سامانه "پاسخ"؛ عاملی برای شفافیت واگذاری‌ها

قربان زاده با اشاره به راه اندازی سامانه "پاسخ" گفت: این سامانه توسط رئیس جمهور رونمایی شد که سامانه پایگاه اطلاعات سازمان خصوصی سازی است و در آنجا اطلاعات نحوه واگذاری همه شرکت‌ها وجود دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، حسین قربان زاده، رئیس کل سازمان خصوصی سازی  شب گذشته (شنبه 31 اردیبهشت) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه سامانه‌ای تحت عنوان سامانه پاسخ، توسط رئیس جمهور رونمایی شد که سامانه پایگاه اطلاعات سازمان خصوصی سازی می‌باشد، گفت: در آنجا اطلاعات نحوه واگذاری همه شرکت‌ها وجود دارد.

 

وی با بیان اینکه ما یک سند تحول دولت داریم که توسط رئیس جمهور ابلاغ شد، گفت: یک بخشی از آن هم خصوصی سازی است و آنجا هم به درستی چالش‌هایی شناسایی و عواملی احصاء و یک راهبرد‌هایی تعیین شده که به کدام سمت باید برویم.

 

قربان زاده با بیان اینکه ما ناچار بودیم برای اینکه مسیر درستی را برویم دو دهه گذشته را آسیب شناسی کنیم، افزود: در این دو دهه گذشته حدود ۶۸۱ شرکت، کنترلی، مدیریتی و خرد واگذار شدند و حتماً باید با یک نگاه واقع بینانه که این نگاه صرفاً به برخی از مسائل که مثلاً در حوزه ارزش گذاری است برنمی گردد بلکه به عوامل متعددی بستگی دارد.

 

معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل سازمان خصوصی سازی با بیان اینکه این عنوان که سند جامعی بیرون بیاید ما طبیعتاً نداریم، افزود: ولی ما در این رویداد تعداد بسیار بالایی متون از نشست‌های تخصصی خواهیم داشت که این تبادل نظر حتماً ما را به یک منطقی به ویژه در ۹ پاویون نفت، نیرو، پتروشیمی، کشاورزی، زیرساخت، عمران، شهرسازی، صنایع معدنی، صنعت و بانک و بیمه می‌رساند.

 

وی با بیان اینکه امروز سامانه‌ای تحت عنوان سامانه پاسخ، توسط رئیس جمهور رونمایی شد که سامانه پایگاه اطلاعات سازمان خصوصی سازی می‌باشد، افزود: در آنجا هر شرکتی که مردم جستجو کنند اعم از اینکه چه سالی واگذار شد؟ به کی واگذار شد؟ به چه قیمتی واگذار شد؟ در چه فرآیندی واگذار شد؟ سهامدار‌های دیگر، آیا این رد دیون بود؟ سهام عدالت بود؟ بلوکی بود؟ رقابتی بود؟ قیمت پایه اش چقدر بود؟ چقدر فروش رفته؟ الآن امکان وجود دارد و این اطلاعات قبلاً به این شکل تجمیع نشده بود.

 

قربان زاده با اشاره به اینکه این امکان از امروز فراهم شد که یک شفافیت و اطمینان خاطری ایجاد می‌کند که در این مسیر ما اول باید نسبت به گذشته این اشراف و این اطلاعات شفاف را در اختیار همه تحلیلگران و کارشناسان بگذاریم، ادامه داد: بعد با آسیب شناسی جامع و دقیق که فقط به یک مرحله اشاره نکند از انتخاب بنگاه، آماده سازی، ارزشگذاری، بازاریابی، نوع واگذاری، قرارداد واگذاری، نظارت پس از واگذاری و تا حل و فصل اختلاف حقوقی را شامل می‌شود تا به آسیب شناسی برسیم.

 

معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل سازمان خصوصی سازی با بیان اینکه خصوصی سازی هدف نیست بلکه بهبود کیفیت حکمرانی دارایی دولت، هدف است چه با خصوصی سازی و چه با روشی که در بلند مدت به خصوصی سازی منتهی شود، افزود: پول به خزانه دولت نرفته است، مدل افزایش سرمایه از محل صرف سهام بوده یعنی پول در باشگاه‌ها مانده است.

 

وی با بیان اینکه سهامداری که در افزایش سرمایه مشارکت می‌کند، به جای اینکه پول به جیب سهام دار برود به جیب شرکت می‌رود، افزود: تا شهریور پیش بینی شده است که در کنار ۱۰ درصد خرد، حدود ۴۰ تا ۴۵ درصد به تدریج در بلوک‌های مدیریتی در عرضه رقابتی واگذار شود.

 

قربان زاده با بیان اینکه این اتفاق بعد از چند دهه انجام شد اگر قرار بود که پول به جیب دولت برود، موانع زیادی برای واگذاری وجود داشت، افزود: فروش رقابتی به نهاد‌های عمومی غیر وجود دارد که از صددرصد واگذاری هایمان ۵۳ درصد رد دیون، ۳۹ درصد رقابتی و ۸ درصد سهام عدالت بوده است.

 

رئیس کل سازمان خصوصی سازی با بیان اینکه مهم، بهبود کیفیت حکمرانی شرکت و دارایی‌های تجاری دولت است، افزود: اگر ما یک دارایی را منتقل کردیم هدف محقق نمی‌شود، اینکه آیا بعد از واگذاری در اقتصاد ملی به بهره وری و کارایی می‌رسد مهم است.

کد خبر 1177525

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha