مسلمان شدن ۳۰۰ نفر توسط امام مسجد «شاه جهان» انگلیس

مسجد «شاه جهان» قدیمی ترین و نخستین مسجد در انگلیس است که امام جماعت این مسجد در این باره گرفته است که ۳۰۰ نفر توسط وی شهادتین را گفته و مسلمان شده اند.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از المصری الیوم، محمد سعید هاشمی، امام جماعت مسجد شاه جهان انگیس در گفت و گو با دکتر علام شوقی، مفتی مصر گفت: مسجد شاه جهان قدیمی ترین مسجد انگلیس است و با هزینه 5 هزار لیره استرلینگ ساخته شده است.

 

وی افزود: در این مسجد 300 نفر مسلمان شده اند و با حضور من شهادتین را گفته و به اسلام گرویده اند.

 

امام محمد سعید هاشمی در ادامه تاکید کرد: این مسجد در دهه پنجاه مرمت شده است و در در ابتدا حدود 50 مسلمان در اطراف این مسجد زندگی می کردند، اما امروزه تعداد مسلمانان در اطراف مسجد شاه جهان به 12 هزار نفر رسیده است.

 

وی تاکید کرد: در این مسجد نمازهای یومیه و نماز جمعه برگزار می شود و فعالیت های دینی در این مسجد برگزار می شود و به کودکان قرآن نیز آموزش داده می شود.

 

مسجد «شاه جهان» یا «وکینگ» نخستین و قدیمی ترین مسجد انگلیس است که در ساخت این مسجد از سنگ های گرانیت استفاده شده است. این مسجد در ۵۰ کیلومتری جنوب غرب لندن قرار دارد و برخی آن را دومین مسجد در انگلیس می دانند. این مسجد در سال ۱۸۸۹ در شهر وکینگ به عنوان مکان اقامه نماز مسلمانان بنا شده است و مسجد «وکینگ» نیز نامیده می شود.

 

این مسجد به شاه جهان، امیر هندی منسوب است و در سرمایه گذاری ساخت این مسجد نقش داشته است. وی در قرن نوزدهم حاکم منطقه بهوبا در کشور خود بوده است.

 

برخی می گویند که نخستین بار «لایتنر» شرق شناس انگلیسی زمین مسجد شاه جهان را خریداری کرده و موسسه ترویج ادبیات شرقی را در محوطه مسجد تاسیس کرده است.

 

در آن زمان مسجد تنها محل رسمی عبادت اسلامی در انگلیس بوده است و با مرگ لایتنر این مسجد بسته شده است.

 

پس از مرگ لایتنر پسر او سعی داشت مسجد را بفروشد، اما خواجه کمال الدین یکی از وزرای برجسته کشمیری و بنیانگذار دفتر کاری مسلمانان در وکینگ از دست او به دادگاه شکایت کرد و در نهایت موفق شد با قیمتی کم شاه جهان را از پسر لایتنر بخرد پس از آن خواجه شروع به بازسازی  تعمیر و احیای مسجد کرد و پس از آن درهای  مسجد شاه جهان در سال ۱۹۱۳ به روی عموم مردم بازگشایی شد.

 

مسجد شاه جهان توسط «اسحاق چمبرز» معمار مشهور آن زمان طراحی شده است، در ساخت این مسجد از سنگ های گرانیت استفاده شده و همچنین بنای ساختمان مسجد شامل گنبد ، مناره و حیاط است . سبک ساخت این مسجد ازجمله برجسته ترین سبک های ساخت در آن زمان است.

کد خبر 1177350

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha