نخستین تور گردشگری «گل محمدی» در روستای سیاحومه بانه برگزار شد

با هدف توسعه گردشگری کشاورزی شهرستان بانه، نخستین تور گردشگری «گل محمدی» در روستای سیاحومه بانه برگزار شد و گردشگران در یک مزرعه گل محمدی گل چیدند و گردشگری را با طعم گل تجربه کردند.

به گزارش خبرگزاری شبستان در کردستان، تولید کننده گل محمدی روستای سیاحومه در بخش نمشیر در ۳۰ کیلومتری بانه؛ از ۱۰ سال پیش کشت گل محمدی را در  پنج هزار مربع زمین آغاز کرده و سالانه به طور متوسط بیش از ۶ تن گل محمدی برداشت می‌کند.

 

این کشاورز در کنار مزرعه خود یک کارگاه گلاب گیری نیز راه‌اندازی کرده و علاوه بر گلاب گیری مزرعه خود گل‌های دیگر مزارع شهرستان را جمع‌آوری و در این کارگاه تبدیل به گلاب ناب رشید می‌کند.

 

این مزرعه در فصل برداشت برای حدود ۲۵ نفر از بانوان روستای سیاحومه اشتغال موقت ایجاد می‌کند و پروسه برداشت نیز ۳۰ روز طول می‌کشد.

 

رییس جهاد کشاورزی شهرستان بانه گفت: در حال حاضر در شهرستان بانه ۲۰ هکتار مزرعه گل محمدی وجود دارد و متوسط برداشت گل بیش از سه تن در یک هکتار است.

 

کریم شریفی با بیان اینکه بخشی از مزارع گل محمدی تازه کاشت است و بازدهی زیادی ندارند، افزود: تعدادی از مزرعه‌های گل محمدی بیش از هفت تن در هکتار گل محمدی برداشت کردند که به عنوان نمونه استانی انتخاب شدند.

 

وی با اشاره به برنامه‌ها و سیاست‌های جهاد کشاورزی برای توسعه مزارع گل محمدی اظهار داشت: یکی از برنامه‌های جهاد کشاورزی برای توسعه کشت گل محمدی پرداخت تسهیلات با بهره چهار درصد و اهدای قلمه ریشه‌دار گل محمدی به کشاورزان است که سال گذشته ۲۰ هزار قلمه ریشه‌دار به کشاورزان اهدا شد.

 

شریفی اضافه کرد: برای توسعه کارگاه‌های عرق گیری هم تسهیلات کم بهره به متقاضیان پرداخت می‌شود که امیدواریم با همکاری کشاورزان بتوانیم سطح زیر کشت این محصول را به ۱۰۰ هکتار برسانیم.

 

وی با بیان اینکه شرایط شهرستان بانه برای کشت گل محمدی مناسب است، گفت: پیش بینی می‌شود در این مزرعه ۵ تن گل برداشت شود که ۱۰ هزار لیتر گلاب در این مزرعه تولید می‌شود.

 

رییس جهاد کشاورزی شهرستان بانه اضافه کرد: سالانه به طور متوسط ۲۰ هزار لیتر گلاب تولید می‌شود در صورتی که مزارع دیگر به مرحله برداشت برسند تولید گلاب در شهرستان افزایش می‌یابد و به خود کفایی می‌رسیم.

کد خبر 1177872

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha