بهای مجاهدت شهدا، انقلاب اسلامی و گفتمان متعالی است/ شهدا ضامن پایداری و استقامت ما هستند

آیت الله اعرافی با بیان اینکه شهدا ضامن پایداری و استقامت ما هستند، گفت: بهای مجاهدت شهدا و رزمندگان دفاع مقدس، انقلاب اسلامی و گفتمان متعالی است .

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، آیت الله «علیرضا اعرافی» امروز (چهارشنبه، 4 خرداد) در کنگره ملی ۴ هزار شهید روحانی کشور که با حضور مسئولان لشگری و کشوری و خانواده‌های معظم شهدای روحانی در مصلای قدس قم برگزار شد، ضمن خیرمقدم به شرکت کنندگان در این کنگره، عنوان کرد: از همه افرادی که در این سالها فعالیت های ترویجی و گفتمانی و انقلابی و پژوهشی برای بازشناسی شهیدان عالیقدر انجام دادند، سپاسگزارم.

 

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور اظهار داشت: به فرازهایی از منشور روحانیت اشاره کرد و گفت: امام فرمودند: صدها سال است که‏ ‏روحانیت اسلام تکیه گاه محرومان بوده است، همیشه مستضعفان از کوثر زلال معرفت‏ ‏فقهای بزرگوار سیراب شده اند. از مجاهدات علمی و فرهنگی آنان که بحق از جهاتی‏ ‏افضل از دماء شهیدان‏‎‎‏ است که بگذریم، آنان در هر عصری از اعصار برای دفاع از‏ ‏مقدسات دینی و میهنی خود مرارتها و تلخیهایی متحمل شده اند و همراه با تحمل‏ ‏اسارتها و تبعیدها، زندانها و اذیت و آزارها و زخم زبانها، شهدای گرانقدری را به پیشگاه‏ ‏مقدس حق تقدیم نموده اند. شهدای روحانیت منحصر به شهدای مبارزه و جنگ در‏ ‏ایران نیستند، یقیناً رقم شهدای گمنام حوزه ها و روحانیت که در مسیر نشر معارف و‏ ‏احکام الهی به دست مزدوران و نامردمان، غریبانه جان باخته اند زیاد است.‏

 

آیت الله اعرافی افزود: در بخشی از این منشور آمده است: در هر نهضت و انقلاب الهی و مردمی، علمای اسلام اولین کسانی بوده اند که بر‏ ‏تارک جبین شان خون و شهادت نقش بسته است. کدام انقلاب مردمی ـ اسلامی را سراغ‏ ‏کنیم که در آن حوزه و روحانیت پیش کسوت شهادت نبوده اند و بر بالای دار نرفته اند و‏ ‏اجساد مطهرشان بر سنگفرشهای حوادث خونین به شهادت نایستاده است؟

 

وی در ادامه تصریح کرد: ملت ایران و محور مقاومت در چند دهه گذشته، بهای سنگیینی پرداختند، بیش از 200 هزار شهید و 500 هزار جانباز  و دهها هزار اسیر و آزاده و سختی ها و مرارت ها و تحریم ها را تحمل کرده است.

 

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور افزود: این بهای سنگین برای چه بود این سوالی است که ملت ما جواب داده است. امام حسین علیه‌السلام و یاران حضرت برای هدف متعالی قربانی شدند و به شهادت رسیدند، این بهای سنگین شهدا و تحمل سختی ها برای اهداف کوچک، امروزی، منطقه ای و محدود نبوده بلکه بهای مجاهدت شما نیروهای مسلح، بسیج، ملت بزرگ و محور مقاومت، انقلاب اسلامی و گفتمان متعالی است که به یک ساحت از ساحت های محدود بشر اختصاص ندارد.

 

آیت الله اعرافی تصریح کرد: گفتمان تمدنی و جهانی بهای مجاهدت طلاب و اساتید و بسیج سرافراز ما و مردان و زنان مجاهد ما است،  انقلاب آمده معادلات تمدن نوین غربی را به نگاه آسمانی و معرفتی مبدل کند.

 

وی یادآور شد: انقلاب اسلامی دستاوردهای فراوانی در حوزه های علمی و فرهنگی و ساحت های مختلف دارد و روح انقلاب تغییر معادلات است و پایه ریزی گفتمان معرفتی جامع و نوین در عالم است و این بهای شهدای انقلاب و اسلام است و دستاورد بزرگ است.

 

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور تصریح کرد: ملت در معرض سنگین ترین تهاجم های تاریخ در همه قلمروهای اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی قرار گرفته و سپاه کفر با همه توان به مبارزه برخاسته است. زیرا آنها بهتر می دانند که در کشور اسلامی و رهبری انقلاب چه رازهایی نهفته است و چه پیام هایی نهفته و آشکار است و با تمام وجود به مصاف شما آمده اند.

 

آیت الله اعرافی تأکید کرد: موتور محرکه انقلاب اسلامی، شهدا و مراجع و ملت رشید ایران هستند. تغییر معادلات قدرت، معرفت و علم و دانش و فرهنگ دنیا نیاز به وحدت و همبستگی و استواری در این مسیر نورانی دارد.

 

وی بیان داشت: شهدا ضامن پایداری و استقامت ما هستند، امروز طلاب، اساتید و بزرگان آمده اند تا با اسلام و رسول خدا و امام عصر عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه و شهدا پیمان ایستادگی و مقاومت و پایداری در راه خدا ببندند.

 

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور با بیان اینکه شهدای اسلام به سه مرحله تقسیم می‌شوند، گفت: برخی شهدا مربوط به محدثان و راویان و عصر غیبت صغری هستند، گروهی از قرن چهار تا دوره معاصر بودند، اما عصر انقلاب اسلامی، عصری نو و جدید و تجربه ای کاملا تازه را برای ما آفرید که حداقل چهار هزار شهید روحانی و 200 هزار شهید نورافشانی می‌کند.

 

آیت الله اعرافی عنوان کرد: روحانیت باید مانند همیشه مرجعیت علمی و اخلاقی و اجتماعی را برای خدمت به مردم حفظ کند. شهدای روحانیت طیف وسیع روحانیتی را شامل می‌شوند از جمله از طلبه سال اول تا فیلسوف و مجتهد در میان شهدای روحانی هستند، شهدایی که با نام و بی نام بودند، در سنین مختلف و شرایط مختلف و از همه مذاهب اسلام روحانیت شهید داریم.

 

امام جمعه قم با بیان اینکه نقش معنوی و الگویی داشت و داوطلبانه و فعال در صحنه حضور داشت، اظهار داشت: روحانیت افتخار دارد که آمیخته با مردم و متواضع در مقابل مردم شهدا را تقدیم کرده است.

 

وی افزود: در پیام شهدا چند نکته وجود دارد، پیام شهدای روحانی به ما طلبه ها این است که حوزه انقلابی و در تراز انقلاب اسلامی و پاسخگو به نیاز نسل نو و نیاز بین المللی پیام شهدای ما و ما را به پاسخگویی و فعالیت و جهاد علمی فرا می خوانند  و به دفاع از انقلان و ارزش های اسلامی فرا می خوانند.

 

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور ابراز داشت: حوزه عصر انقلاب باید پیرو شهدای عالیقدر باشد، ویژگی های آن متمایز از حوزه عصر انزوا باشد همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند. ما طلبه ها آمده ایم تا دست در دست شهدا قرار دهیم و با رهبری بزرگوار و مراجع عالیقدر پیمان تحصیل و جهاد علمی و سیاسی و اجتماعی ببندیم، چشم های باز و بصیرت در شرایط گوناگون و فتنه ها وظیفه ما است و بر سر این پیمان استوار مانده ایم.

 

آیت  الله اعرافی تصریح کرد: پیام این اجلاس به مردم و محور مقاومت این است که روحانیت بر همان اوصاف زهد و قناعت و مردمی بودن استوار است و منطق روحانیت، تواضع و همراه با مردم و غمخواری مردم در سختی ها و تنگنا هاست و این ویژگی ها را با همه وجود حفظ می کنیم.

 

وی تأکید کرد: ما عمامه های خود را نشانه های مقاومت و کفن های خود می دانیم و پرچم آمادگی برای ایثار و شهادت می دانیم. این لباس روحانیت به معنای جهاد و علم و دانش و تقوا است و همه باید این سنت ها را استوار کنیم.

 

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور عنوان کرد: پیام این اجلاس به دشمنان اسلام این است که امروز روحانیت و حوزه و دانشگاه و همه اقشار و نیروهای مسلح در صحنه حاضرند و شما ره به جایی نمی برید این ملت در کنار رهبر معظم در مقابل اهداف شوم شما خواهد ایستاد و به دنبال آرمان  های بلند حرکت خواهدد کرد.

 

کد خبر 1178961

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha