قاعده اجتماعی از ارکان "مکتب جعفری"/شیعیان اجتماعی فکر کنند

حجت الاسلام مبلغی گفت: اولین قاعده مکتب امام صادق علیه السلام در هم تنیدگی جامعه است امروزه در فضاهای علمی جامعه را یک امر متداخل درهم‌تنیده فرض می کنند.

به گزارش خبرنگار  اندیشه خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام احمد مبلغی، عضو مجلس خبرگان رهبری با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه قرآن و معارف سیما با اشاره به بررسی تقریب امت و وحدت مسلمانان در مکتب امام صادق علیه السلام گفت: عنوان جعفری یا جعفریه نام جدیدی نیست که  اطلاق شده باشد و این موضوع از زمان خود امام صادق علیه السلام وجود داشته است وقتی امام صادق علیه السلام در دو حدیث از عنوان مکتب شیعه جعفری نام برند.

 

وی افزود: دوران امام صادق علیه السلام زمان مکاتب و مدارس فقهی مختلف بود و علیرغم حضور پررنگ مذاهب مختلف سنی، شیعه نیز در مدرسه امام صادق علیه السلام به عنوان قطب فقهی، فلسفی و فرهنگی فعالیت داشتند.

 

حجت الاسلام مبلغی با اشاره به دو دلیل اصلی در نام گذاری مذهب جعفری عنوان کرد: این روند به گونه ای ادامه داشت که ائمه پس از امام ششم علیه السلام نیز در صورت ارجاع دادن مطالب و منابع با نام "شیعه جعفری" عنوان کردند. با توجه به  آنکه زمان و دوران امام صادق علیه السلام دوران شکل گیری مذاهب به حساب می آید از طرفی نیز تاسیس کننده مذهب جعفری امام ششم بودند؛ مهمترین دلیل اطلاق نام جعفری به این مذهب است.

 

وی افزود: مهمترین دلیل آزادی عمل امام صادق علیه السلام در آن زمان فاصله بین انتقال قدرت از بنی امیه به بنی عباس است بر این اساس فضای در این دوران شکل گرفت که امام صادق علیه السلام آن را مغتنم شمرده تا در دوران تاسیس مذاهب مختلف مذهب شیعه اهل بیت علیهم السلام نیز شکل بگیرد.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به لزوم توجه به امر وحدت امت اسلامی تصریح کرد: این وظیفه دانشگاه ها و حوزه های علمیه است به موضوع وحدت امت اسلامی در مکتب پربار و غنی امام صادق علیه السلام بپردازند.با توجه به آنکه مکتب امام صادق علیه السلام متمرکز بر قاعده های مختلف بوده است لذا سخنان در این مکتب بدون پشتوانه نبوده است از این جهت باید قواعد مربوط به وحدت امت را در مکتب امام ششم بررسی شود.

 

وی با تفکیک قواعد مکتب امام صادق (ع) افزود: قواعدی که از سوی امام ششم مطرح می شود برخی فقهی و برخی اجتماعی است این تصور غلط وجود دارد که بیشتر افراد انتظار دارند  تمام قواعد امام صادق علیه السلام فقهی باشد.

 

حجت الاسلام مبلغی عنوان کرد: اولین قاعده مکتب امام صادق علیه السلام در هم تنیدگی جامعه است امروزه در فضاهای علمی جامعه را یک امر متداخل درهم‌تنیده فرض می کنند امروزه هر چه جامعه جهانی رو به جلو پیش میرود در هم تنیدگی جوامع بیشتر خود را نشان میدهد این پیوستگی در بین حوزه های اجتماعی، انسان ها و اقوام وجود دارد.

 

وی افزود: این قاعده نشان می‌دهد که "مکتب شیعه جعفری" تاکید بر این دارد که انسان ها اجتماعی فکر کنند ایشان می‌فرماید: "هیچکس در زندگی بی نیاز از مردم نیست" و در جای دیگر از امام سجاد علیه السلام نقل است که مردم به مردم وابسته است.

 

حجت الاسلام مبلغی تصریح کرد: گفتنی است که امام صادق علیه السلام از قاعده اجتماعی بودن برای امر به وحدت استفاده می کنند.در جای ایشان می فرماید که نمازهایتان را در مساجد بخوانید البته مساجد آن زمان متعلق به شیعیان نبوده بلکه اهل سنت در مساجد  حضور بیشتر داشتند؛ همچنین با  مردم حسن جوار داشته باشیم و بی مسئولیت نسبت به اتفاقات اجتماعی نباشید همچنین در نگرانی ها و ناراحتی های مردم شریک باشید.

 

کد خبر 1179526

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha