عطر گل‌های محمدی در روستای «گیلده»/ برگزاری جشنواره گلاب‌گیری پس از ۲سال وقفه

جشنواره گلاب گیری در روستای گیلده مرکز تولید گلاب گیلان، پس از ۲سال وقفه ، دوشنبه ( ۹خرداد ) برگزار می شود.

خبرگزاری شبستان_ رشت، مهری شیرمحمدی؛ اردیبهشت ماه، تورهای گردشگری گلاب‌گیری به مقصد کاشان و شهرهای اطراف همچون قمصر و نیاسر افزایش می‌یابد. با نزدیک شدن به روزهای پایانی اردیبهشت، گل‌های محمدی سرزمین گلاب ایران پایان می‌یابد. اما گل‌های محمدی سرزمین گلاب گیلان تازه شکوفا می شود.

 

این روزها اگر به سمت روستای «گیلده» در شهرستان شفت بروید، جابجا بنرهای نصب شده در کناره جاده، شما را به کارگاه‌های گلاب‌گیری و باغ‌های گل محمدی دعوت می‌کند. تا پیش از شیوع ویروس کرونا، جشنواره گلاب‌گیری در روستای گیلده برگزار می‌شد و در چهارمین جشنواره، پرواز همای، خواننده گیلانی، در زادگاهش به فضای جشنواره عطر دیگری بخشید. حالا قرار است پنجمین جشنواره گلاب گیری، پس از ۲سال وقفه در روستای گیلده برگزار شود. اگرچه در پوسترهای منتشر شده، تاریخ برگزاری روز چهارشنبه( ۴ خرداد) اعلام شده بود، ولی به دلیل پیش‌بینی هواشناسی مبنی بر ریزش باران، جشنواره «گل‌های محمدی و گلاب گیری» عصر روز دوشنبه (۹ خرداد) برگزار می‌شود.

 

 

« عباس زاد رفیع »‌ عضو شورای روستای گیلده در این‌باره می‌گوید: به‌دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی دو سال جشنواره گلاب گیری به تعویق افتاد و فروش گلاب گیلده و محصولات جانبی گل محمدی، کاهش داشت. با این حال بررسی‌ها نشان می‌دهد، در این ۲ سال، تکثیر گل‌های محمدی و توسعه باغ‌ها و سایت‌های گلاب گیری افزایش داشته است.

 

وی با اشاره به طبیعت زیبا و خاص روستای گیلده می‌افزاید: مناطقی همچون نیاسر اگرچه زیباست ولی طبیعت گیلان را ندارند. شهرستان شفت، هشت هکتار باغ گل محمدی دارد و سایت‌های گلاب‌گیری در ۱۰سال اخیر، به پنج مرکز افزایش یافته است.

 

زادرفیع ابراز می‌دارد: خوشبختانه به همت تلاش‌های باغداران گیلده و اداره کل میراث فرهنگی گیلان، گلاب گیری روستای گیلده در سال گذشته در فهرست میراث معنوی کشور ثبت شده است.

 

 

عضو شورای روستای گیلده اضافه می‌کند: تلاش ما این است که شرایط پذیریش مهمان و مسافر برای برگزاری جشنواره گلاب گیری امسال مهیا گردد. جایگاه قبلی برگزاری جشنواره گلاب گیری، ملک شخصی بود و مالک اجازه برگزاری مراسم را نداد، بنابراین با رایزنی‌های متعدد با مسئولان شهرستان شفت، پنج هکتار فضا برای برگزاری جشنواره مهیا شده است. مسیر دسترسی به این مکان در خیابان آیت الله بهجت، آماده شده و در روزهای اخیر با تلاش اهالی، جاده منتهی به مکان جشنواره و فضای پارکینگی مهیا شده است.

 

اگرچه چند روزی تا برگزاری جشنواره باقی است، ولی باغ‌های گل روستای گیلده و روستاهای اطراف، بروی گردشگران باز است و علاقمندان می‌توانند از نزدیک فرآیند گلاب‌گیری را ببینند. به باغ گل «مرتضی محمدی» می‌روم. وی معلم کارآفرینی است که نخستین سایت گلاب‌گیری را در سال ۱۳۹۰ با یک دستگاه تقطیر در روستای گیلده، راه اندازی کرد و حالا با افزایش دیگ‌های تقطیر، شرکت خود را توسعه داده است. یکی از دستگاه‌های تقطیر به لحاظ شکلی با دیگ‌های تقطیر سنتی تفاوت دارد و مرتضی محمدی تلاش دارد، امسال شیوه‌های مدرن گلاب‌گیری را هم به تجربه‌های کاری‌اش بیفزاید.

 

 

باغ گل محمدی این روزها مملو از خریدارانی است که ترجیح می‌دهند گلاب تازه سال را از باغ‌های گیلده بخرند. لابه لای گل‌های محمدی شکفته شده در باغ، خانواده‌ها عکس‌های یادگاری می‌گیرند و عطر گل‌های محمدی در تمام فضا و شالیزارهای اطراف پیچیده است.

 

مرتضی محمدی درباره تاریخچه تولید گلاب در روستی گیلده می‌گوید: قدمت گلاب‌گیری در این روستا به دوره قاجار می‌رسد و بنظر می‌رسد از حدود ۱۵۰سال به این سو تولید گلاب و دیگر عرقیات به شکل سنتی در گیلده تهیه می‌شد.

 

این معلم پرکار درباره وجه تسمیه نام روستا هم می‌گوید: در تاریخ گیلده آمده که نام روستا در اصل «گُلده» بوده و کم کم تبدیل به گِلده شده است. زیرا در این منطقه گل رس مناسبی برای کارهای سفالگری هست و تهیه ظروف و کوزه‌های سفالی از قدیم در این منطقه تولید می‌شد.

 

محمدی که خود شاهد تهیه گلاب توسط مادربزرگش بوده است، می‌گوید: گلاب و عرقیات از قدیم به شکل سنتی در خانه‌ها تولید می‌شد، به این شکل که گل‌های محمدی را با اندکی آب در دیگ بزرگی می‌ریختند و کاسه‌ای روی آن می‌گذاشتند و بخار حاصل از آن در کاسه می‌ریخت. سال ۱۳۹۰با توجه به پیشینه منطقه و باغ گل کوچکی که از پدرم به یادگار مانده بود، تصمیم گرفتم، گلاب گیری را در منطقه توسعه دهم. بنابراین، طی سفرهایی به کاشان، شیوه تهیه گلاب را آموختم و با سرمایه ۴۰۰ هزار تومان و خرید یک دستگاه تقطیر، کار را شروع کردم.

 

 

این کارآفرین، حالا بوته‌های گل محمدی و سایت گلاب گیری خود را توسعه داده است. به‌طوریکه باغ‌دارهایی که دستگاه تقطیر ندارند، گل‌های چیده شده خود را به سایت او می‌آورند. حالا با همت و پشتکار محمدی، باغ‌داران دیگری هم دستگاه تقطیر به‌راه انداخته‌اند و امسال سایت‌های گلاب گیری از سه به پنج سایت افزایش یافته است.

 

محمدی می‌گوید: گلاب گیلده، کاملا ارگانیک است و از سم و کودهای شیمیایی برای پرورش گل‌ها استفاده نمی‌شود. برای تقویت خاک، پای بوته‌ها را با کود حیوانی تقویت می‌کنیم و تفاله حاصل از گلاب‌گیری هم دوباره تبدیل به کمپوست برای بوته‌های گل می‌شود. برای از بین بردن شته‌ها هم گل‌های چیده شده را در مسیر آفتاب قرار می‌دهیم تا با افزایش نور خورشید آفت برگ خوار از بین برود.

 

ممحدی درباره فرآیند تولید گلاب هم توضیح می‌دهد: در هر دیگ حدود ۲۰ کیلو گل محمدی، همراه با ۳۰ لیتر حدود چهار ساعت می‌جوشد. بخار آب از لوله‌های تقطیر داخل دیگ‌های دیگری می‌رود که در حوضچه‌های آب سرد تعبیه شده و در آخر عصاره گلی که از میان آب و آتش گذشته است، نافعی می‌شود برای گرمازدگی و سردردهای میگرنی. هر چند گلاب بیشتر در صنایع غذایی و شیرینی پزی مصرف دارد، ولی محمدی توصیه می‌کند نباید از فواید دارویی آن غافل ماند.

کد خبر 1178504

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha