مشروعیت نظام وابسته به اعتماد و مشارکت مردم است

یکی از فعالان رسانه ای استان البرز در یادداشتی آورده است: مشروعیت نظام وابسته به اعتمادو مشارکت مردم است، اما آیا این خودباوری در مردم شکل گرفته است؟

خبرگزاری شبستان - البرز؛ یادداشت مهمان: این روزها شاهد تغییری عمیق در فرهنگ سیاسی مردم هستیم، که نشات گرفته از یک سلسله باورها و ارزشها و احساسات تحت لوای تحولات سیاسی_ اجتماعی است، این تجدید نظر در دیدگاه‌ها همگی باز می‌گردد به رفتار دوگانه مسئولین.

 

رهبرمعظم انقلاب در این خصوص می فرمایند: « جلوی اشرافی‌گری باید گرفته بشود؛ اشرافی‌گری بلای کشوراست. وقتی اشرافی‌گری در قلّه‌های جامعه به‌وجود آمد، سرریز خواهد شد به بدنه جامعه...»

 

از زمان شکل گیری انقلاب اسلامی و دوره ای که مزین به نام شهدایی چون شهید بهشتی، شهید باهنر، شهید رجایی، شهید مفتح و ... مسئولان حداقل در ظاهر شبیه به مردم زندگی می کردند، اما امروز به واسطه روزمرگی ها و غفلت هایی که ناشی از نظام سرمایه داری است،  به ویژه در فضای مجازی دیگر جایی برای مخفی کار باقی نمانده است.

 

مشروعیت نظام وابسته به اعتماد و مشارکت مردم است

 

بر این باوریم که مشروعیت نظام وابسته به اعتماد و مشارکت مردم است، اما پرسشی که اینجا پیش می آید این است که آیا این خودباوری در مردم شکل گرفته است؟

 

در سال های ابتدایی پس از انقلاب، مردم با درکی که از فضای سیاسی گذشته ایران داشته اند ، استبداد و تهاجم خارجی را به خوبی درک کرده بودند و عواملی مثل ناامنی در ایران را نمی‌پذیرفتند، این شد که در زمان جنگ تحمیلی همه باهم از زن و مرد پای کار نظام ایستادند و فرش قرمزِ پهن شده توسط حکومت پهلوی برای ورود خارجی را  جمع کردند.

 

به واقع می توان گفت درک و باور مردم که وابسته به ارزش های دینی و ایمانی بود زمینه مشارکت سیاسی آحاد مردم در اوایل انقلاب شد آنچنان که مساجد و ائمه مساجد به عنوان شبکه سازی فرهنگی این جریان قرار گرفتند. 


دوران هشت سال دفاع مقدس برای مردم سراسر شور، حماسه و افتخار بود. از بانوانی که در رختشورخانه های بیمارستان، لباس خونین شهدا را می شستند تا نوجوانانی که با سن کم خود نارنجک به دست گرفتند و از قول بنیانگذار انقلاب اسلامی حماسه آفریدند هریک مظهری از شکوه انقلاب در ابعاد حقیقی و روزمره زندگی بود.

 

تحقق عدالت اجتماعی آرمان انقلاب بود. اما در سراشیبی دوره سازندگی و سیاست های مصرف زدگی از طرف بعضی کارشناسان و یا حتی مسئولان، این مهم مسئله مغفول مانده کشور شد. 

 

تبعیض ها در جریان مصرف زدگی جامعه و دو قطبی شدن جامعه به فقیر و غنی بیش از پیش خود را نشان داد. در این میان تحریم های ظالمانه از طرف ایادی استکبار داخلی و خارجی اوج گرفت. 

 

در این میان آرمان های انقلاب و امام کمرنگ شد، بر این باوریم که حضور مردم به صورت منفعلانه و محدود در امور سیاسی نشانه تغیر فرهنگ سیاسی است چراکه آنها از لحاظ روانی به این باور رسیده اند که حضورشان در امور زندگی آنها هیچ تغییری ایجاد نمی‌کند، مسئولین با زیاده خواهی ها، حقوق های نجومی، اشرافی گری و باز نکردن گره های معیشیتی مردم آنها را از خود دور  کرده اند و هر روز با این نوع رفتار فرهنگ سیاسی مشارکت جویانه  را در مردم  زنده به  گور می کنند. 

 

امروز در شرایطی که دولت مردمی سیزدهم بر این اساس پایه ریزی شده که با یک جراحی اقتصادی عدالت علوی که شاکله انقلاب اسلامی است را تحقق بخشد باید اساس و باورهای انقلابی بار دیگر در یک بسط اجتماعی قرار گیرد و تمام آحاد جامعه برای تحقق یک جهاد اقتصادی آماده باشند. 

 

جهاد اقتصادی امروز با نگاه به امیدآفرینی برای آینده این سرزمین امید و تکیه گاه نسلی است که در دوره انقلاب پایه گذار ارزش هایی اسلامی بود. برای اینکه ایرانی آباد و آزاد داشته باشیم در طول این چهار دهه گذشته رنج های بی شماری را از سر گذراندیم و امروز به جهاد اقتصادی رسیدیم موضوعی که مشارکت، همدلی، انسجام و ایمانی عموم مردم را برای تحقق این مهم می طلبد. 

 

* مریم هاشمی 

 

 

کد خبر 1179209

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha