اضطراب دانش آموزان از آموزش مجازی و امتحان حضوری/ استرس والدین از نتایج

اکنون که فصل امتحانات دانش آموزان فرا رسیده، استرس و اضطراب نیز در بین برخی از آنان بیشتر شده چرا که آنان از اسفند ۹۸ تاکنون بیشتر با تعطیلی مواجه بودند و به نوعی بیشتر آموزش بر بستر فضای مجازی گذشت اما هم اکنون امتحانات حضوری است.

خبرگزاری شبستان_ خراسان شمالی؛ هم اینک که فصل امتحانات دانش آموزان مقاطع مختلف فرا رسیده، استرس و اضطراب نیز در بین برخی از آنان بیشتر شده است چرا که آنان از اسفند 98 تاکنون بیشتر با تعطیلی مواجه بودند و به نوعی بیشتر آموزش بر بستر فضای مجازی گذشت اما هم اکنون امتحانات حضوری برگزار می شود. شماری از خانواده ها و دانش آموزان با بیان اینکه سال تحصیلی امسال بیشتر در فضای مجازی در شبکه ملی شاد و سایر شبکه های اجتماعی برگزار شد، گفتند که برگزاری امتحانات به صورت حضوری برای محصلان کمی سخت است و بعضا برخی از دانش آموزان دچار استرس شده اند.

 

یکی از دانش آموزان متوسطه اول با بیان اینکه بیشتر دروس سال تحصیلی جاری به صورت مجازی برگزار شد، گفت: در اصل مبنا بر امتحانات حضوری است اما هم اکنون شخصا دچار استرس شده ام و حتی قبل از امتحانات وضعیت روحی‌ام خراب شده است.

 

«مریم کیوانلو» افزود: با وجود اینکه بیشتر دروس امسال را برای امتحان آماده کرده‌ام اما می ترسم که سر جلسه امتحان پاسخ ها را فراموش کنم.

 

یکی از اولیای دانش آموزان مقطع ابتدایی نیز گفت: بیشتر سال تحصیلی امسال با تدریس مجازی گذشت که به نوعی دروس مهم از جمله ریاضی، فارسی و علوم، خوب برای دانش آموزان تدریس نشد چرا که در ساعت های کوتاه مجازی این امکان نیز فراهم نبود و اکثر مواقع کُندی اینترنت باعث قطع و وصل صدای معلم می شد.

 

وی افزود: با وجود اینکه شخصا نیز به یادگیری فرزندم کمک کرده ام  اما هنوز در دروس اصلی اشکالات زیادی دیده می شود، یادگیری که در سر کلاس نباشد و مطالب تکرار نشود، فراموش شدنی است.

 

وی گفت: به طور مثال برای یادگیری دروس ریاضی به علت نبود وقت به چند مثال ساده اکتفا می شد اما اگر کمی سوال پیچیده شود، دانش آموز نمی تواند پاسخ دهد در حقیقت نبود یادگیری باعث استرس و اضطراب آنان خواهد شد.

 

یکی از معلمان رشته روان شناسی هم گفت: دانش آموزان از ابتدای ورود به مدرسه و زمانی که کلاس اول را شروع می کنند، هیچ ترس و دلهره ای از امتحان ندارند اما متأسفانه والدین، اطرافیان و آموزگاران کودکان را نسبت به امتحان آشفته و پریشان می کنند.

 

«فریده فیروزه ای» افزود: داشتن کمی اضطراب در روزهای امتحان لازم و طبیعی است، زیرا موجب حرکت، پویایی و انگیزه دانش آموز برای یادگیری و درس خواندن می شود اما نباید به آنان استرس زیادی وارد کنیم چرا که از درس و تحصیل دلزده خواهند شد.

 

وی گفت: شیوع بیماری کرونا و تعطیلی مدارس باعث شد که بیشتر کلاس ها مجازی برگزار شود و به نوعی پایه دانش آموزان به نسبت سال های گذشته ضعیف است؛ هم اینک نیاز است که خانواده ها بیشتر دانش آموزان را حمایت کنند و اگر توانمندی تدریس را دارند به آنان کمک کنند و حتی از دوستان و آشنایان نیز بهره ببرند چرا که اگر فرزندان آنان در درس ها اشکل داشته باشند و از نظر مفهوم متوجه محتوای مطلب نشوند، بیشتر دچار استرس خواهند شد.

 

فیروزه ای اظهارداشت: برخی از دانش آموزان به نوعی با کمک اولیا و معلمان خصوصی در دوران کرونا از تحصیل بازنماندند  اما دانش آموزانی که اولیای آنان کم سواد و یا توانمندی آموزش را نداشتند از نظر آموزش عقب افتاده اند که این گروه برای امتحان از آمادگی کامل برخوردار نیستند که بعضا دچار استرس خواهند شد.

 

این معلم روانشناسی از معلمان خواست به نوعی با دانش آموزان در سال تحصیلی جدید همراهی کنند و در روزهای باقی مانده به رفع اشکال بپردازند تا از استرس دانش آموزان کمی کاسته شود و به آنان روحیه دهند که اگر چه نمره کامل هم کسب نکنند اما نمره ای قابل قبول خواهند گرفت.

 

وی اظهارکرد: چرا که  اگر نگرانی از حد خود تجاوز کند، باعث ناتوانی و ضعف دانش آموز می شود که در نهایت عملکرد تحصیلی وی ضعیف خواهد شد و حتی در آینده تحصیلی فرد نیز تاثیر خواهد داشت.

 

فیروزه ای گفت: وقتی که فرد درباره کارایی و توانایی ذهنی خود در موقعیت امتحان، دچار نگرانی و تشویق شود، دچار اضطراب امتحان شده که عوامل فردی، آموزشگاهی، خانوادگی و فرهنگی در بروز اضطراب امتحان نقش دارد.

 

وی با بیان اینکه اضطراب امتحان ارتباط نزدیکی با فقدان اعتماد به نفس، ناتوانی برای حل مسئله و احساس خودکارآمدی دارد، گفت:  برخی اوقات نیز انتظارات بیش از حد و حساسیت والدین به نتایج امتحان فرزندانشان، می‌تواند از علل افزایش شیوع اضطراب امتحان در دانش‌آموزان باشد.

 

این معلم گفت: اگر سطح انتظارات و توقعات والدین و معلمان چنانچه با توانایی و امکانات دانش آموزان متناسب نباشد و انتظاراتی نابه‌جا و غیرمنطقی از آنان داشته باشند، باعث افزایش اضطراب امتحان می‌شود که متاسفانه بیماری کرونا باعث تعطیلی مدارس و برگزاری کلاس های مجازی شد که به نوعی آموزش همچون سال های گذشته نباشد هم اینک نباید از تمامی دانش آموزان انتظار نمره کامل را داشت که خانواده ها و آموزگاران باید این شرایط را درک کنند چرا که امکانات دانش آموزان با هم یکسان نبود.


وی که روان شناسی نیز تدریس می کند، افزود: فضا و محیط نیز به استرس کمک می کند لذا از مدیران و معلمان می خواهیم که در ایام امتحانات این شرایط را برای آنان فراهم کنند.

 

وی از والدین خواست به فرزندان خود اعتماد کنند و شرایط را برای درس خواندن در روزهای امتحان آماده کنند و نسبت به افکار منفی نیز پرهیز داشته باشند تا دانش آموزان همان داشته های خود را نیز فراموش نکنند.

 

فیروزه ای گفت: معلمان نیز باید شرایط تحصیلی از اسفند 98 تاکنون را درک کنند و به نوعی کمک کنند تا دانش آموزان اضطراب نداشته باشند حتی برخی از دانش آموزان بعد از گذشت دو سال تازه دارای گوشی هوشمند شده اند و برخی از دانش آموزان نیز هم اکنون از داشتن گوشی هوشمند بی بهره هستند.

 

وی افزود: اضطراب امتحان روی پیشرفت تحصیلی و روحیه دانش آموز تاثیر مخرب دارد که خسارات جسمانی، روانی، تحصیلی و اقتصادی ناشی از اضطراب امتحات، با تاثیری که روی نظام آموزش جامعه می گذارد موجب ضعف نظام آموزشی و مانع پیشبرد اهداف آموزش می شود.

 

فیرزه ای گفت: اضطراب در دوران امتحانات با روش‌هایی مثل خواب، ورزش و تغذیه تا حدودی قابل کنترل است، اما یکی از روش‌های بسیار موثر برای کاهش اضطراب امتحانات و اضطراب‌های متفرقه دیگر، تمرین تنفس عمیق است که با انجام عمل دم و بازدم صورت می‌پذیرد.

 

وی خواب ناکافی، تغذیه نامناسب، ورزش نکردن، استفاده از تلفن همراه و فکرهای منفی و آشفته را از جمله عوامل تشدید کننده اضطراب در دوران امتحان نام برد.

 

آموزش مجازی و اُفت تحصیلی پنج هزار دانش‌آموز 

 

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان شمالی گفته بود که باتوجه به شیوع ویروس کرونا از سال ۹۸ تا ۱۴۰۰، چهار هزار و ۸۵۵ دانش آموز مقطع ابتدایی این استان مردود شدند.

 

«ابوالقاسم اکبری» افزود: در این بازه زمانی  از مجموع ۱۰۴ هزار و ۷۰۰ دانش آموز مقطع ابتدایی، دو هزار و ۳۸۸ دانش آموز در پایه اول مردود شدند.

 

وی گفت: همچنین از سال ۹۸ تا ۱۴۰۰، ۴۱۸ دانش آموز در این مقطع، ترک تحصیل کردند.

 

برای جبران این اُفت تحصیلی، طرح تثبیت یادگیری نیز در سال تحصیلی امسال اجرایی شد که حدود سه هزار دانش آموز مقطع ابتدایی زیر پوشش قرار گرفتند. این طرح ویژه دانش آموزان دارای سطوح عملکرد تحصیلی نیاز به آموزش و تلاش بیشتر و قابل قبول در دروس ریاضی، فارسی و علوم بوده و با هدف مداخله آموزشی و جبران یادگیری دانش‌آموزان دارای اُفت تحصیلی اجرا شد.

 

 

 

کد خبر 1177643

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha