مسجد سرآغاز تمدن سازی در مکتب صادقیه

مسجد محوری و توجه به کارکردهای آن سرآغاز تمدن سازی در مکتب امام صادق(ع) است که شیعیان آن حضرت از مسیر تعالی جامعه را از این راه بپیمایند.

خبرگزاری شبستان-اصفهان: مسجد محوری و کارکردهای آن از صدر اسلام با تشکیل حکومت اسلامی و رهبری پیامبر اعظم(ص) معرفی و مبدا بسیاری از اتفاقات مهم بود و کارهای اساسی جامعه در این مرکز مدیریت می شد.

همین اعتقاد و جریان در دوران ائمه معصومین(ع) نیز وجود داشت و مساجد مرکز مدیریت و انجام اقدامات مهم بودند تا اینکه در برخی از مقاطع زمانی فراز و نشیب هایی در این حوزه ایجاد شد و امروز در عصر حاضر کمی رنگ و بوی آن نسبت به صدر اسلام کاسته شده است.

 

به گفته رئیس ستاد فهما، تعریف مراکز موازی با مسجد در هر محله ای در کاهش این کارکرد نقش داشته که باید عزم و اراده ای برای احیا ظرفیت آن ایجاد شود.

 

حجت الاسلام و المسلمین «حبیب رضا ارزانی« معتقد است، مسجد محوری در کشورها مطرح است اما بودجه و اعتبارات مورد نیاز فرهنگی و اجتماعی در دیگر عرصه ها هزینه می شود و باید پای اعتبارات به نهادهای فرهنگی مسجد باز شود.

وی با بیان اینکه نهادهای متولی فرهنگی جامعه باید برنامه ریزی برای حوزه مساجد داشته باشند، تصریح کرد: این همکاری و تدوین برنامه در تحقق واقعی مسجد محوری نقش خواهد داشت.

 

به باور مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ایجاد شبکه هماهنگ بین مساجد حلقه مفقودی در این بخش بود که فهما توانسته این جای خالی را تا حدی پر کرده و زمینه ای برای ادامه راه می شود.

 

*مکتب امام صادق(ع) و مسجد محوری

 

همانطور که در صدر مطلب اشاره شد، مسجد محوری در زمان همه معصومین(ع) وجود داشته اما به سبب سالروز شهادت امام صادق(ع) و پایه گذار مذهب شیعی و کسی که درس های زیادی برای جامعه انسانی داشت، بررسی این موضوع از دریچه مکتب صادقی و احادیث آن امام از اهمیت خاصی برخورد دارد.

امام جعفر صادق(ع) در روایاتی به اهمیت موضوع مسجد محوری اشاره فرموده اند که در یکی از این سخن های گهربار به منفعت دنیا و آخرت ارتباط با مسجد اشاره کردند« كسي‌كه اهل مسجد باشد حداقل يكي از اين سه بهره نصيب او مي‌شود: دعائي بوده كه خدا او را سزاوار بهشت كرده يا بلائي بوده كه از او دفع شده يا يك برادر ديني قسمت او شده كه براي رضاي خدا از او بهره‌مند مي‌گردد.«

 

نگاه و بررسی این روایت نشان می دهد که حضور در مسجد چه منابع ارزشمندی را در اختیار انسان قرار می دهد و چطور خیر دنیا و آخرت می بیند.

استاد حوزه علمیه اصفهان با اشاره به منفعت حضور در مسجد گفت: حضور در این مراکز معنوی علاوه بر بهره گیری خزائن خوبی ها، در ارتباط اجتماعی موثر و یافتن رفیق خوب نقش دارد.

 

حجت الاسلام «مهدی گرجی« خاطرنشان کرد: خانواده ها اگر نگران دوستی ها و روابط اجتماعی فرزندان خود هستند، زمینه حضور فرزند خود در مسجد را فراهم و با ارتباط با مراکز فرهنگی دوستان خوبی را بیابند.

وی ادامه داد: حضور در مسجد برای اقامه نماز و مراسم های معنوی، در دانش افزایی، پیدا کردن دوست خود و ارتباط اجتماعی صحیح نقش مهمی دارد.

امام صادق(ع) در این روایت و دیگر فرمایشات خود به اهمیت و ثواب حضور در مسجد اشاره داشتند و خود نیز در دوران زندگی از این مراکز پاسخگویی به شبهات را انجام می دادند.

 

*ظرفیت آموزشی و آگاهی افزایی مساجد

 

امام صادق(ع) می فرمایند«كسي كه حرمت مسجد را نگهدارد خدا را (فردا) شادان و خندان ملاقات خواهد كرد و پروندة اعمالش را به دست راست او خواهند داد.» که در این سخن، ایشان بر نفع اخروی حضور در مسجد اشاره کرده اند و قطعا اهالی مسجد سعادتمند می شوند.

کسب دانش و آگاهی برای دنیا و آخرت انسان نقش مهمی دارد و کسانی که بدون شناخت احکام و اعتقادات پیش می روند دچار مشکل خواهند شد و ارتباط با مسجد می تواند در این آگاهی بخشی نقش داشته باشد.

آموزش عقاید دینی یکی از سرفصل های آموزشی و کارکردهای مسجد است که این مقوله را در بخش های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی هم می توانیم پیدا کنیم.

 

آموزش و آگاه سازی مردم نسبت به مسائل روز کشور و اقتصاد، فرهنگ، فضای مجازی و مسائل خانواده نقش اساسی و پایه دارد.

 

*مسجد و تمدن ایرانی و اسلامی

 

فرهنگ و تمدن ایرانیان که برگرفته از مکارم اخلاقی و توصیه های انسانی و اسلامی است، زمینه ساز تمدن غنی در جهانی هستی خواهد بود و این ارتباط بین سبک زندگی ایرانی و اسلامی و مسجد می تواند، گستره خدمات را بر محور خانه های پروردگار بر روی زمین را افزایش دهد.

تنوع برنامه های فرهنگی و اجتماعی مساجد در این امر مهم کارساز و ارائه برنامه بر اساس نیازهای نسل جدید در این عرصه لازم است که متولیان مساجد باید به آن بپردازند.

کد خبر 1179542

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha