صدقه، فقط کمک مالی نیست

مدیرکل اوقاف و امور خیریه سیستان و بلوچستان با بیان اینکه صدقه به معنای همه انفاقهایی است که در راه خدا می شود، گفت: صدقه، فقط کمک مالی نیست.

حجت الاسلام و المسلمین محسن مومنی مقدم، مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان سیستان و بلوچستان در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان پیرامون واژه صدقه اظهار کرد: صدقه در لغت به معنی آنچه از مال در راه خدا داده می شود، است و چون بنده با این کار صدق عبودیت خود را اظهار می کند به آن صدقه گفته می شود.

مومنی مقدم افزود: صدقه به معنای همه انفاقهایی است که در راه خدا می شود چه واجب و چه مستحب و بیش از بیست بار در قرآن از صدقه صحبت شده است.

وی ادامه داد: در روایات و دستورات دینی ما صدقه انواع مختلف دارد؛ پیامبر می فرماید: برداشتن چیزهای آسیب رسان از سر راه، نشان دادن راه به دیگری، عیادت از بیمار، امر به معروف،جواب سلام دادن، نگهداری از زبان، اصلاح بین مرد و فهماندن سخن به ناشنوا صدقه است. و در واقع "کل معروف صدقه"؛ یعنی هر کار نیکی صدقه است.

مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان گفت: صدقه و کمک کردن به همنوع به معنای مفهومی، پیش از اسلام و در همه ادیان و گذشتگان وجود داشته اما با مفهوم خاص صدقه (زکات) در اسلام تاسیس شده است که سفارش ویژه قرآن و از دستورات رسول اکرم (ص) و اهل بیت(ع) است.

وی در مورد اینکه صدقه بهتر است به چه کسانی داده شود، بیان داشت: در قرآن کریم از جمله آیه ۲۱۵ سوره مبارکه بقره آمده است: "يَسْأَلُونَكَ مَاذَا يُنْفِقُونَ ۖ قُلْ مَا أَنْفَقْتُمْ مِنْ خَيْرٍ فَلِلْوَالِدَيْنِ وَالْأَقْرَبِينَ وَالْيَتَامَىٰ وَالْمَسَاكِينِ وَابْنِ السَّبِيلِ ۗ وَمَا تَفْعَلُوا مِنْ خَيْرٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلِيمٌ" و در روایات پیامبر اکرم و اهل بیت افرادی با اولویت، مشخص شده اند مثل مستحقین زکات، والدین و خویشاوندان نیازمند، ایتام، ذریه پیامبر، مجاهدان فی سبیل الله و غیره.

مومنی مقدم اظهار کرد: با توجه به اینکه امروزه تشخیص نیازمند واقعی از متکدی، کار سخت و دشواری است اولا نباید با هیچ کس که درخواست کمک می کند پرخاش و تندی نکرد و بلکه با زبان و قلب با او همراهی کنیم هرچند کمک مالی انجام ندهیم. دوما راهکارهای مختلف و جایگزین جهت کمک وجود دارد برای مثال درخواستش را به صورت غیر نقدی پاسخ بدهیم یا اینکه اگر میتوانیم او را به جایی که مشکلش را برای همیشه حل می کند راهنمایی کنیم مثل کارگاه های اشتغال زایی و او را در این راه تشویق کنیم بنابراین صدقه، فقط کمک مالی نیست.

کد خبر 1177970

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha