کام مردم از طرح تحول اقتصادی شیرین می شود

ربانی زاده گفت: با همکاری مسئولین دولتی، مردم و صنوف، کام مردم از این تحول اقتصادی که دارای حسن های زیادی است، شیرین می شود البته اگر این طرح به خوبی و با درستی شکل گیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، «محسن ربانی زاده»، امروز (چهارشنبه 4 خرداد) در جمع خبرنگارات با اشاره به اینکه اقتصاد ما یک اقتصادی بود که با 2 نرخی بودن ارز اداره می شد و این باعث ایجاد فساد و رانت در جامعه شده بود، گفت: با حذف ارز ترجیحی مشکلات رانت و فساد حل می شود.

سرپرست معاونت امور اقتصادی استانداری فارس با اشاره به اینکه بخشی از نگرانی ها، نگرانی از چگونگی انجام این طرح است که طرح بزرگی است که با تشکیک مساعی مشکلات رفع می شود، افزود: 270 هزار میلیارد تومان از سوی دولت به شکل ارز ترجیحی ارائه می شد، به مردم ارائه می شود.

وی در پاسخ به سئوال خبرنگار خبرگزاری شبستان پیرامون نظارت بر بازار و جلوگیری از گران و کم فروشی هم گفت: نظارت، در سه مرحله تامین، عرضه و توزیع انجام می شود و 9 کالای مهم بازار به صورت موردی بررسی شود و چنانچه انحرافی در هزینه های اعلام شده انجام شده باشد، برخورد خواهد شد.

ربانی زاده با اشاره به اینکه نظارت جامع در کنار نظارت موردی در دستور کار است و سازمان صمت، بسیج مردمی و بسیج اصناف هم وارد شده اند اما اینها کافی نیست و نیاز به نظارت مردمی داریم و همکاری مردمی لازم است، افزود: برخی افراد اندک به دنبال سود شخصی در این وضعیت هستند، اگر سودی با سود مردم همراه باشد، بسیار زیبا و اخلاقی است، اما متاسفانه افرادی هستند که خیر و صلاح مردم را نادیده می گیرند و برای این افراد جریمه های قابل توجهی در نظر گرفته می شود و جریمه های افرادی که اجناس را به نحوی احتکار می کنند، چندین برابر شده است.

وی با یادآوری این مطلب که عده ای که اجناس را احتکار می کنند، جریمه می شوند و اجناس به بازار تزریق می شود که بازار با کمبود مواجه نشود، افزود: اجناس با قیمت جدید فروخته می شود و همه انبارهای 9 جنس اعلام شده از سوی دولت صورت برداری شده است و مابه التفاوت آن از طریق یارانه به مردم ارائه می شود.

ربانی زاده با تاکید بر اینکه در تامین آرد صنوف غیرنانوایی هم هیچ مشکلی نداریم اما اکنون تقاضایی وجود ندارد، اظهار کرد: قیمت نان هیچ تغییر نخواهد کرد و فعلا گرانی در مورد نانوایی ها نداریم بیش از نیاز سال گذشته گندم خریداری شده و اعلام به نانوایی ها شده است و متاسفانه برخی در این وضعیت بازار اجتهاد می کنند و برنامه جدید اعلام می کنند، هیچ تصمیمی خصوص توزیع نان به شیوه های دیگر وجود ندارد فقط در استان زنجان به صورت پایلوت طرحی اجرا می شود که در صورت موفقیت برای سراسر کشور عملیاتی خواهد شد و افزایش قیمت نان فشاری بر معیشت مردم نخواهد کرد و پیشنهاد برای ایجاد اتوماسیون نانوایی ها هم ارائه شده است.

وی با اشاره به اینکه قیمت قبل و قیمت جدید مشخص شده و بازار اکنون در حال ایجاد تعادل است و بازار تعادلی بهترین بازار برای شهروند تولید کننده و مردم و توزیع کننده محسوب می شود، افزود: کالاهای قیمت قدیم از مبدا صورت برداری شده و مابه التفاوت آن بر اساس ارز 4200 تا ارز نیمایی هزینه شده، محاسبه و ارائه می شود.

ربانی زاده با اشاره به اینکه مشتری باید به قیمت جدید دریافت کند و مابه التفاوت ها جبران افزایش قیمت خواهد کرد، اظهار کرد: با همکاری مسئولین دولتی، مردم و صنوف، کام مردم از این تحول اقتصادی که دارای حسن های زیادی است، شیرین می شود البته اگر این طرح به خوبی و با درستی شکل گیرد.

وی ضمن اشاره به اینکه بازار با شایعه متلاطم می شود و برای برخی افراد اقلیت آشفتگی بازار خوشایند است، افزود: مبادی قانونی و رسمی قیمتی ارائه می کند سازوکار مقابله با آن را هم عنوان خواهد کرد.

ربانی زاده با اشاره به اینکه دولت قرار نیست از هدفمندی یارانه ها جمعی را حذف کند، تفاوت در شیوه اجرا است قبلا غیر مستقیم بوده امروز مستقیم انجام می شود، اظهار کرد: قدرت خرید مردم عزیز به واسطه پرداخت یارانه متسقیم افزایش می یابد.

سرپرست معاونت امور اقتصادی استانداری فارس با تاکید بر اینکه عزیزانی که یارانه می گرفتند می دانند که 2 نوع یارانه مستمر و معیشتی داشتیم، افزود: حذف شدگان از یارانه اخیر، استعلام بگیرند اگر در دهک دهم هستند و نیاز به بررسی دارند از طریق سامانه «حمایت» به آدرس Hemayat.mcls.gov.ir اعتراض خود را ثبت کنند و این اعتراضات بررسی می شود.

وی با اشاره به اینکه 50 درصد افراد هنوز دریافتی نداشته اند، اضافه کرد: افرادی که قبلا یارانه نمی گرفتند هم می توانند در سامانه به آدرس My.gov.ir ثبت نام کنند.

ربانی زاده با اشاره به اینکه تقریبا 75 میلیون جمعیت کشور شامل یارانه ها خواهد شد و شاید بررسی ها زمان بر باشد، افزود: برای این مهم درخواست تفویض شده است.

وی با یادآوری این مطلب که تفاوت قیمت در میان شرکت های تولید کننده طبیعی است هر بخشی بر اساس هزینه های سرمایه و ثابت شرکت متفاوت است، تاکید کرد: عرضه، تقاضا و قیمت تمام شده باید مورد توجه قرار گیرد یکی از محاسن این طرح اقتصادی ارتقا سطح بازار است.

سرپرست معاونت امور اقتصادی استانداری فارس با یادآوری این مطلب که دوره گزار بازار به مدیریت بازار و رفتار مصرف کننده ارتباط مستقیم دارد، اظهار کرد: همه صنوف گروه 2 ساماندهی کنیم و قیمت ها مشخص شود و گروه یک مشخص شده و گروه 2 که تاثیر پذیر از گروه یک هستند جلسه های آن در حال برگزاری است و باید مدیریت کنیم که از افسار گسیختگی جلوگیری شود.

وی با اشاره به اینکه یارانه مجردها 2 رده سنی بالای 35 سال و کمتر از 35 سال هم در حال برنامه ریزی است و افراد مجرد بالای 35 سال با جمع آوری استشهاد محلی و با مراجعه به پلیس +10 می توانند برای دریافت یارانه خود اقدام کنند.

ربانی زاده با تاکید بر اینکه تنها یک دهک از یارانه ها برخوردار نمی شوند، افزود: افرادی که به دلایل مختلف حذف شده است.

وی با اشاره به اینکه کمبود روغن با توجه به گزارش های فرمانداری ها وجود ندارد، اظهار کرد: انبار کارخانه روغن «نرگس» شیراز از مملو از روغن بود ولی اعلام کردند تقاضا وجود ندارد فروشگاه های خرد که توان پرداخت و خرید نداشته باشند می توانند از طریق بانک ها با ارائه پروانه هزینه دریافت کنند و خرید انجام شود تا مغازه های خرد هم از اجناس خالی نماند.

کد خبر 1179022

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha