دزفول چگونه از زیر موشکباران دشمن نجات یافت؟

روز چهارم خرداد در تقویم به نام روز مقاومت و پایداری روز دزفول نامگذاری شده است. در دوران دفاع مقدس با وجود موشکباران دزفول اما هیچ گاه مردم دزفول شهر را ترک نکردند تا از سقوط دزفول به عنوان گلوگاه خوزستان جلوگیری شود.

خبرگزاری شبستان _ دزفول، امین قمر: روز چهارم خرداد در تقویم به نام روز مقاومت و پایداری روز دزفول نامگذاری شده است. در دوران دفاع مقدس با وجود موشکباران دزفول اما هیچگاه مردم دزفول شهر را ترک نکردند تا از سقوط دزفول به عنوان گلوگاه خوزستان جلوگیری شود.

 

همین موضوع یعنی عدم ترک شهر توسط مردم باعث شد تا دشمن بعثی، حملات موشکی خود را به دزفول بیشتر کند تا مردم را تسلیم کند اما هیچگاه موفق نشد.

 

دشمن در  روزهای ۱۸ و ۲۸ آذرماه سال ۱۳۶۱ دو فروند موشک زمین به زمین به دو نقطه پرجمعیت دزفول اصابت و بیش از ۲۰۰ منزل مسکونی و مغازه را ویران، ۶۲ نفر را شهید و ۲۸۷ نفر را مجروح کرد. پس از این تاریخ به دلیل اصابت موشک‌های فراوان، دزفول به «بلد الصواریخ» یا «شهر موشک‌ها» معروف شد. در واقع اولین موشک جنگ به دزفول اصابت کرد.

 

دزفول در طول جنگ تحمیلی ۱۷۲ بار توسط انواع موشک‌های ۳ متری و ۹ متری،۲ هزار و ۵۰۰ بار توسط توپ و ۳۰۰ بار مورد حملات هواپیماهای دشمن قرار گرفت و در این حملات بیش از ۱۹ هزار واحد مسکونی تخریب شد.

 

رژیم بعثی عراق هنگام حملات هوایی و موشکی از طریق رادیو بغداد از مردم میخواست خانه‌ها و شهرهای خود را ترک کنند و در هر بار اعلام عملیات هوایی الف دزفول را نام میبرد.

 

با وجود بمباران و موشکباران دزفول اما مردم هیچگاه تسلیم دشمن نشده ترک نکردند که از عوامل آن ماندن آیت الله سید مجدالدین قاضی امام جمعه فقید دزفول بود که در دزفول ماند و حتی نمازجمعه را برپا می کرد.

 

امام جمعه دزفول درباره چهارم خرداد و نقش آیت الله قاضی در خلق مقاومت و پایداری می گوید: چهارم خرداد یک روز ملی است که نگاه ما هم باید به آن یک نگاه ملی باشد.

 

«حجت الاسلام سید محمدعلی قاضی دزفولی» اضافه می کند: چهارم خرداد نماد استقامت و پایداری ملتی است که تمام قد در برابر دشمن ایستادند و هرچه داشتند در طبق اخلاص قرار دادند و  مردم دزفول در دوران دفاع مقدس میزبان رزمندگان بودند و به پشتیبانی آیت اله قاضی امام جمعه فقید دزفول افتخار آفریدند.

 

وی می‌افزاید: اگر امروز در لبنان و سوریه مقاومت شکل گرفته شاکله آن در دفاع مقدس و شهر دزفول شکل گرفته که برای رونمایی از این گنج باید از هنر، ادبیات، شعر و فیلم و جهاد تبیین بهره برد.

 

امام جمعه دزفول در ادامه بیان می کند: رهبری بارها تاکید کردند آیت الله قاضی سوه و محور مقاومت دزفول است که با ماندگاری در دزفول با وجود بمباران باعث شد مردم مقاومت کنند و شهر را ترک نکنند و رزمندگان با گرفتن روحیه در عملیات فتح‌المبین دشمن را مجبور به عقب‌نشینی کنند.

 

وی تصریح می کند: در دزفول بر اثر بمباران یک منزل مسکونی تمام اعضای یک خانواده از پیر و جوان و خردسال و نوزاد به شهادت می رسند که این یک جنایت بزرگ جنگی است اما مردم باز هم دست از مقاومت خود برنداشته و همه این موارد در کنار هم دزفول را به دژ تسخیر ناپذیر اسلام تبدیل کرد.

 

حجت الاسلام قاضی دزفولی درباره چهارم خرداد و نقش آیت الله قاضی در خلق مقاومت و پایداری تاکید می کند: چهارم خرداد یک روز ملی است که نگاه ما هم باید به آن یک نگاه ملی باشد.

 

وی ابراز می کند: چهارم خرداد نماد استقامت و پایداری ملتی است که تمام قد در برابر دشمن ایستادند و هرچه داشتند در طبق اخلاص قرار دادند و  مردم دزفول در دوران دفاع مقدس میزبان رزمندگان بودند و به پشتیبانی آیت الله قاضی امام جمعه فقید دزفول افتخار آفریدند.

 

امام جمعه دزفول خاطر نشان می کند: اگر امروز در لبنان و سوریه مقاومت شکل گرفته شاکله آن در دفاع مقدس و شهر دزفول شکل گرفته که برای رونمایی از این گنج باید از هنر، ادبیات، شعر و فیلم و جهاد تبیین بهره برد.

 

وی ادامه می دهد: رهبری بارها تاکید کردند آیت الله قاضی اسوه و محور مقاومت دزفول است که با ماندگاری در دزفول با وجود بمباران باعث شد مردم مقاومت کنند و شهر را ترک نکنند و رزمندگان با گرفتن روحیه در عملیات فتح‌المبین دشمن را مجبور به عقب‌نشینی کنند.

 

حجت الاسلام قاضی اضافه می کند: در دزفول در هر خیابان، کوچه و محله‌ای تصاویر جوانان خانواده‌هایی است که فرزندان خود را برای انقلاب و دفاع از کشور تقدیم انقلاب کرده‌اند.

 

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران دزفول نیز در خصوص آمار شهدای دزفول در دوران دفاع مقدس طی گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در دزفول عنوان می کند: دزفول در دوران دفاع مقدس ۲ هزار و ۶۰۰ شهید تقدیم نظام و انقلاب کرد.

 

«محمدحسن جولا» با بیان اینکه دزفول بیشترین درصد شهدا در کشور نسبت به جمعیت را دارا میباشد می افزاید: همچنین دزفول ۸۰۰ شهید بمباران و ۴۰۰ شهیده زن و چهار هزار و ۷۵ جانباز دوران دفاع مقدس تقدیم انقلاب کرده است.

 

وی شهدا را  گنجینه‌های فرهنگی هر شهر دانست و اذعان می کند: طبق آمار، شهرستان دزفول آمار شهدای دزفول ۲ درصد نسبت به جمعیت خود است که این میزان بیشترین آمار در کشور است.

 

یکی از رزمندگان دزفولی دفاع مقدس که در آن دوران نیز با استفاده از دوربین عکاسی تصاویر زیادی را از دوران دفاع مقدس به تصویر کشیده در خصوص اینکه چگونه دزفول از زیر موشکباران دشمن نجات پیدا کرد می گوید: پس از آنکه دشمن نتوانست خوزستان را کامل تصرف کند به دنبال تسلیم دزفول بود اما مردم مقاومت کردند و همین موضوع دشمن را عصبانی کرد و میزان حملات به دزفول بیشتر شد.

 

«منصور قمر» تصریح می کند: در آن دوران رزمندگان گردان بلال به دنبال راهی برای کاهش حملات موشکی عراق به دزفول بودند لذا پس از شناسایی محل حملات دشمن مشخص گردید عراق از طریق چند نقطه که در خاک ایران به تصرف درآورده حملات موشکی و توپخانه‌ای خود را به دزفول انجام می دهد لذا عملیاتی جهت خنثی سازی آن طراحی شد که سپس این عملیات به نام عملیات فتح‌المبین نامگذاری شد.

 

وی ابراز کرد: در عملیات فتح‌المبین رزمندگان دزفولی تحت عنوان گردان بلال به نقاط هدف هجوم آورده و طی عملیات غرور آفرینی موفق میشوند سایت های موشکی عراق را به تصرف درآورند که عکس یادگاری رزمندگان دزفولی و فرماندهان گردان بلال با موشک ها و سایت موشکی عراق پس از تصرف آن تصویری ماندگار است و با این اقدام حملات موشکی عراق به وسیله موشک های سه متری و ۹ متری کاسته شد تا از طرفی تصرف کامل خوزستان را دشمن به گور ببرد و از طرف دیگر مقدمات آزادسازی کامل خوزستان و خروج دشمن فراهم شود.

 

این پیشکسوت دوران دفاع مقدس دزفول یاد آور می شود: مقاومت مردم در شهر دزفول و همچنین دلاورمردی رزمندگان دزفول در عملیات فتح‌المبین و حضور امام جمعه فقید دزفول در شهر و همه موارد باعث شد که مقاومت مردم دزفول در تاریخ ثبت شود که باعث افتخار است.

 

کد خبر 1179115

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha