۱۰۷۰۰ تن ماهی خوراکی در کردستان تولید شد

مدیر روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: سال گذشته ۱۰ هزار و ۷۰۰ تن ماهی خوراکی در استان تولید شد.

مهدی فتحی مدیر روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی کردستان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در کردستان اظهار کرد: استان کردستان یکی از استان‌های تقریبا پر آب کشور محسوب می‌شود، میانگین بارش کل کشور معادل 250 میلی متر بوده، در حالیکه استان کردستان با 500 میلی متر بارندگی دارای منابع آبی مناسبی است که می‌تواند شرایط خوبی را جهت توسعه آبزی پروری ایجاد نماید.

 

 

وی با اشاره به فعالیت شیلات کردستان در سال گذشته افزود: در بخش تولید و تفریخ ماهیان سردابی(قزل آلا) در سال 1400 از تعداد 250 واحد پرورش ماهیان سردابی 4595 تن قزل آلا تولید و به بازار عرضه شد.

 

 

2740 هزار قطعه بچه ماهی در کردستان تولید شد

 


مدیر روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به اینکه از 5 مرکز تکثیر و تفریخ ماهی قزل آلا در سال گذشته تعداد دو هزار و  740 هزار قطعه بچه ماهی تولید و مزارع پرورشی ارائه شد، افزود: در بخش صید و صیادی از 6 تعاونی صیادی فعال استان و سایر منابع آبی مقدار 6 هزار و 79 تن انواع کپور ماهیان و ماهیان بومی اقتصادی تولید و به بازار مصرف داخل و خارج استان عرضه شد.

 

 

فتحی یادآور شد: تکثیر و تولید ماهیان زینتی؛ از 13 واحد مرکز تکثیر و تولید ماهیان خرد و کلان استان تعداد 1370 هزار قطعه انواع ماهیان زینتی تولید و به بازارهای داخلی (بیشتر سایر استانها و بعضا خارج کشور) ارسال شد.

 

 

وی عنوان کرد: تولید و پرورش ماهیان گرمابی، از تعداد هشت مزرعه خرد و کلان مقدار 26 تن انواع کپور ماهیات تولید و روانه بازار مصرف شد.

 

 

مدیر روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی کردستان اضافه کرد: از یک مزرع تولید و پرورش زالو تعداد50 هزار قطعه زالوی طبی ساز شده تولید و به بازار مصرف ارسال شد.

 

 

ایجاد اشتغال 1361 نفر در شیلات کردستان

 

 

فتحی تصریح کرد: جمع کل تولید ماهیان خوراکی استان در سال 1400 به میزان 10700 تن و با اشتغالزائی 1361 نفر در کل  استان رسید.

 

 

وی رهاسازی بچه ماهیان گرمابی در منابع آبی با همکاری تعاونی‌های صیادی استان به تعداد 3458 هزار قطعه، اتمام مطالعات به روز رسانی فاز دوم مجتمع سیروان توسط شرکت راماب غرب، تهیه مطالعات به روز رسانی زیست محیطی فاز دوم مجتمع سیروان و اخذ مجوز زیست محیطی از اداره کل حفاظت محیط زیست استان و اجرای دوره‌های آموزشی صید و صیادی، بیمه، طبخ آبزیان برای بهره‌برداران در برخی شهرستان‌ها از دیگر اقدامات انجام شده در بخش شیلات کردستان طی سال گذشته بود.

 

 

برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی برای همکاران و رابطین شیلاتی کردستان

 

 

فتحی اجرای دوره‌های آموزشی تخصصی برای همکاران و رابطین شیلاتی استان با همکاری و بهره‌مندی از اساتید گروه شیلات دانشگاه کردستان، پیگیری و اخذ مجوزهای تخصیص آب جهت آبزی پروری از آب منطقه‌ای کردستان و همکاری با سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان جهت تسهیل در صدور مجوزهای آبزی پروری، پیگیری و نظارت بر اخذ نهاده و تولید خوراک آبزیان و پیگیری بیمه آبزیان از دیگر اقدامات انجام شده در بخش شیلات استان بوده است.

 

 

وی پیگیری و راه‌اندازی طرحهای در دست اجرا و ساخت (مانند طرحهای پرورش ماهیان سردابی به تعداد 10 مورد سردابی به ظرفیت حداقل 300 تن ماهی سردابی) که دارای 50 تا 90 درصد پیشرفت فیزیکی هستند و پیگیری و راه‌اندازی طرح‌های در دست اجرا و ساخت(طرح پرورش زالوی طبی به ظرفیت 200 هزار قطعه) را از دیگر اقدامات این بخش خواند.

 

 

فتحی اضافه کرد: پیگیری و راه‌اندازی طرح‌های در دست اجرا و ساخت(طرح پرورش ماهی زینتی به ظرفیت 85 هزار قطعه) و پیگیری فاز دوم مجتمع سیروان به ظرفیت حدود 1000 تن در سال، پیگیری تشکیل و افزایش تعداد تعاونی‌های تامین نیاز و تولید شهرستان‌ها به تعداد 3 تعاونی (شهرستان‌های سنندج، سروآباد و مریوان)، پیگیری بازارچه عرضه مستقیم ماهی و بررسی بیوتکنیک ماهیان بومی اقتصادی استان با همکاری معاونت پژوهشی (گروه شیلات دانشکده منابع طبیعی) دانشگاه کردستان نیز از دیگر اقدامات در دست اجرای بخش شیلات استان است.

کد خبر 1179053

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha