۱۴ وقف جدید در خراسان جنوبی ثبت شد

معاون فرهنگی اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۴ وقف جدید به ارزش ۶ میلیارد تومان با نیات مختلف در شهرستان های قائنات، زیرکوه، فردوس، طبس، بشرویه و خوسف به ثبت رسیده است.

حجت الاسلام«حسین رحیمی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند اظهار داشت: وقف از سنت‌های زیبای اسلامی و تجلی احسان و نیکوکاری در سیره ائمه اطهار (ع) محسوب می شود و در منابع فقهی درباره فضیلت آن بسیار بیان شده است.

 

معاون فرهنگی اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی در ادامه بیان کرد: در فقه، وقف را به معنای حبس کردن مال و رها کردن منفعت یا ثمره آن گفته اند، بدین ترتیب که پس از وقف از نقل و انتقال مال یا از میان رفتن آن جلوگیری و منافع آن در نیت واقف هزینه می‌شود به همین علت آن را صدقه جاریه می‌نامند، چرا که منافع آن پیوسته جاری و ساری باقی می‌ماند.

 

وی با بیان اینکه کامل‌ترین مصداق صدقه نیز وقف است، افزود: در وقف اصل مال انسان ثابت می ماند و منافع آن نیز، جریان خواهد داشت و هیچ صدقه‌ای چون وقف چنین مزیتی جاودانه ندارد.

 

حجت الاسلام رحیمی با اشاره به ثبت وقف های جدید در خراسان جنوبی گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۴ وقف جدید به ارزش ۶ میلیارد تومان با نیات درمان، کمک به نیازمندان، هزینه ازدواج جوانان، فعالیت‌های قرآنی و هزینه های جاری مساجد در شهرستان های قائنات، زیرکوه، فردوس، طبس، بشرویه و خوسف به ثبت رسیده است.

 

معاون فرهنگی اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با بیان اینکه 10 هزار و 158 موقوفه در خراسان جنوبی وجود دارد، ادامه داد: تعداد نیات 15 هزار و 253 و بیشترین نیات موقوفات مربوط به بخش مذهبی است.

 

وی بیان کرد: خراسان جنوبی نیازمند ثبت موقوفات جدید با نیات کمک به بخش های درمانی، آموزشی، قرآنی، دانش آموزان و دانشجویان نیازمند، کمک به فقرا، خیرات و مبرات و میلاد ائمه اطهار(ع) است.

 

حجت الاسلام رحیمی در پایان گفت: برگزاری نشست های تخصصی وقف با هدف ایجاد وقف جدید، اجرای نیات واقفین بر اساس برنامه های ابلاغی و استفاده مردم از آثار و برکات وقف، استفاده از ظرفیت مبلغین بومی و اعزامی در جهت ترویج فرهنگ وقف با راه اندازی دفاتر مشاوره وقف، غرفه‌های پاسخ به مسائل شرعی و خیمه های معرفت از مهم ترین برنامه های اوقاف جهت ترویج فرهنگ وقف در جامعه است.

 

 

 

 

 

 

کد خبر 1177968

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha