تحول در آموزش و پرورش استثنایی نیازمند توسعه عدالت تربیتی است

حسینی گفت: سه محور اساسی در برنامه‌های تحولی آموزش و پرورش استثنایی، کارآمدسازی نظام‌حکمرانی و اداره امور آموزش و پرورش استثنایی، توسعه عدالت تربیتی و فرصت آموزشی برابر و روزآمدسازی، کیفیت‌بخشی و اثربخشی نظام آموزش و پرورش استثنایی می باشد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، «حمید طریفی حسینی» در کمیته هماهنگی، پشتیبانی و‌ توسعه آموزش و پرورش استثنایی استان که به صورت ویدئو کنفرانسی برگزار شد؛ با اشاره به سه محور اساسی در برنامه‌های تحولی آموزش و پرورش استثنایی گفت: نخستین محور این برنامه‌ها کارآمدسازی نظام‌حکمرانی و اداره امور آموزش و پرورش استثنایی است  که  در آن به دنبال مشارکت‌های مردمی همچون الگوی مشارکت خیرین هستیم و  می‌خواهیم در آموزش و پرورش به گونه‌ای عمل کنیم که مردم خود نقش آفرین باشند.

 

معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور افزود: بنابرین در این محور به موضوعاتی همچون شفافیت، حاکمیت قانون، اصلاح فرآیندها و تسهیل در انجام امور پرداخته شده است.


وی دومین‌محور را توسعه عدالت تربیتی و فرصت آموزشی برابر دانست وگفت: این محور یکی از مهم‌ترین اولویت های آموزش و پرورش است و در این راستا قرارگاه عدالت تربیتی و برابر آموزشی تاسیس شده است که این طرح  ‌۱۶ استان مرزی به اضافه شهرستان‌های استان تهران و  جنوب کرمان و در کنار آن آموزش و پرورش استثنایی را شامل می‌شود.



طریفی حسینی سومین محور را روزآمدسازی، کیفیت‌بخشی و اثربخشی نظام آموزش و پرورش استثنایی عنوان کرد و بیان داشت: راهبرد کلان و اصلی در آموزش و پرورش استثنایی ارتباط و تعامل درون بخشی، بین بخشی و فرابخشی است و انسجام و کارآمدی از اولویت‌های وزارت آموزش و پرورش است.

 

وی در ادامه نشست با بیان اینکه کمیته هماهنگی،  توسعه و پشتیبانی در شهرستان‌ها  نیز لازم است  تشکیل شود، گفت:  فلسفه تشکیل این جلسات تعامل و ارتباط بین ادارات آموزش و پرورش عادی و استثنایی  و  هم چنین شناخت اقتضائات یکدیگر است تا نماد عدالت آموزشی شکل بگیرد.

 

معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور رویکرد آموزش و پرورش استثنایی را فراگیرسازی دانست و گفت: در فراگیر سازی علاوه  بر متناسب‌سازی مدارس عادی باید آموزش مهارت‌های چندگانه به معلمان، مناسب‌سازی کتب و  فراهم کردن شرایط حضور دانش‌آموزان با نیازهای ویژه  در مدارس عادی در نظر گرفته شود.


وی در پایان گفت:  انتظار داریم در ادارات کل استان و مناطق نیز به آموزش و پرورش استثنایی توجه شود و تقسیم کار صورت گیرد و با تشکیل قرارگاه عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر، آموزش و پرورش استثنایی‌ را در اولویت قرار دهند.

 

جواد روحانی رییس آموزش و پرورش استثنایی استان نیز در این نشست گفت: این جلسه با هدف بهره گیری حداکثری از ظرفیت های موثر درون و برون سازمانی و در راستای ارتقای کیفیت بخشی فعالیت های آموزشی توانبخشی و مشاوره ای دانش آموزان و کودکان بانیازهای ویژه و با فراهم‌آوردن زمینه مشارکت یکپارچه و نظام مندی تمامی دستگاه های مرتبط در راستای تحقق اهداف آموزش و پرورش  استثنایی تشکیل شده است و این کمیته به سایر ادارات آموزش و پرورش مناطق و شهرستان ها نیز تسری پیدا خواهدکرد.

 

شوشتری مدیر کل آموزش و پرورش استان نیز ضمن  اشاره به افتتاح اولین مرکز تخصصی پیش دبستانی کشور ویژه دانش آموزان آسیب دیده بینایی و تشکر از خیرین مدرسه ساز اظهار امیدواری نمود پس از این سفر برکات بیشتری نصیب استان و دانش آموزان بانیازهای ویژه  شود.

انتهای پیام/

کد خبر 1178799

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha