اجاره نشینی در ایران با شرایط تورمی مشکل ساز می شود

راهب با بیان اینکه اجاره نشینی به خودی خود موضوع بدی نیست و در برخی کشورها مانند چین به عنوان یک الگو مطرح است افزود: اجاره نشینی در ایران با شرایط تورمی مشکل ساز می شود چون مستاجران سرمایه خود را از دست می دهند.

به گزارش خبرگزاری شبستان، غزال راهب، عضو هیئت علمی و رئیس بخش مسکن مرکز تحقیقات راه و مسکن و شهرسازی در برنامه «گفتگوی اقتصادی» با بیان اینکه قبل انقلاب 15 درصد مردم اجاره نشین بودند گفت: اجاره نشینی در تهران به تدریج افزایشی شد تا اینکه در سالهای اخیر به 40 درصد افزایش پیدا کرده است.

 

وی با بیان اینکه اجاره نشینی به خودی خود موضوع بدی نیست و در برخی کشورها مانند چین به عنوان یک الگو مطرح است افزود: اجاره نشینی در ایران با شرایط تورمی مشکل ساز می شود چون مستاجران سرمایه خود را از دست می دهند و به سرمایه مالکان افزوده می شود. کنترل دستوری نرخ را یک راهکار بی فایده است و طبق آمارها، نرخ رشد قیمت مسکن در سال های اخیر 6 برابر و نرخ رشد اجاره بها 3 برابر شده و بنابراین مالکان، تمایلی به اجاره منزل خود ندارند.

 

رئیس بخش مسکن مرکز تحقیقات راه و مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه بسیاری از متقاضیان اجاره نشینی در کشور، امکان مالک شدن را ندارند اظهارکرد: طرح هایی مانند مسکن مهر، اقدام ملی و نهضت ملی مسکن که صرفاً روی مالک کردن افراد کار می کند دغدغه خیلی از اجاره نشینان که بانک پذیر نیستند را حل نمی کند و بنابراین ضروری است که در این طرح ها مسئله اجاره داری حرفه ای به عنوان یکی از راهکارها دیده شود.

 

وی با بیان اینکه در گذشته مراکز و مجموعه هایی توسط بخش خصوصی تحت عنوان نظام اجاره داری راه اندازی می شد، گفت: اما در حال حاضر شهرهای پیشرفته دنیا به جای این کار، با مالکان سطح شهر توافق می کنند که 20 تا 30 درصد از دارایی خود را در اختیار شهرداری قرار دهند.

 

رئیس بخش مسکن مرکز تحقیقات راه و مسکن و شهرسازی با انتقاد از اینکه در بسیاری از برنامه ریزی های مسکن فقط مالکان دیده می شوند گفت: به عنوان مثال در حوزه بافت فرسوده، به نوسازی و ارتقای زیرساخت ها می پردازیم غافل از اینکه این کار خود به خود قیمت منطقه را بالا می برد و گروه های مستاجر را از آن منطقه خارج می کند. همچنین ما بدون اینکه زیرساخت های لازم را فراهم کنیم انتظارات مردم را بالا برده ایم. نظام مالیاتی، مسکن را به عنوان آورده نقدی در نظر می گیرد درصورتیکه این نگاه مالی منجر به تخریب شهر و افزایش تورم می شود.

کد خبر 1179075

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha