زورخانه؛ پیوند ورزش، اخلاق و معنویت

زورخانه ورزش پهلوانی یکی از فرصت های ایجاد پیوند بین ورزش، سلامتی و اخلاق و معنویت در جامعه بوده و متناسب با فرهنگ ایرانی و اسلامی است.

خبرگزاری شبستان-اصفهان: ورزش و سلامت یکی از مولفه های مهم زندگی وسبب نشاط، شادابی و سلامتی مردم جامعه می باشد که در حوزه اقتصاد، فرهنگ، سلامت و پیشگیری از آسیب های اجتماعی نیز نقش دارد.

دین اسلام هم بر ورزش و تکاپو توصیه های زیادی داشته که در زبان ائمه معصومین(ع) و روایات به آن تاکید شده و از تنبلی هم نکوهش و بر ضرورت دوری از آن همواره سفارش هایی داشته اند.

پیوند بین دین و ورزش فرصت های زیادی را ایجاد کرده که هم اخلاق و منش پهلوانی توسعه پیدا کند و هم مردم گرایش به ورزش داشته باشند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرماندار تیران و کرون که دانش آموخته عرفان اسلامی است بر ضرورت ایجاد پیوند بین ورزش و دین در بین آحاد جامعه تاکید کرد.

 

«ابوالفضل ملجائی« از متولیان امر ورزش خواست تا شرایط را برای حضور گروه های مختلف مردم در حوزه های ورزشی فراهم و از آن طرف هم روحانیت و فعالان تشکل های دینی نیز بر امر ورزش تاکید کنند.

وی ادامه داد: ورزش پهلوانی و زورخانه ای ظرفیت قابل توجهی برای توسعه ورزش و پیوند بین این مولفه با دین و اعتقادات دارد.

 

ورزش پهلوانی و پیوند با فرهنگ ایرانی و اسلامی

 

حضرت علی(ع) به عنوان بزرگ پهلوان جهان اسلام مطرح بوده که چطور با وجود عظمت و توانایی فردی نگذاشته نفس خود سبب زورنمایی و ظلم به دیگران و یا نبرد با دشمن برای هوای نفس باشد.

پهلوان تختی دیگر اسوه و الگوی بزرگمردی و جوانمردی در در جامعه و کشور ایران است که البته شخصیت های زیادی در این عرصه نقش آفرینی کرده اند.

 

فرهنگ ایرانی و اسلامی غالب در کشور مان نشان از پیوند ورزش و دین در عرصه های مختلف بوده که جلوه ممتاز آن را در زورخانه ها می بینیم.

زورخانه ها که همواره به ذکر امیرالمومنین(ع) پایدار شده خود ذکرخانه هستند و ورزشی که نمادی از دین و سلامت و جوانمردی است.

 

زورخانه ورزش پهلوانی یکی از فرصت های ایجاد پیوند بین ورزش، سلامتی و اخلاق و معنویت در جامعه بوده و  متناسب با فرهنگ ایرانی و اسلامی است و این رشته ورزشی در استان اصفهان جایگاه خاصی پیدا کرده است.

همایش ها و رویدادهایی با این موضوع و توسعه زورخانه ها در سراسر استان اصفهان گرایش به این ورزش را افزایش داده و فرصت زیادی برای جذب نسل جدید ایجاد کرده و در حال پیشرفت می باشد.

ترویج فرهنگ پهلوانی و قهرمان پروری

 

رئیس هیئت ورزش‌های پهلوانی و زورخانه‌ای استان اصفهان با اشاره به پتانسیل ورزش پهلوانی در این منطقه اشاره کرد و اظهارداشت: قهرمان پروری در این رشته به خوبی انجام و استان در سطح ملی دارای جایگاه خاصی است.

 

«جلال زهرایی« افزود: با وجود استعدادهای خوب در رشته ورزش زورخانه ای دستاوردها و قهرمان زیادی را داشته ایم و به دنبال گسترش فرهنگ پهلوانی و جذب در رشته زورخانه ای هستیم.

وی ادامه داد: تلاش هیات استان با همکاری اداره کل ورزش و جوانان و همچنین هیات های ورزشی زورخانه ای در شهرستان ها بر توسعه ورزش پهلوانی و زورخانه ای است.

 

زهرایی با اشاره به استعداد و ظرفیت در رشته زورخانه ای، خاطرنشان کرد: شرایط برای میزبانی مسابقات جهانی این رشته در استان اصفهان فراهم و در گذشته پیشنهاداتی در این خصوص صورت گرفته که البته تهران این بار میزان خواهد بود.

 

ظهور هویت اجتماعی در قالب ورزش زورخانه ای

 

سرپرست اداره کل ورزش و جوانان استان اصفهان به نقش و جایگاه ورزش زورخانه ای اشاره کرد و اذعان داشت: این رشته ورزشی تلفیقی از و هم گرایی در ورزش، اعتقادات، فرهنگ و منش پهلوانی و آیینی است.

«جواد محمدی« افزود: هویت اجتماعی در قالب ورزش زورخانه ای ظهور یافته و می توان در دل این ورزش به فرهنگ ایرانی و اسلامی دست یافت.

وی با بیان اینکه پیوند خوبی از اعتقادات و باورهای دینی با ورزش در رشته پهلوانی و زورخانه ای رقم خورده، خاطرنشان کرد: توسعه این ورزش در سراسر استان در دستور کار بوده و اقدامات گذشته توسط هیات های ورزشی و متولیان این حوزه مشهود است.

 

کد خبر 1177016

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha