سوم خرداد؛ نماد غیرت و عزت ملت ایران/ فتح خرمشهر معادلات جنگ را تغییر داد

سوم خرداد نماد غیرت و عزت ملت ایران است که جوانانش با دستانی خالی اما با ایمان به وعده الهی و اراده‌ای قوی پنجه در پنجه صدامیان انداختند و آنان را از خانه و کاشانه مردم ایران بیرون راندند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از گرگان، هنوز چندماهی از پیروزی انقلاب اسلامی ملت ایران نمی‌ گذشت، کشور همچنان درگیر فساد و جنایت‌های رژیم منحوس پهلوی بود، ادارات و سازمان‌ ها به ویژه نیروهای نظامی و انتظامی انسجام لازم را نداشتند.

 

در این بین هر روز خبرهایی از تعرض و تجاوز رژیم بعث عراق به خاک کشورمان شنیده می‌ شد تا اینکه در ۳۱ شهریورماه سال ۱۳۵۹ دشمن بعثی با امکانات و تجهیزات جنگی که قدرتهای استکباری و غرب در اختیارش قرار داده بودند، به ایران حمله کرد.

 

صدام نشست خبری اش را در آن لحظه نیمه کاره رها کرد و به خبرنگاران گفته بود ادامه نشست را هفته آینده در تهران برگزار خواهد کرد.

 

صدام که قریب به اتفاق کشورهای دنیا پشت او برای جنگ با ایران مخفی شده بودند، با چندین لشکر و ادوات و ماشین‌آلات جنگی به سوی روستاها و شهرهای مرزی ایران حمله ور شدند. تصور آنان این بود که انقلاب نوپای ایران خیلی زود شکست خواهد خورد و صدام هم به خیال این بود که به افتخار ژاندارمی آمریکا در منطقه برسد. اما دشمنان در محاسبات یک چیز را در نظر نداشتند و اتفاقا همان هم معادلات آنان را برهم زد و آن نیروی اراده و توکل ملت ایران به ویژه دلاورمردان این آب و خاک بود. شوق رسیدن به شهادت در مکتب اسلام و نهضتی که امام خمینی (ره) با همراهی مردم آن را به پیروزی رسانده بود، والاترین جایگاه انسانی است.

 

دشمن روستاهای مرزی را یکی پس از دیگری گرفت و خرمشهر را محاصره کرد. دشمن که تصوری از مقاومت و ایثار مردم غیور خرمشهر نداشت خود را پیروز می‌دانست اما نیروهای مردمی ۳۵ روز با دستان خالی شهر را نگه داشتند تا اینکه در ۴ آبان سال ۱۳۵۹ خرمشهر به اشغال صدامیان درآمد.

 

از آن روز تا سوم خرداد سال ۱۳۶۱ یعنی ۵۷۸ روز رزمندگان جبهه اسلام از پا ننشستند و برای شرکت دشمن و آزادی خرمشهر عملیات‌های مختلفی را طرح ریزی و اجرا کردند.

 

کم کم معادلات جنگ تغییر می‌کرد و نیروهای ایرانی یکی پس از دیگری مناطق تحت اشغال بعثی ها را باز پس می گرفتند. اما برای صدام خرمشهر یک برگ برنده بود تا آن ایران را وادار به پذیرش مذاکرات موسوم به صلح کند. نیروهای دشمن در خرمشهر تقویت شده بود و بنا بر همان برنامه استعماری که از پیش تعیین شده بود، صدام سازوکار اداری خرمشهر را تغییر داده بود و حتی فرماندار و شهردار برای شهر انتخاب کرده بود.

 

نیروهای رژیم بعث که سرمست از اشغال خرمشهر بودند تصورش را هم نمی کردند توسط رزمندگان اسلام مفتضحانه بیرون رانده شوند برای همین بر درو دیوارهای شهر نوشته بودند " آمدیم بمانیم".

 

تا اینکه ۱۰ اردیبهشت ماه سال ۱۳۶۱ فرارسید، رزمندگان جبهه اسلام عملیاتی را با اسم رمز " بسم الله الرحمن الرحیم، بسم الله القاسم الجبارین، یا علی بن ابیطالب(ع)" شروع کردند. عملیات بیت المقدس که در ۴ مرحله اجرا شد و در نهایت به پیروزی و فتح خرمشهر قهرمان ختم شد.

 

خرمشهری که جوانانش از لحظه ورود دشمن به خاک کشور خانه به خانه دفاع کردند و جان و تن خود را در مقابل توپ و گلوله قرار دادند تا خاک و ناموس کشور در امان بماند. خرمشهر با ایثار و جانفشانی مردم غیور این سرزمین به خونین شهر، شهر خون و قیام تبدیل شد. 

 

سردار «علی ملک شاهکوهی» در این باره اظهار داشت: زمانی که هنوز ملت ایران درگیر مشکلاتی بود که خاندان پهلوی برای مردم و این کشور درست کرده بودند و انقلاب اسلامی تازه چندماه بیشتر از پیروزی آن نمی‌گذشت، صدام با حمایت قدرت های استکباری به ایران حمله کرد.

 

فرمانده سپاه نینوا گلستان گفت: دشمن می خواست یک هفته ای کار ایران را تمام کند اما با مقاومت ملت  مواجه شد و نتوانست بعد از ۸ سال حتی یک وجب از خاک این کشور را تصاحب کند.

 

وی ادامه داد: عملیات بیت المقدس که منجر به فتح خرمشهر شده بود، یکی از مهم‌ترین عملیات‌ ها در دوران دفاع مقدس بود که پیروزی رزمندگان اسلام در آن ورق جنگ را به نفع ملت ایران تغییر داد و کشورمان در موضع قدرت قرار گرفت.

 

سردار ملک شاهکوهی خاطرنشان کرد: پس از پیروزی در عملیات بیت المقدس که سبب عزت و عظمت ملت ایران شده بود، رزمندگان ما در جبهه های نبرد هرجایی که اراده می کردند عملیات انجام می دادند و دشمن همواره در حال عقب نشینی بود.

 

سوم خردادماه سالروز آزادسازی خرمشهر و روز مقاومت، ایثار و پیروزی است. روزی که ملت ایران ثابت کردند می توان با توکل بر خدا و ایمان به وعده الهی در برابر همه دنیا ایستاد و پوزه دشمنان را به خاک مالید.

 

فتح خرمشهر نماد غیرت و همیت ملت سرافراز ایران اسلامی است که جوانان خود را در مسیر آزادی این شهر و پیروزی جبهه حق تقدیم اسلام کردند‌.

 

 

کد خبر 1178719

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha