برجسته بودن حب به اهل بیت (ع) در اشعار مختومقلی/ مختومقلی فراغی هم تراز شاعرانی چون فردوسی و مولوی است

رعیت گفت: در جای جای دیوان اشعار مختومقلی اسم پیامبر (ص) و خاندان عصمت و طهارت آمده و این نشان از فهم عمیق این شاعر و عارف مسلمان ترکمن از حب به اهل بیت (ع) و مفهوم شفاعت است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از مراوه تپه، «محمد رعیت» در مراسم نکوداشت دویست و هشتاد و نهمین سالروز ولادت مختومقلی فراغی، شاعر و عارف ایرانی ترکمن اظهار کرد: بعد از فروکش کردن بحران جهانی همه‌گیری کرونا، بار دیگر همدلانه گرد هم آمدیم تا از فرزند آزادی سخن بگوییم. مختومقلی هم فرزند دولت محمد آزادی است و هم فرزند آزادی و آزادگی بوده و نگاهش به عدالت و آزادی است.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان گفت: مختومقلی مانند بسیاری از اهل عرفان هم سیر آفاقی و هم سیر انفسی دارد. هم اهل سیر و سلوک عرفان و هم اهل شریعت، هم اهل علم و هم اهل شعر بود.

 

وی افزود: یکی از راز های ماندگاری مختومقلی پیوند همین دوگانه های معنادار است. مختومقلی دارای تجربه های ناب و عرفانی و معنوی است و توانسته بخشی از این تجربیات را به زبان شعر بکشد.

 

رعیت ادامه داد: اهل معرفت می دانند حب اهل بیت (ع) یکی از مشترکات اصیل اسلامی است و در اشعار مختومقلی نیز این ویژگی به صورت برجسته وجود دارد که پیش از این بزرگانی مانند فردوسی، خیام، مولوی و غیره در آثار فاخر خود بیان کرده بودند از همین روی می توان مختومقلی را در زمره چنین بزرگانی دانست.

 

وی با اشاره به ارادت مختومقلی به پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) افزود: در جای جای دیوان اشعار مختومقلی اسم پیامبر (ص) و خاندان عصمت و طهارت آمده و این نشان از فهم عمیق این شاعر و عارف مسلمان ترکمن از حب به اهل بیت (ع) و مفهوم شفاعت است.

 

کد خبر 1176973

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha