یادی از تنها شهید گلستانی حماسه سوم خرداد/ سردار طغرایی، از کوچه پس از کوچه‌های آلوچه باغ تا صبح ظفر در خونین شهر

علیرضا طغرایی تنها شهید از خطه گلستان در روز سوم خرداد سال ۱۳۶۱ است که در ورودی خرمشهر به فیض شهادت نائل آمد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از گرگان، تاریخ معاصر منطقه گرگان و دشت (گلستان کنونی) به ویژه در دوران دفاع مقدس بسیار درخشان بوده و هست. گواه آن تقدیم حدود ۴ هزار شهید در دوران دفاع مقدس است. شهدایی که هرکدام مانند ستاره ای پرفروغ در عرصه فرهنگ و تاریخ این سرزمین‌می درخشند.

 

یکی از این جوانان غیور و برومند علیرضا طغرایی بود؛ کسی که هر وقت نام خرمشهر می آید بی اختیار مردم گلستان به ویژه گرگان به یاد او می افتند. جوان ۲۲ ساله ای که در کوچه پس کوچه های آلوچه باغ گرگان قد کشید. کسی که اعلامیه ها و سخنرانی های امام خمینی (ره) را تکثیر و بین مردم پخش می کرد، در ماجرای ۵ آذر سال ۱۳۵۷ و در جریان جنایت دژخیمان رژیم پهلوی جزو مجروحان آن واقعه حماسی بود.

 

‌سردار شهید علیرضا طغرایی دوم دی ماه 1339 درمحله آلوچه باغ گرگان در خانواده ای ساده زیست و مذهبی دیده به جهان گشود. او از همان زمان خردسالی در کنار جنب و جوش کودکانه اش هر فرصتی را غنیمت می دانست تا حتی به بهانه هایی کوچک همچون خرید نان برای پیرمردی، رساندن زنبیل پیرزنی تا درب منزل، تهیه نفت و... یاری رسان دیگران باشد.

 

روی گشاده، خلق حسنه و چهره ای بشاش در کنار روحیه کار جمعی عواملی بودند که علیرضا را در میان جمع دوستان محل و مدرسه از جمله افراد محبوب قرار داد.

 

شهید طغرایی از جمله نیروهای خالص و با انرژی بود که سعی می کرد به هر شکل گوش به فرمان امام خود و یاری رسان انقلاب باشد. پایین کشیدن عکس شاه از دیوار تالار فخرالدین، حضور و زخمی شدن در حادثه پنجم آذر گرگان، تشکیل پایگاه بسیج مسجد صاحب الزمان (عج) محله ملل و برگزاری کلاس های آموزشی از جمله این موارد است.

 

او با وجود سن کم خود اعلامیه ها و اسناد جنایات رژیم طاغوت را تهیه می کرد و گروهی را ساماندهی کرده بود تا در زنگ های تفریح که دانش آموزان در حیاط هستند، این برگه ها از کلاس ها به پایین ریخته شوند.

 

زندگی شهید گواه می دهد که علیرضا چه در زمان نوجوانی و چه در زمانی که برای خود مسئولیتی در تیپ کسب کرده بود، از نظر اعتقادی شخصیتی منسجم و ژرف اندیشی داشت. در زمان نوجوانی هنگامی که بزرگان محل متعهد می شوند که در ایام محرم فعالیت های خود را محدودتر کنند، به اعتراض بر می خیزد که «چگونه است که برای مجلس امام حسین(ع) باید از یزید زمان اجازه بگیریم؟»

 

در زمانی که در دل جنگ هم بودند باز به همین شکل، هنگامی که می نویسد: «اینها فکر می کنند انقلاب ما متکی به شخص است، اگر چنین بود که بعد از پیامبر و ائمه هدی اسلام از بین می رفت، ولی دیدیم که چنین نشد، ملت ما حالا همگی آگاه و هوشیار هستند و در هرکدام از اینها به جای یک تن شهدا می باشند. مسئولیت خطیر ما نجات اسلام است و مسئله اصلی همین بوده است، ولی بعضی همه اش داد می زنند که مسلمان را باید نجات داد و من به آنها می گویم که سخت در اشتباهید، اول اسلام را نجات دهید. این اسلام است که به ما حیات و روح و صفا می بخشد. نجات اسلام والاتر از نجات مسلمین است. اگر می خواست امام حسین (ع)هم این فکر را بکند، پس 72 تن مسلمان موحد چرا آن حماسه تاریخی را آفریدند؟ و فقط یک جواب دارد به تمامی کسانی که مدعی این فکر هستند، بگویید که اسلام از هرچیز عزیزتر است.»

 

از دیگر ویژگی های بارز شهید طغرایی توجه او به ولی فقیه بود. مسئله ولایت فقیه از جمله موارد مورد دغدغه او بود و بارها در یادداشت های خود به این مهم پرداخته است. او امام خمینی(ره) را نوح این کشتی می دانست و در نوشتاری اشاره می کند «ولایت فقیه، پل صراط مستقیم است، که اگر از این پل به چپ یا به راست بروید، غرق خواهید شد. خداوند بر ما منت گذاشت و امام خمینی را برای هدایت و رهبری ما انتخاب کرد که امام نفس ما را پاک کند و ما را با احکام شریعت و حکمت و علم در دین آشنا سازد و ما باید از خداوند و امام فرمان بریم. بیاد بیاوریم قوم بنی اسرائیل را که نافرمانی کردند پیغمبر و خدا را و بعد از آن مورد نکوهش قرار گرفتند، اگر ملت ما در ایمان و پیروی امام ثابت قدم بمانند، بطور یقین فاتح و پیروز خواهیم بود. او معتقد به پیروی ولایت فقیه در عمل بود و تحقق شعار دفاع از ولایت فقیه آن روز را در از خود گذشتن می دانست.

 

او با وجود سن بسیار کم مسئولیت سازماندهی و اعزام نیروی تیپ نجف اشرف را عهده دار شد و حتی سرلشکر شهید احمد کاظمی، فرمانده تیپ نجف اشرف در جایی اشاره کرد: اگر انگشت شمار در تیپ داشته باشیم، یکی علیرضا است که من به او ارادت خاص دارم.

 

علیرضا هم مانند خیل رزمندگان و ملت ایران روزها و روزها منتظر آزادسازی خرمشهر قهرمان بود. او چندین بار در جبهه های حق علیه باطل حضور پیدا کرده بود و در آخرین حضورش در صبح روز سوم خرداد سال ۱۳۶۱ در ورودی خرمشهر به شهادت رسید.

 

سردار علیرضا طغرایی تنها شهید سوم خرداد از گلستان است که نامش برای مردم این خطه با فتح الفتوح آزادسازی خرمشهر گره خورده است.

 

کد خبر 1179024

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha