نخستین جشنواره نواها و آواهای سردار مقاومت در سراسر ایران مورد استقبال قرار گرفت/بیش از یک هزار اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد

نکویی ارسال هزار و ۱۴۳ اثر از جای جای ایران به این جشنواره را غیرقابل پیش بینی خواند و گفت: فراخوانِ فنی و پشتوانه قوی فکری باعث ترغیب به این جشنواره شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان؛ محمدرضا علیزاده، شنبه(31 اردیبهشت) در نشست خبری جشنواره ملی آواها و نواهای سردار مقاومت از برگزاری آیین افتتاحیه این جشنواره در سه شنبه شب، سوم خردادماه جاری خبر داد.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان با اشاره به انتشار فراخوان همایش از اسفندماه سال گذشته؛ اظهار کرد: پس از شهادت سردار دلها، رخدادهای مختلف فرهنگی هنری در راستای گرامیداشت یاد و نام سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و ترویج مکتب ایشان شکل گرفت.

 

وی با بیان اینکه این رویدادها بعضاً در گستره استانی و یا ملی و فراملی اجرا شد و یا در حال اجرا است؛ افزود: سال گذشته همزمان با دومین سالگرد حاج قاسم طبق توافق با معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد، برای برگزاری نخستین جشنواره آواها و نواهای سردار مقاومت تفاهم شد.

 

علیزاده اظهار کرد: ظرفیت هنر و قالب های هنری، جایگاه مهمی در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و مکتب حاج قاسم دارد و بنا به همین دیدگاه تلاش کردیم تا این جشنواره در کنار جشنواره های سرود سردار آسمانی، تئاتر سردار آسمانی، مطبوعات سردار آسمانی شکل بگیرد.

 

وی محورهای اصلی جشنواره را شامل ایثار و شهادت، شجاعت، روحیه جهادی، نوعدوستی، وطن پرستی با محوریت حاج قاسم و با اهدافی از جمله ارج نهادن به ارزش های ایثار و شهادت، بازشناسی مکتب ایثار و شهادت و وطن پرستی، حمایت از استعدادها، نگاهی نو با مشارکت جوانان پرشور و..عنوان کرد.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه شخصیت سردار دلها از زاویه نگاه قرآنی و اهل بیتی نیز باید مورد توجه باشد؛ افزود: به همین مناسبت و برای جذابیت بیشتر و استفاده از ابزارهای نوین فرهنگ و هنر و ظرفیت بالایی که آواها و نواها دارد، جشنواره با نگاه قرآنی تأیید شد و معاونت قرآن و عترت وزارت هم آن را تأیید کرد.

 

مسعود نکویی، دبیر تخصصی جشنواره ملی آواها و نواهای سردار مقاومت هم با بیان اینکه فراخوانِ فنی و پشتوانه قوی فکری باعث ترغیب به این جشنواره شد؛ تأکید کرد: این جشنواره ملی باید در آینده تبدیل به بین المللی شود.

 

وی با متذکر شدن این مطلب که سردار سلیمانی شخصیتی جهانی است و نمی توان جشنواره را استانی و شهرستانی و یا ملی نگه داریم؛ از سخت گیری در داوری آثار خبر داد و گفت: ما نمی خواهیم سرود را به فضایی بکشیم که مخاطب آن را بزک شده تحویل بگیرد زیرا سرود شخصیت دارد.

 

نکویی ارسال هزار و 143 اثر از جای جای ایران به این جشنواره را غیرقابل پیش بینی خواند و افزود: حتی تا دو روز بعد از پایان مهلت ارسال آثار نیز، اثر به استان ارسال می شد که آنها را نپذیرفتیم.

 

وی با بیان اینکه تعدادی بیشماری آثار باکیفیت و با انواع آن به جشنواره رسید، اظهار کرد: مرز بین انواع آوازها را باید نگه داشت و نباید به اسم نوآوری همه چیز با هم مخلوط شود.

 

دبیرتخصصی جشنواره با بیان اینکه سوم خرداد روز فوق العاده خاصی در تاریخ ایران است که برنامه های این جشنواره نیز در همان روز پیش بینی شده؛ تأکید کرد: ما به خلاقیت و اصالت ها اعتقاد داریم و این دقت باعث می شود سرود را به عیار و درجه خلوص آن برگردانیم.

 

وی ادامه داد: استان کرمان پایگاه آوز جمعی سرود مقاومت خواهد شد و این مسئله مهمی است.

 

گفتنی است؛  این جشنواره در چهار بخش آوازهای گروهی شامل سرود، تواشیح و آوازهای گروهی چند زبانه، تکخوانی، آهنگسازی، مقالات و نوشته های موسیقی حماسی و مقاومت (بخش جنبی) برگزار می شود.

 

کد خبر 1177378

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha