساحلی نباید با مشکلات اقتصادی مواجه باشند.

 

امامی با اذعان به اینکه در حوزه ارتباطات بین المللی هویت شهرهای ساحلی باید با انواع بازارچه ها و دالان های فعالیت فرهنگی و بین‌المللی عجین شود افزود: اگر آستارا بتواند با شهر خواهر خوانده خود در آسیای میانه مرکزی رفت و آمد داشته باشد این عامل به بنیه فرهنگی این شهر ساحلی کمک خواهد کرد. 

 

وی ادامه داد: درصددیم تا معضل و مشکلی که در مناطق آزاد داریم را در آئین نامه جدید شورای تامین استان حل کنیم تا با توافق دبیرخانه سازمان مناطق آزاد و وزارت ارشاد و دبیر خانه شورای فرهنگ عمومی شورای جدیدی را به ریاست امامان جمعه مناطق و نایب رییسی رییس منطقه آزاد تشکیل دهیم تا با تمام وجود ضمانت اجرایی مصوبات شورای فرهنگ عمومی فراهم گردد.

 

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور سپردن برنامه‌های اجرایی سواحل به شهرداری‌ها با نظارت شورای فرهنگ عمومی را خواستار شد و عنوان کرد: پیشنهاد می کنم همه فعالان دولتی عمومی و مردمی مجمع فعالان فرهنگی شهرهای ساحلی را تشکیل دهند تا آبروی نظام را در این موضوع بخریم و با کمک و همدلی از تجربیات یکدیگر هم استفاده کنیم. 


امامی با تاکید بر اینکه بعد از گردشگری زیارتی بزرگترین گردشگری داخلی در کشور را در گردشگری سواحل دارد افزود: مشهد مقدس ۲۵ میلیون و قم و جمکران هم حدود ۱۵ میلیون نفر زائر دارند و به نظر می‌آید ما در گردشگری زیارتی بیشتر به اهدافتان نزدیک باشیم البته جدای از این مباحث باید نسبت به حذف ضعف‌ها اقدام کنیم.

 

وی نوع حکمرانی در حوزه حج را بسیار بانشاط و فعال خواند و اضافه کرد: باید تا قبل از آنکه کاملا دیر شود بتوانیم در یکی از شهرهای جنوبی مجدد دور هم جمع شویم  تا بدین سبب بتوانیم دستاوردهای خود در حوزه سواحل را منعکس و تبادل نظر کنیم.

 

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور ادامه داد: با راه افتادن سازمان عمران سواحل مشکل خاصی حل نمی‌شود و تنها زمینه و بستری مناسب ایجاد می‌گردد از سوی دیگر لازم است برنامه جامع فرهنگی و اجتماعی سواحل را به تصویب شورای انقلاب فرهنگی برسانیم.  

 

امامی یادآور شد:‌ غیر از اعتبارات ادارات کل در جدول ۱۷ امیدواریم امسال اعتبار ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیارد تومانی مجدد مصوب شود اما انچه که تاکنون از دستمان بر می آمد این بود که مصوب کردیم تا ۶۰ درصد این منابع در بخش استان‌های ساحلی هزینه گردد.

 

وی با بیان اینکه اعتبارات آسیب‌های اجتماعی در وزارت کشور حدود چهار هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان است خاطرنشان کرد: باید پیگیری کنیم تا از این حوزه هم اعتباراتی به استان‌ها و شهرهای ساحلی کشور تخصیص یابد.

کد خبر 1176943

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha