ارزش روابط اقتصادی ایران و عمان در سال گذشته به یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون دلار رسید

صفری با بیان اینکه ارزش روابط اقتصادی ایران و عمان در سال گذشته به یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون دلار رسید، گفت: افزایش این رقم به دو تا دو و نیم میلیارد دلار برنامه ریزی کرده ایم که تحقق دو میلیارد دلار در امسال قطعی است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه شب گذشته (دوشنبه 2 خرداد) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه ارزش روابط اقتصادی ایران و عمان در سال گذشته به یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون دلار رسید، گفت: برای افزایش این رقم به دو تا دو و نیم میلیارد دلار برنامه ریزی کرده ایم که تحقق دو میلیارد دلار در امسال قطعی است.

 

وی با بیان اینکه زیرساخت های لازم برای توسعه تجارت با عمان فراهم است اضافه کرد : برای توسعه این روابط و افزایش سرمایه گذاری، تفاهمنامه ای برای حل مسائل مربوط به قرنطینه، استانداردهای کشاورزی ، سرمایه گذاری ، حمل و نقل بین دو کشور امضا شده است.

 

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه یکی از اهداف ما صادرات محصولات دانش بنیان است، ادامه داد: در این زمینه پارک پردیس تفاهمنامه ای با طرف عمانی برای انتقال فناوری شرکت های دانش بنیان و تولید محصولات این شرکت ها به صورت مشترک در عمان امضا کرده است.

 

صفری با بیان اینکه بر اساس توافق های انجام شده امکان افزایش پروازها بین دو کشور به 50 پرواز در هفته وجود دارد اضافه کرد : افزایش توریسم سلامت از جمله مزایای این پروازهاست.

 

وی با اشاره به نقش عمان درکریدور شمال ـ جنوب افزود : امکان استفاده از بنادر دو کشور برای کشتی های مسافری و کانتینربر فراهم شده است و مسافر و کالا به وسیله ی خطوط ریلی و جاده ای، امکان انتقال به سمت آسیای مرکزی و قفقاز را از بندر چابهار و بندر عباس دارد.

 

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با بیان اینکه در جلسه اخیر اکو همه کشورهای عضو به خصوص آسیای مرکزی و قفقاز مانند قزاقستان، قرقیزستان، ازبکستان، حتی ترکمنستان درخواست می کردند که از طریق چابهار کالاهایشان به هند و کشورهای جنوب خلیج فارس صادر شود، گفت: سفر رئیس جمهور به عمان تأثیرات خود را در منطقه خواهد گذاشت.

 

وی با بیان اینکه مذاکرات وین نیز به صورت مستقل انجام می شود و امیدواریم با همین روند به نتیجه مثبتی برسیم، گفت: 80 درصد تجارت ما با کشورهای همسایه را بخش خصوصی انجام می دهد و دولت شرایط را آماده می کند.

 

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه همکاری نزدیکی بین وزارت خارجه، بخش خصوصی و مرکز تجاری در حال شکل گرفتن است، اضافه کرد: در شش ماهه نخست امسال کمیسیون های مشترک به 20 کمیسیون می رسد و تا آخر سال به 40 کمیسیون خواهیم رسید.

 

وی با اشاره به اینکه بیشترین تجارت ما به وسیله بخش خصوصی به خصوص اتاق های مشترک و اتاق بازرگانی انجام می شود، افزود : ما وارد بخش تجارت آزاد 5 کشور خواهیم شد که شامل روسیه ، روسیه سفید، ارمنستان، قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان است و ازبکستان نیز ناظر خواهد بود که تاثیر بسیار زیادی در افزایش صادرات ما دارد.

کد خبر 1178361

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha