ادبیات توحیدی جز میراث اسلام و ایران است/ اوج حقایق توحیدی و ظرایف شناخت خدا در میراث خاندان و اهل بیت پیامبر (ص) است

آیت الله اعرافی با اشاره به توجه به توحید در نهج البلاغه گفت: اوج حقایق توحیدی و ظرایف شناخت خدا در میراث خاندان و اهل بیت پیامبر (ص) است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یزد، آیت الله اعرافی رئیس حوزه های علمیه کشور در چهارمین کنگره بین المللی شعر توحیدی در شهرستان میبد گفت: آیت الله اعرافی ادامه داد: در باب توحید، دواندن اسب شعر و ادب کار سهل و ممتنعی است به دلیل این که حقیقت ناب ، بی پایان و بی نهایت دور از دسترس است و به سادگی شکار عقل و هنر نمی شود .

 

وی گفت: به دلیل بی پایانی و اطلاق وجود مبارک که فراتر از اطلاق قسمی است اینها بر پیچیدگی کار ورود هنر در ساحت قدسی توحید می افزاید و کار را دشوارمی کند.

 

رئیس حوزه های علمیه کشور بیان کرد: با وجود این امتناع از طرف دیگر هم کار آسان است زیرا اطلاق، بی پایانی، رنگارنگی ظهور و تجلیات خدا کار آسان می شود و از این جهت آن اطلاق و بی پایانی وجودخدا کار را سخت می کند و همین امر به تجلیات خدا رنگارنگی می دهد.

 

آیت الله اعرافی بیان کرد: راه ورود به این قلمرو این است که ضمیر سرشار از فلسفه و عرفان اسلامی وارد دنیای شعر توحیدی شود و در حوزه و روحانیت نیز شعرایی که تجربه کردیم آنجا نیز از همین قرار است.

 

وی ادامه داد: راه تولید ادبیات توحیدی و شعر و هنر که مشتری جهانی دارد این است که جان شاعران ما لبریز از حکمت، فلسفه و عرفان لبریز از تفسیر قرآن کریم باشد.

 

آیت الله اعرافی تصریح کرد: اگر بتوانیم این باب را به روی خود بگشاییم و حکمت، فلسفه و عرفان و تفسیر دقیق قرآن را به خود بگشاییم می تواند جان انسان را در ساحت مقدس به پرواز در بیاورد.

 

وی گفت: شعرو ادبیات ایران که لبریز از معارف توحیدی بود توحیدی تر شود و اگر بخواهیم متاع قابل عرضه در باب توحید به جهان امروز داشته باشیم یک باب آن تولید شعرو ادب توحیدی از افرادی است که آگاهی های کاملی داشته باشند.

 

وی افزود:  ادبیات توحیدی، ادبیات بین المللی است که اگر تولید شود در همه جا خریدار دارد و الان نیز یکی از دلایل زیادی خریداران حافظ و امثال وی نیز اندیشه توحیدی انها است.

 

آیت الله اعرافی ادامه داد: ادبیات توحیدی جز میراث اسلام و ایران است و از پیشگامان میراث بوده است البته در زبان عربی نیز در این زمینه نو آور بوده اند اما واقعا ایران با ذهن سازنده و هنری در این زمینه پیشتاز بوده است و می شود گام های بزرگتری برداشت.

 

وی گفت: شیوه های تقویت نگاه توحیدی در شعر معاصر باید در این کنگره ها کشف شود و نگاه جدید را به جنبش در بیاورد.

 

رئیس حوزه های علمیه کشور بیان کرد: ورود هنر در قلمروهایی آسان تر است اما در توحیدی پیچیده تر است که نیاز به آموزش و تربیت دارد.

 

وی ادامه داد: گرچه قران و معارف اسلام در قله تبیین حقایق توحیدی قرار دارد و در اسلام به قله اوج خود رسیده است و در تمامی ادیان نیز وجود دارد ولی اوج حقایق توحیدی و ظرایف شناخت خدا در میراث خاندان و اهل بیت پیامبر (ص) وجود داشته است.

 

آیت الله اعرافی تصریح کرد: این حقایقی که در کلام امیرالمومنین (ع) و امام صادق (ع) وجود دارد در جای دیگری مشاهده نمی شود و گرچه دستمایه هایی در قرآن است اما این تنوع و اوج را در جای دیگری نمی بینیم.

وی گفت: اگر کسی با این نکات توحیدی مانوس شود پرواز عظیمی خواهد داشت.

 

آیت الله اعرافی ادامه داد: هر اسم و صفتی که به خدا اطلاق می کنید به دلیل این که واژه ها آشفته است و مغز ما محدود است وقتی توجدی می شود که بلافاصله « سبحان الله عما یصفون» بیان کنیم.

 

کد خبر 1179402

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha