مهمترین عامل بقای فرهنگی هر ملت هویت آن ملت و کشور است

حبیبی با بیان اینکه مهمترین عامل بقای فرهنگی هر ملت را هویت آن ملت و کشور است گفت: فرهنگ و معارف دفاع مقدس از آثار فرهنگی ناملموس ایران است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، «حسن حبیبی» در نشست تخصصی میراث فرهنگی و دفاع مقدس که در پژوهشکده گیلان شناسی برگزار شد با بیان اینکه موزه ها نشانگر هویت و شناسنامه هر قوم و ملتی هستند، مهمترین عامل بقای فرهنگی هر ملت را هویت آن ملت و کشور دانست و اظهار کرد: آثار تاریخی در موزه ها نیز دارای اهمیت ویژه ای هستند چرا که محل هویت بخشی به ملت هاست.

مدیر کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس گیلان گفت: موزه ها مانند پلی هستند که آیندگان را از لحاظ شاخصه های فرهنگی(آداب و رسوم، باورها و اعتقادات و...) با گذشتگان پیوند می دهند.

وی اذعان کرد: بسیاری از کشورها امروزه توانسته اند با استفاده از گردشگری «توسعه اقتصادی» پیدا کنند و ایران نیز می بایست از داشته های فرهنگی، تاریخی و طبیعی خود در راستای اقتصاد گردشگری استفاده کند.

حبیبی تصریح کرد: ایران جزو ۱۵ کشور دنیا در تنوع آب و هوا و اکوسیستم بوده و رتبه ۱۹ را  در ثبت جهانی جاذبه های گردشگری دارد.

وی با تاکید بر اینکه ایران ۳۶ هزار اثر تاریخی ملموس دارد که ۲۶ اثر آن ثبت جهانی شده است افزود: در کنار این آثار ملموس، آثار فرهنگی ناملموس نیز داریم که شامل اعتقادات، ارزش ها و باورهای ایرانی می شود.

حبیبی فرهنگ و معارف دفاع مقدس را از آثار فرهنگی ناملموس دانست و اضافه کرد: پیروزی انقلاب اسلامی پایان غربت ۱۴۰۰ ساله اسلام و شیعه بود که توانستیم به برکت انقلاب اسلامی عزت پیدا کنیم.

وی با اشاره به پیروزی ایران در مقابل ۳۰ کشور جهان در دوران دفاع مقدس خاطر نشان کرد: ایران در طول ۴۳ سال گذشته ابهت دو ابرقدرت غرب و شرق را شکست و نیز پایگاه استراتژیک آمریکا در منطقه را هدف قرار داده است و در علم و فناوری حرفی برای گفتن دارد تا جایی که جزو پنج کشور برتر دنیا در ساخت پهپادهای فوق پیشرفته است.

حبیبی ادامه داد: به برکت قیام و مجاهدت ملت ایران «بیداری اسلامی» مرزهای کشور را درنوردیده و در دنیا تکثیر شده است و همه این دستاوردهای انقلاب در سایه دفاع مقدس شکل گرفته است.

وی با بیان اینکه «حماسه سوم خرداد» و «آزادسازی خرمشهر» نمونه بارز عزتمندی ایران در دوران دفاع مقدس است، گفت: فتح خرمشهر یک معجزه بزرگ و امداد آشکار الهی برای ملت ایران بود.

حبیبی در ادامه با تاکید بر اینکه نباید درس های حماسه سوم خرداد را فراموش کرد، افزود: یکی از درس های دفاع مقدس دست کم نگرفتن دشمن است.

وی گفت: هرگز نباید از توطئه های دشمن غفلت کنیم، زیرا همواره تلاش دشمن این است که با ایجاد شبهه جوانان را از انقلاب و دفاع مقدس دور  کند.

وی با اشاره به اینکه ماهیت دشمنی آمریکا با ایرانیان را بخاطر ماهیت دینی و اسلامی بودن انقلاب عنوان کرد و ادامه داد: دشمنان از الگو شدن انقلاب اسلامی برای ملت ها و «مقاومت» کشورهای منطقه می ترسیدند.

حبیبی به یک درصد جمعیت جهان و ۷ درصد منابع جهان در ایران، برخورداری از ترانزیت و حمل و نقل از موقعیت های ارزشمندی همچون ۱۵ همسایه، ۲۱ جاده بین المللی، پنج خط ریلی و ۱۱ بندر تجاری کوچک و بزرگ، داشتن ۴۰ درصد نفت روزانه دنیا که از تنگه هرمز می گذرد و... اشاره کرد و گفت: با این ظرفیت بالقوه اقتصادی، ایران همه مشکلات را می تواند حل کند و می بایست با نگاه جهادی و شعار «ما می توانیم» و اعتقاد به وعده های الهی و پیروی از فرامین رهبری و الگوگیری از حاج قاسم ها و تهرانی مقدم ها و شهریاری ها و فخری زاده ها این بن بست ها را بشکنیم.

کد خبر 1177000

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha