۱۸۷ هزار نفر در خراسان رضوی عضو صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان هستند

کاظمی گفت: بیش از ۱۸۷ هزار نفر در خراسان رضوی عضو صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر هستندکه از این تعداد ۱۵ هزار و ۱۴۳ نفر مستمری بگیر می باشند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، «محمود کاظمی» ظهر امروز سه شنبه (۳ خرداد) در نشست خبری هفدهمین سالگرد  تاسیس صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر که در محل ساختمان این صندوق برگزار شد، بیان کرد: برای اولین بار در سال 1349 در شورای ملی وقت سازمان بیمه روستایی و عشایری تشکیل و در سال 1354 که قانون تامین اجتماعی تصویب شد، سازمان بیمه روستایی در سازمان تامین اجتماعی ادغام شد لذا اهدافی که در قانون پیش بینی شده بود محقق نشد.

 

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر خراسان رضوی افزود: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به جهت اهمیت گروههای کم برخوردار نهادهای مختلف تشکیل شد اما گروههای هدف ما یعنی روستائیان همچنان از برخی خدمات محروم بودندتا اینکه در سال 1383 قانون نظام جامع رفاه تامین اجتماعی به تصویب می رسد و دولت مکلف می شود ظرف دو سال با تشکیل صندوق بیمه روستائیان و عشایر امکان برخورداری این گروهها از خدمات بلند مدت تامین اجتماعی فراهم کند.

 

وی با بیان اینکه به طور کلی چهار صندوق بیمه اجتماعی عمومی در کشور فعال هستند که بیش از 90 درصد از افراد جامعه تحت پوشش این صندوق ها هستند؛ گفت: سه صندوق سازمان تامین اجتماعی، بازنشستگی کشور و صندوق کشاورزان و عشایر روستایی زیر مجموعه وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی هستند.

 

کاظمی صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر را دومین صندوق بزرگ کشور بعد از تامین اجتماعی عنوان کرد و گفت: این صندوق حوزه درمان را پوشش نمی دهد بلکه خدمات بلند مدت تامین اجتماعی را پوشش می دهد؛ وجه تمایز این صندوق با سه صندوق دیگر اختیاری بودن عضویت در این صندوق و حمایت همه جانبه دولت از این صندوق می باشد به گونه ای که حدود 70 درصد حق بیمه ای که باید به صندوق پرداخت شود توسط دولت صورت می گیرد.

 

وی با بیان اینکه صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر در استان دارای ۱۰۸ کارگزار و در کشور 1800 کارگزار است؛ تصریح کرد: با توجه به رویکرد صندوق در گسترش جامعه هدف، روستاییان، عشایر و یک سری از گروههای هدف بر مبنای اشتغال، شهرهای زیر 20 هزار نفر و در کلانشهرها کشاورزان، قالیبافان و مشاغل حوزه صنایع دستی می توانند از خدمات این صندوق بهره مند شوند؛ همچنین با تفاهم نامه ای که در دولت سیزدهم صورت گرفت، مربیان قرآنی و تمام کسانی که در این حوزه فعالیت می کنند و کارگران فصلی و ساختمانی می توانند از خدمات این صندوق بهره مند شود.

 

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر خراسان رضوی بیان کرد: تمام افراد بین ۱۸ تا ۵۰ سال گروههای هدف با تمام افراد خانواده مشمول عضویت در صندوق هستند.

 

وی با بیان اینکه ۸ سطح درآمدی برای مبنای درآمد فرد، همه ساله شورای عالی در وزارت کار و تعاون تصویب می کند که مبنای پرداخت حق بیمه می شود؛ گفت: در سال 1401 افزایش ۶۰ درصدی سطوح درآمدی صورت گرفته که منجر به افزایش مستمری های پرداختی بر مبنای حقوق شده و در نتیجه انگیزه افراد درحوزه کارگزاری های ما افزایش پیدا کرده است.

 

کاظمی بیان کرد: در این صندوق بین یک میلیون تومان برای سال 1401 حداقل سطح درآمدی  فرد است که  انتخاب می کند، 5 درصد این مبلغ یعنی ماهی 50 هزار تومان و سالی 600 هزار تومان حق بیمه دریافتی سهم بیمه شده است و حدود یک میلیون و 20 هزار تومان دولت پرداخت می کند و در بالاترین سطح ما یعنی 2 میلیون 660 هزار تومان، ماهی 133 هزار تومان و سالی یک میلیون و 560 هزار تومان حق بیمه پرداختی توسط فرد می باشد و همین سطوح درآمد مبنای پرداخت مستمری می شود.

 

وی با بیان اینکه این صندوق چهار تعهد عمده بازنشستگی با 15 سال سابقه پرداخت و 65 سال سن و از کارفتادگی کلی ناشی از کار و غیر کار را دارد؛ گفت: بیش از ۱۸۷ هزار نفر در استان عضو صندوق ما هستند، ۱۵ هزار و ۱۴۳ نفر مستمری بگیر که از این تعداد ۲۲۵۱ نفر مستمری سالمندی دریافت می کنند و ۵۱۶۱  نفر بازنشسته پیش از موعد ، ۷۰۲۰ نفر مستمری بگیری فوتی و ۷۱۱ نفر مستمری بگیر از کار افتادگی کلی هستند.

 

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر خراسان رضوی بیان کرد: طبق سرشماری سال ۱۳۹۵ بیش از ۵۱۶ هزار خانوار روستایی و بیش از۳۳۸ هزار بهره‌بردار بخش کشاورزی در این استان ساکن هستند که نشان از ظرفیت بسیار جمعیت مشمول بیمه این صندوق در کنار سایر ظرفیت‌ها از جمله زنان سرپرست خانوار، رانندگان و هنرمندان صنایع دستی دارد.

 

وی اظهار داشت: 180 هزار بیمه شده در صندوق هستند اما بیمه شده فعال 110 هزار نفر هستند که علت آن این است که تعدادی از افراد سوابق خود را به بیمه های دیگر منتقل کرده اند.

 

کاظمی با بیان ابنکه استان خراسان رضوی با ۷۸۲ هزار نفر بیشترین جمعیت مشمول بیمه این صندوق را داراست؛ گفت: بیش از 15 هزار و 500 نفر بیمه پرداز جدید در سال 1400 تحت پوشش بیمه قرار گرفتند و 2829 حکم بازنشستگی در استان توسط این صندوق صادر شد.

 

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر خراسان رضوی گفت: پوشش صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان در شهرستان‌های سبزوار و چناران به ترتیب بیشترین ضریب را در استان دارد و کمترین ضریب پوشش این صندوق در خراسان رضوی مربوط به شهرستان‌های سرخس، باخرز و صالح آباد است.

انتهای پیام/

کد خبر 1178734

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha