نمایشگاه «حضور صد ساله خورشید» در قم برپا می‌شود/ به طور جدی در مقابل تحریف اندیشه‌ امام ایستاده‌ایم 

رئیس موسسه تظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) گفت: نمایشگاه «حضور صد ساله خورشید» در قم برپا می‌شود. 

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، حجت الاسلام والمسلمین عباس کمساری در نشست خبری با گرامیداشت سوم خرداد روز آزادسازی خرمشهر اظهار داشت: امروز یکی از یوم الله های بزرگ است و امام این آزادی را هدیه ای از طرف خدا به مردم دانست؛ سوم خرداد روز زیبایی بود که مردم از عمق جان آن را درک کردند و بسیار خوشحال بودند.

 

رئیس موسسه تظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) با اشاره به صدمین سالگرد ورود امام خمینی (ره) قم در آستانه سی و سومین سالگرد ارتحال ایشان بیان کرد: باید تلاش کنیم مروج اندیشه امام(ره) که برگرفته از وحی و سنت است باشیم و این تفکر در جامعه ما جاری و ساری باشد.

 

وی در مورد شخصیت امام(ره) عنوان کرد: امام(ره) در میان مردم و جامعه جایگاه خاصی داشت و آنها امام(ره) را با جان و دل قبول کردند و به ندای او لبیک گفتند و از مال و جان و وجودشان گذشتند، چون اخلاص در عمل امام بود و خالصانه برای خدا قدم برمی داشت لذا خدا امام را محبوب قلوب کرد.

 

حجت الاسلام والمسلمین کمساری تصریح کرد: در طول تاریخ رهبران سیاسی و دینی زیادی زندگی کرده‌اند که این استقبالی که همه انسان ها فارغ از زبان و دین و رنگ از امام داشتند سابقه ندارد، امام در قبال دین و مردم احساس تکلیف کرد و کار خود را برای خدا آغاز کرد، ما نیز باید از ایشان تأسی کنیم و در امور اخلاص را از یاد نبریم.

 

وی خاطرنشان کرد: امام در 12 بهمن ماه با استقبال گسترده ای از مردم مواجه شد و در روز تشییع پیکر بنیانگذار انقلاب اسلامی با چه بدرقه عظیمی از میان ما رفتند.

 

رئیس موسسه تظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) گفت: امسال یکصدمین سالگرد ورود امام(ره) به قم را داریم، ایشان در فرودین سال 1301 پس از اینکه مرحوم حضرت آیت الله شیخ عبدالکریم حائری یزدی به قم آمدند و حوزه علمیه قم را احیا کردند یکی از کسانی که همراه ایشان آمدند امام خمینی(ره) بود.

 

وی ادامه داد: امام خمینی(ره)در سال 43 از قم به ترکیه تبعید شدند؛ بیشترین سالهای زندگی امام در قم سپری شد و در حالی که زادگاهشان در خمین بود خود را قمی می دانست و این افتخار بزرگی برای قم است.

 

حجت الاسلام والمسلمین کمساری عنوان کرد: با توجه به سالروز ورود حضرت امام به قم نمایشگاه «حضور صد ساله خورشید» در قم از 7 الی 12 خرداد شامل آثار امام و عملکرد و دستاوردهای موسسه برپا می‌شود، ضمن اینکه آثار شخصی امام نیز در این نمایشگاه در معرض دید علاقه مندان قرار می گیرد.

 

وی بیان کرد: آئین افتتاح این نمایشگاه 7 خردادماه ساعت 17:30 ۱۷:۳۰ در سالن همایش‌های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه با حضور علما، مدیران و فرهیختگان حوزه و دانشگاه و با سخنرانی آیت‌الله حسینی بوشهری رئیس جامعه مدرسین و سید محمدتقی شاهچراغی استاندار قم و حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید حسن خمینی برگزار می‌شود.

 

رئیس موسسه تظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) تصریح کرد: همچنین نمایشگاه از هشتم تا دوازدهم خرداد ساعت 9 تا 13 و 17 تا 21 میزبان علاقه مندان و اقشار مختلف مردمی است؛ تاکنون بیش از یک‌هزار عنوان کتاب توسط موسسه چاپ شده و منشورات، مکتوبات و مجلاتی که توسط موسسه چاپ و نشر شده است، در نمایشگاه عرضه می‌شود.

 

وی خاطرنشان کرد: در حاشیه این نمایشگاه نیز رونمایی از نرم‌افزار «دیار آفتاب» با محتوای معرفی امام و تاریخچه زندگی امام راحل و برگزاری «نشست تخصصی ولایت‌فقیه در اندیشه امام»، رونمایی از چند کتاب و اسناد تازه به دست آمده انجام می شود، همچنین غرفه کودک‌ونوجوان از دیگر بخش‌های نمایشگاه است.

 

حجت الاسلام والمسلمین کمساری ادامه داد: اکران فیلم‌های مستند از جمله «بانو قدس ایران» درباره زندگی همسر امام، ورکشاپ‌های هنری، هزاران تابلو و اثر تجسمی نفیس، آثار و لوازم شخصی امام در نمایشگاه به نمایش گذاشته می‌شود.

 

وی با اشاره به تاریخچه موسسه نیز اظهار داشت: اواخر عمر شریف بنیانگذار انقلاب، یادگار ایشان حاج احمد آقا از امام(ره) درخواست می کنند با تاسیس موسسه موافقت کنند و 17 شهریور سال 1367 نیز موسسه با حکم ایشان تاسیس می شود و تولیت موسسه بر عهده فرزند امام قرار گرفت.

 

رئیس موسسه تظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) با اشاره به دستاوردهای این موسسه گفت: مجله «دوست» از محصولات فرهنگی موسسه است که در گذشته برای خردسالان، کودکان و نوجوانان محتوا تولید می‌کرد، ولی با توجه به افزایش قیمت کاغذ در حال حاضر این محصول فقط برای خردسالان به تولید محتوا می پردازد.

 

وی افزود: جمع‌آوری و ترویج آثار بنیانگذار جمهوری اسلامی از جمله اهداف موسسه تنظیم و نشر آثار امام راحل است و نظارت بر پژوهش‌ها و تولیداتی که به نام امام است و تبیین و شرح سیره امام از وظایف موسسه است.

 

حجت الاسلام والمسلمین کمساری بیان کرد: همچنین تاکنون بیش از 2 هزار و 100مجوز از سوی موسسه تنظیم و نشر آثار امام به نویسندگان و پژوهشگران ارائه و 42کنگره و همایش بین‌المللی توسط موسسه برگزار شده و آثار تحقیقی و پژوهشی خوبی به موسسه رسیده است.
وی عنوان کرد: تدوین دانشنامه حضرت امام با محوریت شخصیت ایشان از کارهای ویژه درباره امام می‌باشد و بیش از 270 محقق و پژوهشگر در این زمینه فعالیت کرده‌اند.

 

رئیس موسسه تظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) اظهار کرد: پژوهشکده امام نیز در حوزه آموزش شامل مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا با گرایش امام و اندیشه امام در رشته های درسی و تحصیلی فعال است و بسیاری از فرهیختگان از آن استقبال کرده اند.
وی تصریح کرد: در حوزه بین‌الملل نیز همه آثار امام به زبان‌های عربی و انگلیسی ترجمه شده و کتاب‌هایی که لازم بوده نیز به 25زبان دنیا ترجمه شده است.

 

حجت الاسلام والمسلمین کمساری خاطرنشان کرد: در قم بیش از 500 ساعت خاطره از یاران و نزدیکان امام خمینی ضبط شده است و بسیاری از این خاطرات به کتاب تبدیل شده که در غرفه خاطرات نمایشگاه در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت.
وی گفت: تخصص موسسه پژوهش است و همه آثار امام در قم جمع‌آوری شده و 27 عنوان از کتاب‌های امام راحل در 50جلد با نام موسوعه جمع‌آوری شده و در ده جلد در معرض دید و تخقیق است

 

رئیس موسسه تظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) ادامه داد:73جلد تقریرات و 85جلد شرح بر آثار امام توسط علما نوشته شده است، همچنین تالیفات حاج مصطفی 28 جلد است و 305عنوان کتاب در موسسه قم پژوهش و چاپ شده است.
وی تصریح کرد: در حوزه آموزش نیز در قم به شکل حضوری تاکنون بیش از پنج هزار نفر دوره گذرانده‌اند و به‌صورت مجازی نیز تاکنون 30 هزار نفر با موضوع هایی از جمله وصیت‌نامه امام فعالیت کرده‌اند.

 

حجت الاسلام والمسلمین کمساری خاطرنشان کرد: در حوزه هنری و فرهنگی کارهای خوبی انجام شده زیرا و اندیشه در قالب هنر ماندگار می شود، در این باره تولید فیلم‌های داستانی، سینمایی، مستند و کوتاه، برگزاری چهار جشنواره فیلم، سه جشنواره به نام «روح‌الله» و جشنواره عکس و سرود از جمله اقدام ها در حوزه هنر است.

وی بیان کرد: فلسفه وجودی موسسه این است که در مقابل تحریف اندیشه امام بایستد و دفاع کند، آشنایی مردم با آثار و اندیشه امام راحل می‌تواند جلوی تحریف را بگیرد.
رئیس موسسه تظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) ادامه داد: به طور جدی در مقابل تحریف اندیشه‌ امام ایستاده‌ایم، اگر با نگاه خود به اندیشه امام بنگریم و با نگاه سیاسی خودمان نگاه کنیم خودش تحریف است.

کد خبر 1178669

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha